Dat Mercedes pas tijdens de tweede wintertest met haar nieuwe bolide ten tonele verschijnt, is volgens de motorsportchef van het Duitse merk ‘niet opzienbarend’. “En er zit ook geen geheim plannetje achter”, verklaart Norbert Haug.

 

Mercedes zal op 7 februari, als de eerste wintertestdagen in het Spaanse Jerez aftrappen, nog met de auto van 2011 rondrijden, waarna het pas op 21 februari tijdens de tweede reeks testdagen met de nieuwe auto aan de slag gaat.

 

Dat hiervoor gekozen is, was al langer bekend, maar Haug benadrukt nu in gesprek met het Duitse Auto, Motor und Sport dat er geen diepgaande achterliggende gedachte aan dit plan ten grondslag ligt: “Het is niet zo dat we iets revolutionairs hebben bedacht en dit pas later willen uitproberen omdat we bang zijn dat andere teams het anders kopiëren”, benadrukt hij.

 

“Dat soort zaken zijn niet aan de orde. We hebben de ontwikkeling van de nieuwe auto gewoon zo gepland, zodat we niet tegen hetzelfde probleem aanlopen als vorig jaar”, stelt Haug.

 

“In 2011 waren we namelijk vroeg klaar met de bolide van dat jaar en deden we ook mee aan de eerste test, maar de prijs voor onze haast was toen dat onze auto eigenlijk niet zo geavanceerd was als die van onze rivalen”, deelt de Duitser ongeveer een jaar na dato mede.

 

Het ‘missen’ van de eerste test, is volgens Haug überhaupt niet zo’n groot probleem. “McLaren en Red Bull hebben dat ook wel eens gedaan”, zo weet hij zich te herinneren.

 

Mercedes zal de eerste wintertest vooral aanwenden om te wennen aan de nieuwe Pirelli-banden voor 2012. Volgens Haug zullen er verder wel wat doorontwikkelen op de 2011-bolide zitten die het team onder de loep wil nemen, maar hij beklemtoont tot slot wel dat er ‘niets bijster spectaculairs’ geëvalueerd zal worden.