Mocht Hamilton zomaar weggetakeld worden?
Beste redactie,
Zondag was ik enigszins verbaasd te zien hoe Hamilton na zijn grindavontuur gewoon getakeld werd en nadien zijn weg voortzette. Ik vind niet onmiddellijk terug hoe de regels zijn indien een wagen van de baan raakt. Is het zo dat als de rijder blijft zitten, de wagen mag getakeld/geduwd worden en – als dat technisch mogelijk is – de rijder dan gewoon zijn weg mag vervolgen?
Alvast van harte dank voor uw reactie.
Met vriendelijke groeten,
Lorenzo Iacopucci
Waregem
Hallo Lorenzo, Je bent niet de enige die zich hierover verbaasde. Zelf dacht ik dat Hamilton gediskwalificeerd zou worden, maar hij blijkt te hebben geprofiteerd van een onduidelijkheid in de regels, én heeft het bovendien slim gespeeld. De FIA laat deze beslissingen namelijk over aan de baanposten ter plaatse. Allereerst had Hamilton tijdens zijn spin de tegenwoordigheid van geest om zijn auto in de zogenaamde ‘anti-stall modus’ te zetten, waardoor de motor niet afsloeg.Vanaf dat moment hebben de baancommissarissen het voor het zeggen. Meestal gebaren ze een coureur om de motor af te zetten en uit te stappen. Coureurs zijn verplicht die orders op te volgen. Vitantonio Liuzzi, die vlak naast Hamilton in de grindbak stond, vertelde na de race aan onze medewerker Adam Cooper dat hij stomverbaasd was dat de McLaren uit het grind getakeld werd. ,,Meestal vertellen de marshalls ons om zo snel mogelijk uit te stappen…” In realiteit komt het maar zelden voor dat een auto zonder schade in de grindbak staat, terwijl de motor nog loopt en er een hijskraan in de buurt is. Dat was op de Nürburgring wel het geval; en dus kunnen we niet anders concluderen dat Hamilton geluk heeft gehad. Al vertelde Liuzzi aan onze Adam Cooper dat een dergelijk scenario er voor hem hoe dan ook niet ingezeten had. ,,Als ik zo lang blijf stilstaan met een draaiende motor dan vliegt mijn auto geheid in de fik.” Groet De redactie
Waregem
Hallo Lorenzo, Je bent niet de enige die zich hierover verbaasde. Zelf dacht ik dat Hamilton gediskwalificeerd zou worden, maar hij blijkt te hebben geprofiteerd van een onduidelijkheid in de regels, én heeft het bovendien slim gespeeld. De FIA laat deze beslissingen namelijk over aan de baanposten ter plaatse. Allereerst had Hamilton tijdens zijn spin de tegenwoordigheid van geest om zijn auto in de zogenaamde ‘anti-stall modus’ te zetten, waardoor de motor niet afsloeg.Vanaf dat moment hebben de baancommissarissen het voor het zeggen. Meestal gebaren ze een coureur om de motor af te zetten en uit te stappen. Coureurs zijn verplicht die orders op te volgen. Vitantonio Liuzzi, die vlak naast Hamilton in de grindbak stond, vertelde na de race aan onze medewerker Adam Cooper dat hij stomverbaasd was dat de McLaren uit het grind getakeld werd. ,,Meestal vertellen de marshalls ons om zo snel mogelijk uit te stappen…” In realiteit komt het maar zelden voor dat een auto zonder schade in de grindbak staat, terwijl de motor nog loopt en er een hijskraan in de buurt is. Dat was op de Nürburgring wel het geval; en dus kunnen we niet anders concluderen dat Hamilton geluk heeft gehad. Al vertelde Liuzzi aan onze Adam Cooper dat een dergelijk scenario er voor hem hoe dan ook niet ingezeten had. ,,Als ik zo lang blijf stilstaan met een draaiende motor dan vliegt mijn auto geheid in de fik.” Groet De redactie
Gerelateerd nieuws
Radiorechten ook naar Viaplay, Mol voortaan te beluisteren via Belgische omweg
01 maart 2023 14:23 - Nieuws
Mol: ‘Als je me nú zou vragen of ik weer vanaf circuit wil werken, zou ik nee zeggen. Gek hè?’
30 juli 2022 09:00 - gphongarije2022
Viaplay kiest voor nieuw presentatieduo: geen rol voor Mol en Plooij
01 december 2021 20:02 - Nieuws