Williams wordt steeds meer een roemruchte naam uit het verleden. Steeds minder vaak kan de legendarische renstal van Frank Williams noemenswaardige resultaten boeken. Zo ook in 2011, het jaar dat de formatie uit Grove dichter in de buurt van de achterhoede kwam.

 

Het doel voor de seizoenstart was natuurlijk om hogerop te komen. In 2010 eindigde Williams als zesde in het kampioenschap. Mede door de onderlinge afspraken van de teams over het beperken van de uitgaven hoopte het team dat het in 2011 weer in de buurt van de topteams te komen. Het is wel duidelijk dat dat niet is gelukt.

 

Veel veranderingen


In de winter van 2010 op 2011 veranderde er het nodige bij Williams. De renstal werd een beursgenoteerd bedrijf. Nico Hülkenberg werd opzijgeschoven voor Pastor Maldonado. De redelijk getalenteerde Venezolaan brengt veel geld mee naar Grove. Inkomsten die bij het team altijd welkom zijn. Vandaar ook de beursgang.

 

Ook kwam het team met een nieuwe versnellingsbak. “Dit is de kleinste en laagste tranmsissie die we ooit hebben gemaakt”, vertelde technisch directeur Sam Michael tijdens de voorbereiding. “De ontwikkeling hiervan was in maart 2010 al gestart en sindsdien hebben we er hard aan gewerkt om de betrouwbaarheid te waarborgen door de versnellingsbak talloze uren op de testbank te laten draaien.”

 

Maar toen was er nog geen meter gereden…


De lage versnellingsbak bleek in de voorbereiding al een fiasco te zijn. Een probleem dat de competitieve aspiraties van Williams in een klap de das om leek te doen. Al tijdens de eerste test kwamen de problemen aan het licht. De FW33 moest een stuk hoger afgesteld worden dan normaal. Hiermee was het voordeel van de lage transmissie gelijk teniet gedaan.

 

Het bleek een voorschot te zijn op het dramatische seizoen dat Williams vervolgens kende. De illustere naam van weleer reed mee voor spek en bonen. Verder dan twee negende plaatsen voor de uitgebluste Rubens Barrichello en een tiende plaats voor de degelijke debutant Maldonado kwam het team niet. Vijf punten, ongekend slecht voor Williams.

 

Gevolgen


Het team had zelf al snel door dat 2011 een rampjaar werd. En dat er veranderingen doorgevoerd moesten worden. Sam Michael kon zijn biezen pakken. Hij bleef tot en met de race van Singapore voor het team werken. De Australiër werd verantwoordelijk gehouden voor het misbaksel dat de FW33 bleek te zijn. Ook de leidinggevende van de aerodynamica-afdeling, Jon Tomlinson, moest aan het einde van 2011 zijn biezen pakken bij Williams.

 

Mike Coughlan is de  opvolger van Michael bij Williams. Michael gaat bij McLaren aan de slag als sportief directeur. De aanstelling van Coughlan deed wat stof opwaaien. De Brit was een van de kopstukken in het spionageschandaal van 2007 en was een poos geschorst uit de Formule 1. Coughlan was lange tijd werkzaam voor McLaren. Dat hij kwaliteiten heeft, staat wel vast. Maar ja: Michael was ook een vakman.

 

Coureurs


Pastor Maldonado is al bevestigd voor komend seizoen. De Venezolaan liet een goede indruk achter in zijn debuutjaar. Bovendien brengt hij, zoals gezegd, veel geld met zich mee. En Barrichello? Het lijkt erop dat de Braziliaan nu echt zijn beste tijd heeft gehad. De relatie tussen hem en Williams liep vorig jaar wat deukjes op. Barrichello was uiteraard niet blij met de prestaties van de FW33 en liet dat ook duidelijk merken.

 

De Braziliaan gaat er nog steeds vanuit dat hij dit jaar weer Formule 1 rijdt. Maar het feit dat Williams zijn contract nog niet heeft verlengd, geeft wel aan dat het team openlijk twijfelt aan de toegevoegde waarde van de ervaren coureur in zijn gelederen.

 

Bij Force India is Adrian Sutil op straat gezegd. De Duitser lijkt een logische keuze te zijn voor Williams. Hij is snel, betrouwbaar en neemt bovendien een aantal sponsoren met zich mee.

 

Conclusie


Voor Williams was 2011 meer dan een verloren jaar. Het was een afgang. De illustere naam uit het verleden was niet eens veroordeeld tot een bijrol. Figurant dekt meer de lading. Er veranderde veel binnen het team. Negatief. Net als de resultaten. Die holden achteruit ten opzichte van 2010.

 

Cijfer: 4/10.