Bestaan er ook domme coureurs?
Beste redactie,
Al jaren ben ik grote fan van de F1, en hoor en lees ik regelmatig over de technische feedback die de coureurs geven aan het team, zijn deze jongens allemaal zo intelligent dat zij al die ingewikkelde systemen begrijpen, hebben zij dan ook allemaal een hogere technische opleiding gevolgd?
Of krijgen de coureurs ook nog een technische opleiding bij de teams. Vriendelijke groet
Hans Weijman Hallo Hans, Ik kan je verzekeren dat de meeste Formule 1-coureurs geen hoger technisch onderwijs gevolgd hebben. De kennis die ze hebben is in de praktijk opgedaan. Je moet weten dat de techniek die van toepassing is op raceauto’s in grote lijnen hetzelfde is voor Formule Fordjes, Formule 3 tot aan Formule 1. Het wordt alleen per klasse wat ingewikkelder omdat er bijvoorbeeld meer elektronica aan te pas komt. In de praktijk komt het er op neer dat de coureur aan zijn engineer vertelt hoe de auto zich gedraagt. Daarvoor hoeft hij niet precies te weten wat er gebeurt of wat er veranderd moet worden, zolang hij het maar in duidelijke woorden kan uitleggen aan zijn engineer. Die moet op zijn beurt de aanwijzingen van zijn coureur vertalen naar concrete veranderingen aan de auto. Niet alle coureurs zijn daar even goed in. Van Jean Alesi is bekend dat hij geen geweldige testrijder was. De auto was goed of slecht, en waar dat dan aan lag kon Alesi vaak niet zeggen. Zo klaagde hij in zijn Ferrari-tijd tijdens een test eens over de remmen, die volgens hem steeds slechter werden, tot Alesi aan het eind van de dag de bocht in kwestie helemaal niet meer haalde en in het grind eindigde. Later bleek dat Alesi zich voor zijn rempunt oriënteerde op de schaduw van een boom. Dat die schaduw door het zakken van de zon steeds verder naar voren schoof, had Alesi niet bedacht. Overigens zijn er ook coureurs die precies weten waar het aan schort als de auto niet goed is. Pedro de la Rosa, Alexander Wurz en Olivier Panis zijn bijvoorbeeld in staat om precies te zeggen welke veren, demperinstellingen of wielstand ze nodig hebben om het weggedrag van hun auto aan te passen. Niet toevallig staan zij ook bekend als de perfecte testrijders. Kortom: coureurs hoeven niet precies te weten hoe alles werkt, als ze maar goed kunnen uitleggen hoe de auto zich gedraagt. Dan is het aan de engineer om het te vertalen naar hogere technische wetenschap. Groet FORMULE 1 RaceReport.
Of krijgen de coureurs ook nog een technische opleiding bij de teams. Vriendelijke groet
Hans Weijman Hallo Hans, Ik kan je verzekeren dat de meeste Formule 1-coureurs geen hoger technisch onderwijs gevolgd hebben. De kennis die ze hebben is in de praktijk opgedaan. Je moet weten dat de techniek die van toepassing is op raceauto’s in grote lijnen hetzelfde is voor Formule Fordjes, Formule 3 tot aan Formule 1. Het wordt alleen per klasse wat ingewikkelder omdat er bijvoorbeeld meer elektronica aan te pas komt. In de praktijk komt het er op neer dat de coureur aan zijn engineer vertelt hoe de auto zich gedraagt. Daarvoor hoeft hij niet precies te weten wat er gebeurt of wat er veranderd moet worden, zolang hij het maar in duidelijke woorden kan uitleggen aan zijn engineer. Die moet op zijn beurt de aanwijzingen van zijn coureur vertalen naar concrete veranderingen aan de auto. Niet alle coureurs zijn daar even goed in. Van Jean Alesi is bekend dat hij geen geweldige testrijder was. De auto was goed of slecht, en waar dat dan aan lag kon Alesi vaak niet zeggen. Zo klaagde hij in zijn Ferrari-tijd tijdens een test eens over de remmen, die volgens hem steeds slechter werden, tot Alesi aan het eind van de dag de bocht in kwestie helemaal niet meer haalde en in het grind eindigde. Later bleek dat Alesi zich voor zijn rempunt oriënteerde op de schaduw van een boom. Dat die schaduw door het zakken van de zon steeds verder naar voren schoof, had Alesi niet bedacht. Overigens zijn er ook coureurs die precies weten waar het aan schort als de auto niet goed is. Pedro de la Rosa, Alexander Wurz en Olivier Panis zijn bijvoorbeeld in staat om precies te zeggen welke veren, demperinstellingen of wielstand ze nodig hebben om het weggedrag van hun auto aan te passen. Niet toevallig staan zij ook bekend als de perfecte testrijders. Kortom: coureurs hoeven niet precies te weten hoe alles werkt, als ze maar goed kunnen uitleggen hoe de auto zich gedraagt. Dan is het aan de engineer om het te vertalen naar hogere technische wetenschap. Groet FORMULE 1 RaceReport.
Gerelateerd nieuws
Radiorechten ook naar Viaplay, Mol voortaan te beluisteren via Belgische omweg
01 maart 2023 14:23 - Nieuws
Mol: ‘Als je me nú zou vragen of ik weer vanaf circuit wil werken, zou ik nee zeggen. Gek hè?’
30 juli 2022 09:00 - gphongarije2022
Viaplay kiest voor nieuw presentatieduo: geen rol voor Mol en Plooij
01 december 2021 20:02 - Nieuws