Via dit systeem worden uitlaatgassen in de diffusor geblazen. Hierdoor wordt er extra wind door de luchtbegeleider onder de auto geblazen en dat leidt tot meer neerwaartse druk. Om hier optimaal van te profiteren hebben teams de motoren dusdanig ingesteld dat dit ook gebeurd als een coureur zijn gaspedaal helemaal niet heeft ingedrukt.
Autosport meldt dat dat vanaf de Grand Prix van Groot-Brittannië niet meer mag. Althans: het wordt teruggebracht tot tien procent van het huidige niveau. De FIA wilde dit eigenlijk in Spanje al verboden hebben, maar vreesde vervelende consequenties. De technisch afgevaardigde van de internationale autosportfederatie, Charlie Whiting, wilde er al snel vanaf en nu heeft ook de technische werkgroep van de FIA de werking van de geblazen diffusor doorgelicht.
De FIA heeft het inperking nog niet bevestigd, maar het lijkt een eerste stap te zijn richting een algeheel verbod op de geblazen diffusor. Zo zullen de uitlaten van F1-wagens vanaf 2012 weer naar boven moeten eindigen, en niet meer naar onder of de zijkant.