Nadat de eerste foto’s van Caterhams 2012-bolide gisteren al – een dag te vroeg – uitlekten en online verschenen, heeft het team de auto nu ook officieel gepresenteerd.

 

Oorspronkelijk was het de bedoeling van Caterham om de nieuwe auto, de CT-01, vandaag via internet en het Britse tijdschrift F1 Racing aan het publiek te tonen. Enkele Engelse postbezorgers waren echter wat overenthousiast, en bezorgden het nieuwe nummer van F1 Racing zodoende gisteren al aan abonnees, waardoor de CT-01 één dag eerder dan gepland onthuld werd.

 

Het nieuwtje was er dus wel een beetje vanaf toen Caterham de CT-01 eerder vanochtend officieel presenteerde, maar de renstal heeft wel enkele nieuwe foto’s vrijgegeven en haar technische kopman Mike Gascoyne het één en ander laten toelichten over het ontwerp en ontwikkelingsprocesvan de bolide.

 

“Het is allemaal vrij soepel verlopen”, blikt Gascoyne op de facebook-pagina van het team summier terug op de ontwikkeling van de CT-01. “De ontwikkeling verliep geheel volgens schema en volgens mij waren we zelfs het eerste teams dat alle crashtests met succes had afgerond.”

 

“Dat alles zo vlot ging, komt omdat we er de afgelopen twee seizoen aan hebben gewerkt een stabiele en solide technische afdeling op te zetten, en daar hebben we nu de vruchten van geplukt” , stelt het technische kopstuk.

 

“Daarnaast is het ook gunstig dat we onze samenwerking met Renault en Red Bull voortzetten, want daardoor zijn we niet voor verrassingen komen te staan met betrekking tot de motor en versnellingsbak”, vertelt Gascoyne, die aangeeft dat deze stabiliteit ervoor heeft gezorgd dat technisch directeur Mark Smith en de zijnen zich volledig op het ontwerp van de auto hebben kunnen richten.

 

“De aerodynamica was daarbij het belangrijkste aspect”, benadrukt Gascyone. “Dat is dus waar we de meeste aandacht aan hebben besteed, en volgens mij hebben we ons op dat vlak ook goed verbeterd.”

 

“Dat de geblazen diffusor komend seizoen niet meer gebruikt mag worden en wij komend seizoen voor het eerst over KERS beschikken, zijn verdere veranderingen in ons voordeel. We moeten de auto natuurlijk eerst de baan opsturen en testen voordat we het met zekerheid kunnen zeggen, maar we vertrouwen erop dat hij een stuk competitiever zal zijn dan onze vorige bolide.”

 

“Ons doel is dan ook om het weer beter te doen dan voorheen. De afgelopen twee jaar zijn we als tiende geëindigd, en dat mag nu wel een stapje beter”, aldus Gascoyne, die tot slot nog reageert op de zeer in het oog springende verandering aan de neus van de auto: “Dat de voorkant er zo uitziet, komt door de nieuwe regels aangaande de hoogte van de neus”, verdedigt hij het uiterlijk van de CT-01.

 

“In het nieuwe technische reglement is bepaald dat de neus niet meer zo hoog mag zijn als voorheen, en als team hebben wij hierbij uiteraard naar een oplossing gezocht om de neus te verlagen zonder de aerodynamica al te erg te beïnvloeden. Wat je nu ziet, is wat wij erop hebben gevonden en ik verwacht dat meer teams met een soortgelijk ontwerp op de proppen komen.”

 

Bekijk hier detailfoto’s van de Caterham CT-01