Australië: Spektakel verzekerd
Formule 1-journalisten houden wel van een beetje actie. Van een goede crash kunnen we oprecht genieten, mits er geen gewonden vallen natuurlijk. En wat is er nou mooier dan het seizoen te beginnen met een mooie massacrash? De Red Bulletin, het huisorgaan van Red Bull, bedacht zestien redenen waarom de coureurs zondag in Melbourne in de eerste bocht en masse bovenop elkaar knallen.1. Stof. Aangezien het circuit 51 weken per jaar er werkeloos bij ligt is de baan stoffiger dan Sinterklaas z’n kont.
2. Kater. Welke gek heeft bedacht om de eerste race van het jaar van start te laten gaan, slechts vier uur na sluitingstijd.
3. Hoop. Omdat we elk jaar een startcrash hebben in de eerste bocht van Albert Park.
4. Ervaring. Deze startopstelling heeft rookies vooraan, middenin en achteraan de startopstelling. Als dat geen garantie is voor rondvliegende onderdelen, wat dan wel? 5. Jet-lag. Alle coureurs hebben er een vermoeiende reis op zitten. En zo’n jet-lag hakt erin. Dan ben je zondagmiddag echt niet op je scherpst. 6. Media. We zenden veel negatieve vibraties uit, waardoor de coureurs van de leg zijn en pardoes op elkaar knallen. 7. Grip. De nieuwe Bridgestone-banden hebben net zoveel grip als Bambi op ijs. 8. Nieuwsgierigheid. Coureurs die zich niet kunnen bedwingen en willekeurig knopjes op het nieuwe stuur indrukken, zich afvragend waar die ook alweer voor dienen. 9. Playstation. Als je het circuit oefent op je Playstation en het gaat mis, kan je zo opnieuw beginnen. Die optie is er tijdens de race niet. 10. Verwend. Na vijf maanden van pr-werk, zijn de coureurs gewend aan mensen die alles voor ze doen en aan de kant gaan als zij er aan komen. In Melbourne zullen ze op harde wijze weer snel op aarde belanden. 11. Imago. Als je een fantastische eerste race hebt, zal iedereen daar een seizoen lang over praten. Doe dus je best, vooral bij de start. 12. Gewenning. Door het vele testen op Valencia en Fiorano zijn er vast een aantal coureurs vergeten dat je hier rechtsaf moet slaan. 13. Wraak. Heeft jouw oude teammaat, die vorig seizoen continu jouw set-up kopieerde en jouw engineers wegkaapte, een nieuw vet contract getekend bij een beter team? Weinig kans dat jij hem voor jou de eerste bocht in laat gaan. 14. Geografie. We zijn Down Under en als dat in het dierenrijk al voor verwarring zorgt, wat zal dat doen met een simpele coureur? 15. Aërodynamica. De voorvleugel bestaat dit jaar uit zoveel onderdelen dat het net lijkt of je een sneeuwschuiver bestuurt. 16. Kamikaze. We moeten het weliswaar doen zonder Juan Pablo Montoya en Jacques Villeneuve, maar vergeet Taku – Kamikaze – Sato niet. Hij heeft dit jaar bovendien de beschikking over een veel snellere auto. Spektakel gegarandeerd.
4. Ervaring. Deze startopstelling heeft rookies vooraan, middenin en achteraan de startopstelling. Als dat geen garantie is voor rondvliegende onderdelen, wat dan wel? 5. Jet-lag. Alle coureurs hebben er een vermoeiende reis op zitten. En zo’n jet-lag hakt erin. Dan ben je zondagmiddag echt niet op je scherpst. 6. Media. We zenden veel negatieve vibraties uit, waardoor de coureurs van de leg zijn en pardoes op elkaar knallen. 7. Grip. De nieuwe Bridgestone-banden hebben net zoveel grip als Bambi op ijs. 8. Nieuwsgierigheid. Coureurs die zich niet kunnen bedwingen en willekeurig knopjes op het nieuwe stuur indrukken, zich afvragend waar die ook alweer voor dienen. 9. Playstation. Als je het circuit oefent op je Playstation en het gaat mis, kan je zo opnieuw beginnen. Die optie is er tijdens de race niet. 10. Verwend. Na vijf maanden van pr-werk, zijn de coureurs gewend aan mensen die alles voor ze doen en aan de kant gaan als zij er aan komen. In Melbourne zullen ze op harde wijze weer snel op aarde belanden. 11. Imago. Als je een fantastische eerste race hebt, zal iedereen daar een seizoen lang over praten. Doe dus je best, vooral bij de start. 12. Gewenning. Door het vele testen op Valencia en Fiorano zijn er vast een aantal coureurs vergeten dat je hier rechtsaf moet slaan. 13. Wraak. Heeft jouw oude teammaat, die vorig seizoen continu jouw set-up kopieerde en jouw engineers wegkaapte, een nieuw vet contract getekend bij een beter team? Weinig kans dat jij hem voor jou de eerste bocht in laat gaan. 14. Geografie. We zijn Down Under en als dat in het dierenrijk al voor verwarring zorgt, wat zal dat doen met een simpele coureur? 15. Aërodynamica. De voorvleugel bestaat dit jaar uit zoveel onderdelen dat het net lijkt of je een sneeuwschuiver bestuurt. 16. Kamikaze. We moeten het weliswaar doen zonder Juan Pablo Montoya en Jacques Villeneuve, maar vergeet Taku – Kamikaze – Sato niet. Hij heeft dit jaar bovendien de beschikking over een veel snellere auto. Spektakel gegarandeerd.
Gerelateerd nieuws