Force India heeft haar nieuwe bolide, de VJM05, gepresenteerd. De auto valt vooral op door zijn bultneus en de sponsoring van mede-eigenaar Sahara.

 

Force India heeft het doek van de VJM05 getrokken op het circuit van Silverstone, op een steenworp afstand van de fabriek van het team.

 

De eerste – via twitter verschenen foto’s – laten een auto zien waarvan de bult in de neus nog opzichtiger is dan bij de Caterham CT01 het geval is, dit uiteraard om aan de nieuwe technische regels met betrekking tot de hoogte van de voorzijde van de bolide en de neus te voldoen.

 

Wat verder opvalt, is dat de neuspunt van de bolide zeer plat en breed is, terwijl ook de sidepods in het oog springen: van de voorkant zijn die namelijk een stuk smallen dan die van zijn voorganger, maar van de zijkant gezien lopen ze juist ‘rechter’ door dan bij de VJM04.

 

Een andere in het oogspringende wijziging is de engine cover van de bolide. Bij de VJM04 was er namelijk een opvallende scheiding van twee luchthappers aan de zijkanten daarvan, die werden gesplits door een soort ‘vin’. Bij de VJM05 is weer voor een meer conventionele – vloeiende – motorkap gekozen met de luchthapper als piek er boven op.

 

Wat de kleurstelling betreft, is de auto nagenoeg hetzelfde gebleven. Ook nu is de bolide weer in wit, groen en oranje uitgedost, de kleuren van de Indiase vlag. Qua sponsoring zijn de bedrijven van teambaas en -eigenaar Vijay Mallya – zijn luchtvaartmaatschappij en brouwerijen – weer ruimschoots vertegenwoordigd, net als de Sahara Group, dat sinds de herfst van 2011 mede-eigenaar is.