Van alle nieuwe auto’s springt de Renault tot nu toe het meeste in het oog. Nota bene omdat er iets niet zichtbaar is: het is goed zoeken naar de uitlaten van de R31.

De uitlaten van de Renault zitten verstopt in de sidepods. De geblazen diffusor is verboden, maar het concept van Renault moet in de praktijk hetzelfde werken. En door de gassen aan de voorkant naar buiten te blazen, wordt een groter oppervlak van de auto bereikt.

Het gedurfde ontwerp brengt ook risico's met zich mee, zoals oververhitting en problemen met de stroom van uitlaatgassen. Renault durft de gok aan omdat de voordelen opwegen tegen de nadelen. Teambaas Eric Boullier verwacht dat het systeem betrouwbaar blijkt.

“We willen vooraan rijden. Daar is durf en innovatie voor nodig en ik ben blij dat we A zeggen om B voor elkaar te krijgen. Ons ontwerpteam heeft deze afslag genomen omdat we in 2010 al snel achterhaalden welke voordelen het met zich meebrengt”, vertelt Boullier aan Autosport.com.

Op papier en in de windtunnel moet de Renault al beter in elkaar steken dan exact twaalf maanden geleden, maar of dat daadwerkelijk zo is, zal tijdens de wintertests moeten blijken. Volgens Rob White, hoofd van de motorafdeling, is er maandenlang aan het concept gewerkt.

“Het principe van de geblazen diffusor is bekend en ondanks het verbod daarop wilden we toch aan de slag met de gedachte erachter. Als de mannen die het chassis ontwerpen dan met zo'n idee op de proppen komen, gaan wij erin mee”, vult White aan.

“De grootste uitdagingen bij het kiezen voor deze oplossing zijn van technische aard. Lukt het om de uitlaten op zo'n manier te ontwerpen dat de motor goed blijft presteren en zonder de koeling of het drukniveau in de uitlaten kwaad te doen? We hopen het, want dan hebben we aerodynamisch voordeel.”

Het zou zomaar kunnen dat Renault een pionier blijkt te zijn. Meerdere teams overwegen al met hun eigen variant te komen en hun uitlaten eveneens in de sidepods te verstoppen.