Dat wil niet zeggen dat Dirt 3 visueel niets meer te bieden heeft. De auto’s, variërend van de huidige WRC-bolides van Citroën, Ford en Mini tot klassiekers als de Lancia Delta Integrale, Audi Quattro Sport en Mini Cooper S en verder allerlei buggies, trucks en crossauto’s, zien er schitterend uit en de weerseffecten, waaronder nu ook sneeuw, zijn goed uitgewerkt.
De besturing is eveneens in orde. De verschillende wagentypes hebben verschillende karakteristieken, maar zijn allemaal snel onder de knie te krijgen. Er zijn afstelmogelijkheden, maar Dirt is nog altijd meer een arcadespel dan een levensechte simulatie.
Een nieuwe spelmodus is Gymkhana, waar het de bedoeling is zo veel mogelijk stunts uit te halen op een afgesloten terrein. Hoewel het leuk is om te driften, donuts te draaien, blokken omver te stoten en te springen met een auto, wordt het op een gegeven moment wel wat veel van het goede. Maar gelukkig zijn er nog genoeg andere disciplines voor wat afwisseling.
Ten opzichte van het tweede deel uit de reeks, bevat Dirt 3 meer rallyproeven. Er is nu ook een los rallykampioenschap. Weliswaar niet van WRC-lengte, maar in ieder geval meer dan slechts een paar proeven. Gebleven zijn de varianten rallycross, trailblazer en landrush.
Wie op internet speelt, heeft extra speelvormen tot zijn beschikking. Ook nieuw is de mogelijkheid om splitscreen te spelen, zodat ook de gamers die niet online zitten het tegen vrienden kunnen opnemen. Met name bij het rallyrijden is het echter wel wat lastig zonder navigator en routekaartje.
Wil jij een exemplaar van Dirt 3 voor de Microsoft Xbox winnen? Beantwoord dan de volgende vraag: welke legendarische rallycoureur stond aan de basis van de Dirt-reeks? Stuur je antwoord naar [email protected] o.v.v. Prijsvraag Dirt 3.