De Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin staat op losse schroeven. Deze week moet er meer duidelijkheid komen omdat Bernie Ecclestone uiterlijk woensdag van het circuit wil weten of het aan de afspraken kan voldoen voor een race in 2012.

Formule1.nl-medewerker Adam Cooper sprak uitgebreid met de beheerder van de commerciële rechten van de Formule 1. De kans dat de race doorgaat lijkt steeds kleiner te worden. De organisatie van de race is niet blij met de nieuwe afspraak die Ecclestone met ze wil sluiten. En kwamen vervolgens met een eigen voorstel, dat is afgewezen. In Brazilië gaf Ecclestone openheid over de race op Circuit of the America’s (COTA).

Wat is de deadline voor de race in Austin?

Bernie Ecclestone: “30 november.”

En wat als ze het geld dan hebben?

“Belangrijker dan dat is dat we een zekere toekomst willen. Daar hebben we ze geprobeerd mee te helpen. We willen voor elke race een bankgarantie hebben.”

Dus je wilt alsnog garanties hebben als je de eerste 25 miljoen dollar al binnen hebt?

“We willen weten of dit nog een keer kan gebeuren. We wijzigen de kalender regelmatig om iedereen tevreden te stellen. Als zij vervolgens niet aan de afspraken kunnen voldoen hebben wij een probleem.”

Zou jij niet tot een akkoord met ze zijn gekomen als de Amerikaanse overheid niet beloofde 25 miljoen dollar bij te dragen?

“Het gaat niet alleen om die 25 miljoen. Dat is een klein onderdeel. Het gaat om het totaalpakket. De rest is blij en wil er graag aan voldoen. Het probleem is wat mij betreft eenvoudig: ze hebben het geld nooit gehad. Makkelijker ligt het niet.”

Tavo (Hellmund, de organisator, red.) vertelde jou dat hij geld van de overheid kreeg. Ook kreeg je een brief van Susan Combs, van de Texaanse overheid, dat zij gingen betalen…

“Wij doen zaken met de organisator, en dat is Tavo. Het is aan hem het contract te respecteren. Dat deed en kon hij niet en daarop zeiden wij de samenwerking op.”

Deed je dat puur om het geld of kwam hij andere dingen ook niet na?

“Ja, hij kwam veel niet na. Ik heb nog nooit zoveel tijd besteed aan een race als de Grand Prix in Austin. Waar de rest allang is afgewikkeld zijn we hier nog steeds aan het aanmodderen.”

Normaliter onderhandel je met overheden. Die kunnen erg lastig zijn, maar komen tenminste wel hun afspraken na…

“Absoluut. Ik verwacht dat mensen nakomen wat ze beloven. Dat doe ik ook.”

Was je teleurgesteld in Tavo? Hij nooit het idee kunnen uitwerken als jij hem niet kende.

“Ik ben teleurgesteld in zijn verwachting dat hij partners had die de race konden financieren en hem niet in de steek zouden laten. Dat hebben ze echt gedaan. Ze proberen van hem te stelen. Hem ook weg te werken om het helemaal zelf te doen.”

Hij is hier niet tegen opgewassen?

“Hij wist niet wie hij wel en niet kon vertrouwen.”

Ben je persoonlijk nijdig op hem?

“Op hem? Nee, totaal niet. Op geen enkele manier.”

Bobby Epstein meende dat toen je het contract van Tavo ontbond, je de COTA een andere overeenkomst aanbod. Klopt dat?

“Ja. Het week in die zin af van Tavo’s overeenkomst omdat ik wist dat zij hem leeg proberen te plukken. Wij vinden ze niet zo betrouwbaar als ze horen te zijn.

Je wil dus duidelijke garanties hebben?

“We hebben ze een contract aangeboden. Als ze dat willen tekenen is dat prima. En als ze dat niet willen, vinden wij dat ook goed.”

Zij hebben jullie nu een ander voorstel gedaan. Het past niet bij jouw stijl om dat akkoord te tekenen.

“Ze zijn ook niet in de positie om dat te doen. Ze doen het toch, maar wij zijn niet in die overeenkomst geïnteresseerd.”

Ga je races door elkaar gooien als dit niet doorgaat?

“Daar is het nu waarschijnlijk te laat voor. Dat is precies wat deze mensen niet begrijpen. Ze zijn op zichzelf gericht en denken aan hun eigen race. Kopen iets dat ze niet kunnen betalen en denken dat de wereld zich aan hen aanpast. Dat gebeurt niet.”

Je zou bijvoorbeeld de race in Abu Dhabi verplaatsen? Die wordt nu direct na de Indiase Grand Prix verreden.

“Dat zou kunnen. Moeten we ook naar kijken. Maar ik denk niet dat we dat aanpassen. De teams zijn er ook blij mee.”

Hoe staat het er eigenlijk voor in Korea?

“Daar wordt aan geschaafd. We proberen ze daar wat te helpen.”

Dat ziet er goed uit voor volgend jaar?

“Ja hoor. Het probleem is dat ze iemand opzij hebben geschoven die ze in mijn opinie aan boord moesten houden. Hij wist wat hij deed. Nu zit er iemand zonder ervaring die ook geen ervaring heeft met autosport. Die moet nog dingen leren en is al voor een aantal verrassingen komen te staan.”

De toekomst voor die race is voor 95 procent zeker?

“We hebben een contract met ze, dus hopelijk is het voor de volle honderd procent zeker. We proberen ze gewoon te helpen.”

Jij hebt er geen problemen mee als er geracet wordt in Bahrein. Maar het is wel duidelijk dat er daar nog steeds problemen zijn.

“Als zij bereid zijn de race door te laten gaan, gaan wij er absoluut racen. Natuurlijk zat er iets fout, maar ik weet niet of wij problemen hadden gehad als wij er dit jaar hadden geracet. Wat mij betreft hadden we dat gewoon gedaan.”