De FIA heeft aanpassingen aangebracht in de regels die gelden zodra de safetycar op de baan komt. Zo sluit de pitstraat niet langer, al mag dat niet worden misbruikt.

Ten eerste heeft de World Motor Sport Council (WMSC) besloten dat coureurs twee ronden lang met gematigde snelheid over de baan moeten rijden als de safetycar de race neutraliseert. Op dit moment is nog één ronde.

Het nadeel daarvan is dat de raceleiding soms grote moeite heeft het veld op te vangen, terwijl de coureurs niet altijd bereid zijn voldoende gas terug te nemen omdat ze zo snel mogelijk willen aansluiten achter de safetycar.

“De snelheidslimiet in het geval van een safetycar – een verschil van ongeveer veertig procent in rondetijd – geldt niet langer voor één, maar twee ronden”, meldt de FIA in een verklaring. “De gedachte hierachter is dat coureurs aansluiten zonder dat de veiligheid in het gedrang komt.”

Ook wordt voorkomen dat coureurs misbruik maken van de pitstraat en kunnen zij niet langer voor een rood stoplicht komen te staan na een pitstop tijdens een neutralisatie. “Tenzij de race wordt stilgelegd, blijft het licht op groen staan”, vervolgt de FIA.

Tot slot mogen coureurs alleen door de pitstraat rijden ten tijde van een safetycar-situatie om een pitstop inclusief bandenwissel te maken, tenzij de situatie op het rechte stuk vereist dat alle rijders via de pitstraat moeten rijden.