Renault levert vanaf volgend seizoenen motoren aan Williams. Daarmee worden de twee partners die in de jaren ’90 meerdere keren kampioen werden opnieuw herenigd. Adam Parr, bestuursvoorzitter van Williams, legt uit waarom de twee opnieuw gaan samenwerken.

 

Williams gaat opnieuw met Renault-motoren rijden. Om hoeveel jaar gaat de overeenkomst en wat kun je over het akkoord vertellen?

Adam Parr: “Dit is een samenwerking voor de lange termijn. Renault gaat Williams de titelwinnende RS27 V8-motoren leveren in 2012 en 2013. Ondertussen werken we al aan een contractverlenging voor de nieuwe motorformule die vanaf 2014 geldt.”

Waarom koos Williams voor Renault?

“Renault wil serieus succes en wij ook. Ze zijn actief in de Formule 1 omdat het de ontwikkelingsplaats bij uitstek is en omdat het de hoogste tak van autosport is. Wij zijn om dezelfde reden actief in de F1 en we geloven dat we samen met Renault weer net zo competitief als vroeger kunnen worden.”

Hoe kwam de overeenkomst met Renault tot stand en wat betekent dit voor Williams als bedrijf?

“Voor Williams is het een strategische prioriteit om verbonden te zijn met de beste bedrijven in de autobranche. Twee maanden geleden maakten we onze samenwerking met Jaguar al bekend om samen de C-X75 te maken. Het wordt een project waarvan wij allebei het idee van hebben dat deze leidt tot een verdere samenwerking op het gebied van de ontwikkeling van superwagens.”

“Vandaag is onze samenwerking met Renault een feit. Ze maken niet alleen een kampioenschapswinnende motor, maar zijn ook onafhankelijk en volledig toegewijd tot de Formule 1. Natuurlijk is het erfgoed van Williams-Renault voor beide partijen iets dat kippenvel geeft. Wij zijn dus in een korte periode twee vitale samenwerkingen aangegaan die ons een boost geeft in de komende jaren.”

Hoe beïnvloedt dit nieuws de ontwikkeling van de FW34?

“Het veranderen van motorpartner zorgt natuurlijk voor extra werk. Het reglement verandert volgend jaar echter niet zo enorm. Daardoor is er extra tijd voor ontwikkeling. Wij hebben een zeer capabele ontwikkelingsafdeling onder leiding van Ed Wood. Zij gaan samenwerken met ingenieurs van Renault, die bij de beste ter wereld horen.”

“De ontwikkeling van de FW34 verloopt goed en dit nieuws wordt moeiteloos opgevangen. Dit nieuws valt ook mooi samen met het toevoegen van Mike Coughlan, Jason Somerville en Mark Gillan aan onze technische staf. We denken dat we nu de juiste technische leiding hebben en de juiste motorpartner om een stap vooruit te maken.”

Williams wordt het vierde team dat met Renault-motoren rijdt. Vormt dat geen probleem?

“Totaal niet. Als je kijkt naar de investeringen van Renault in de V8, en nog gaat maken in de V6, dan heb je wel een degelijke groep teams nodig om motoren aan te leveren. Ze hebben immers zelf geen F1-team meer. Het is dus essentieel dat ze motoren kunnen leveren aan meerdere constructeurs. Bovendien worden er nu veel minder motoren gebruikt. Een decennium geleden waren dat er nog 200 per team per seizoen, nu is dat tien keer zo weinig.”

“Vanaf 2014 kan dat aantal nog eens halveren. Teams mogen maar een auto tegelijk testen en Renault kan daarom van vier auto’s gebruikmaken. Ze krijgen op die manier veel meer betrouwbare informatie om te bepalen welke dingen verbeterd moeten worden. Renault is altijd integer in zijn behandeling naar alle teams. Iets dat essentieel voor ons is.”

Deze samenwerking luidt het einde van de samenwerking met Cosworth in. Hoe beïnvloedt dit de samenwerking met Cosworth voor de rest van dit seizoen?

“Een vernieuwde samenwerking hing af van de vooruitzichten van de nieuwe motor. Dit voorzagen we al. Dat gezegd hebbende: Cosworth is een uitstekende motorleverancier. We zijn hun enorm dankbaar voor het harde werk en de investeringen die ze hebben gedaan in de samenwerking. We weten zeker dat zij de rest van het jaar hard blijven werken. Onze F1-samenwerking houdt aan het einde van dit seizoen op, maar we kijken ernaar uit om met Cosworth samen te werken in het Jaguar-project.”

De vorige samenwerking tussen Williams en Renault, van 1989 tot en met 1997, was een van de succesvolste samenwerkingen in de geschiedenis van het team. Dit zorgt voor hoge verwachtingen. Zorgt dit voor meer druk om beter te presteren?

“Dat doen we al continue om betere resultaten te boeken. We zijn niet tevreden met enkel het uitrijden van races of met het halen van een paar puntjes. Wij willen winnen en we willen ons weer in die positie zien. Onze resultaten zijn niet zoals we het willen maar we doen er alles aan om dat recht te zetten. Deze samenwerking helpt daar bij. Dit is een samenwerking die de toekomst heeft.

Williams heeft projecten voor Porsche en voor Jaguar Land Rover uitgevoerd. Zijn er nu plannen om een straatwagen voor Renault te maken?

“Dit gaat om een motorcontract in de Formule 1. Wij werken samen met Jaguar om een superwagen te maken. Wij sluiten het echter niet uit dat we voor Renault iets maken dat niet in het vaarwater van de C-X75 zit…”

Gaat het team hier extra sponsoren door binnenhalen?

“Absoluut. Dit heeft technische en commerciële voordelen voor Williams en voor degene die hier onderdeel van willen uitmaken. Wie zou dat nou niet willen?”