McLaren-teambaas Martin Whitmarsh heeft de FIA opgeroepen om de technische regels te verduidelijken, omdat niet alle teams deze op dezelfde manier interpreteren.

Whitmarsh laat tegenover het Italiaanse Autosprint weten dat McLaren naarstig op zoek is naar een manier om het gat met Red Bull en Ferrari te dichten, maar dat het team niet precies weet wat er allemaal wel en niet mag van de FIA.

Volgens Whitmarsh is het namelijk zeer goed mogelijk dat men bij McLaren op een andere manier tegen het reglement aankijkt dan bij andere teams, hetgeen volgens hem niet de bedoeling kan zijn: "De FIA moet de regels verduidelijken", stelt de Engelsman dan ook.

De laatste weken bestaat er veel ophef over de vermeende flexibele voorvleugels waar Red Bull en Ferrari gebruik van maken. Deze vleugels veranderen afhankelijk van de snelheid waarmee de auto rijdt van hoogte, waardoor de downforce geoptimaliseerd wordt.

Omdat een aantal teams (waaronder McLaren) hier tegen geprotesteerd hebben, gaat de FIA deze voorvleugels in Spa nauwkeuriger onder de loep nemen. Het team van Red Bull heeft echter al aangegeven dit geen probleem te vinden, aangezien men er zeker van is dat haar voorvleugel gewoon door de aangescherpte FIA-test heenkomt.

Whitmarsh geeft daarom aan dat McLaren – net als Ferrari en vooral Red Bull – creatief moet zijn bij het doorontwikkelen van haar auto, omdat het team het op dit gebied een beetje heeft laten liggen.

Op de fabriek in Woking wordt er hard gewerkt om de MP4-25 te verbeteren, maar de meest recente updates hebben McLaren eerder achteruit dan vooruit gebracht. Een voorbeeld hiervan is de van Red Bull afgekeken geblazen diffusor, die McLaren vooralsnog niet perfect aan de praat heeft gekregen.

Whitmarsh geeft aan dat McLaren niet opgeeft en gewoon aan de diffusor blijft werken, maar daarnaast ook poogt zelf met nieuwe ideeën te komen. "We hopen met iets inventiefs op de proppen te komen", benadrukt de teambaas. "Als de FIA geen duidelijkheid verschaft over de regels, kunnen wij ook creatief worden."