Wielen volgend jaar steviger verankerd
Om het gevaar van losvliegende wielen te verminderen, worden de bevestigingskabels vanaf volgend seizoen verdubbeld.
De kabels moeten ervoor zorgen dat de wielen bij een ongeluk aan de auto blijven hangen. Dit seizoen is het al meerdere malen gebeurd dat ondanks het beveiligingsmechanisme wielen in het rond vlogen.
Zo kwam Timo Glock afgelopen zaterdag goed weg, toen hij nog net kon uitwijken voor het wiel dat van de gecrashte auto van Vitantonio Liuzzi afkomstig was. In China zag Sebastien Buemi beide voorwielen van zijn auto afschieten.
De kabels werden ingevoerd na de enorme startcrash bij de Belgische Grand Prix in 1998, waarbij wielen alle kanten op vlogen. Niet in alle situaties blijkt het echter afdoende. Vorig jaar kwam Formule 2-coureur Henry Surtees om het leven door een stuiterend wiel tijdens een race op Brands-Hatch.
McLaren-ingenieur Paddy Lowe geeft aan dat de technische werkgroep van de FIA overeenstemming heeft bereikt om de kabels in 2011 te verdubbelen. “In plaats van iedere kabel honderd procent betrouwbaar proberen te maken, hebben we ervoor gekozen een tweede kabel toe te voegen, die onafhankelijk opereert. Dat moet de kans vergroten dat in ieder geval een van de twee kabels de klap doorstaat.”