Spanje: bocht veertien is eigenlijk een kip
Wat heeft Fernando Alonso toch met kip? Wordt de Honda echt aangedreven door een betonmixer? Uw verslaggever probeerde op deze prangende kwesties het antwoord te vinden en deed dat in….bocht veertienDe gemiddelde Formule 1-journalist komt tijdens een Grand Prix-weekend de paddock niet uit. Is ook niet nodig: daar is immers iedereen die we willen spreken, en de artikelen die dat oplevert schrijven we in de perskamer. Toch is het een goed idee om soms even wat verderop te gaan kijken.
Bijvoorbeeld in de nieuwe chicane. Alle coureurs hebben er een mening over, maar je weet pas waar ze het over hebben als je het met eigen ogen hebt gezien. Erop af dus. Nu scheelt het dat de hekken daar in bocht veertien en vijftien lekker dicht langs de baan staan, waardoor je de auto’s zowat kunt aanraken. Nog geen minuut na mijn aankomst gebeurt dat ook bijna: Spyker-coureur Adrian Sutil verslikt zich in de chicane en stuift recht op me af. Door de betonnen muur en de bandenstapels die ons scheiden is er geen gevaar, maar het is toch even spannend, zo’n Formule 1-auto die de vouwen uit je broek rijdt. (De denkbeeldige vouwen, voor u zich afvraagt hoe wij hier gekleed gaan)
Kun je iets leren van zo’n observatie? In ieder geval dat snelheid bedriegelijk is. Zo blokkeren Kimi Raikkonen en Felipe Massa veel vaker een wiel dan de anderen. Die hebben problemen, zou je dan zeggen, maar terug in de perskamer blijken de twee Ferrari’s uitstekende tijden te rijden. Dat zegt dus niks. Leuk om te zien is dat Lewis Hamilton veel meer dan Fernando Alonso over de kerbstones rijdt. De Brit stuitert door de chicane, terwijl Alonso behoedzaam om de randen heenstuurt.
Bij Honda valt op dat de tractiecontrole veel meer werk heeft dan bij de rest. Zodra Jenson Button en Rubens Barrichello op het gas gaan, begint de Honda te ratelen en te hoesten alsof de RA107 geen V8, maar een betonmolen onder de kap heeft. Het gebrek aan grip dat de Honda-coureurs achtervolgt openbaart zich dus niet alleen in snelle bochten.
Hoe anders is het geluid van de beide Toro Rosso’s. Het ploffende geluid dat bij een terugschakelende Formule 1-auto hoort, is bij Scott Speed en Tonio Liuzzi niet te bekennen. In het geval van de Amerikaan is het gieren van de banden zelfs te horen als hij de bocht instuurt. Leren we hier iets van? Kunnen we hier iets mee? Geen idee, het enige dat we zeker weten is dat Fernando Alonso het woord chicane uitspreekt als ‘chicken’. Of zou Fernando echt bedoeld hebben: "je kunt hier in de kip inhalen."
Gerelateerd nieuws