Er is veel kritiek op de plannen van de FIA om in 2013 de huidige, atmosferische 2,4 liter V8-motoren te vervangen door 1,6 liter turbomotoren. Vooral de kosten van een dergelijke technische omwenteling baren veel teams zorgen. Daarom heeft FIA-president Jean Todt voorgesteld om de huidige V8-motoren onder restricties een jaar langer toe te staan, naast de nieuwe motoren.
Een dergelijke constructie werd ook al toegepast in 2006, toen de overgang van drieliternotoren naar de huidige 2,4 liter V8-motoren voor kleine teams te duur was. Toro Rosso reed dat jaar met een drieliter V10 die voorzien was van een luchtrestrictor.
Bernie Ecclestone ziet geen heil in de plannen van Todt. “Constructies om twee typen motoren gelijkwaardig te maken werken meestal niet”, vertelde Ecclestone aan persbureau Reuters. “Maar het is in elk geval een teken dat Todt inziet dat de kosten van zijn plan te hoog worden. Die motoren gaan te veel geld kosten. De motorenbouwers beseffen dat en weten ook dat ze die kosten niet zomaar aan de teams kunnen doorvoeren.”
Ecclestone maakt er geen geheim van dat hij geen voorstander is van de nieuwe motorenformule. “Ik heb Jean gezegd dat ik het niet met hem eens ben en daar blijf ik bij. In de Tour de France wordt meer benzine verbruikt dan in de Formule 1. Het is schone schijn, en geen werkelijke besparing.”