Column Christijan Albers: toptien
Dat is het mooie van onze sport: er zit geen stop op. Wij gaan altijd door. Nu ook weer met testen.
We gaan deze keer niet zoals de andere teams naar Spanje, we blijven in Silverstone. Onze fabriek staat naast het circuit, dus dat is super handig. We zullen ons voornamelijk concentreren op de elektronica en de versnellingsbak. Die onderdelen zijn altijd het meest onbetrouwbaar van een nieuwe auto. Die is trouwens, als alles volgens planning verloopt, op 4 of 5 februari klaar. Dat is best laat, maar dat zie ik niet als een probleem. Het enige wat dan nog nieuw is, is de monocoque en de ophanging. Nou, die hebben niet zoveel testwerk nodig. Ik heb er dus zin in. Jerez is toch al weer een maand geleden. Na die test kon ik niets anders dan concluderen dat de jongens van het team ontzettend gemotiveerd zijn. Ontzettend agressief ook. Maar dan op een positieve manier. Je merkt aan alles dat ze een onzettende hekel hebben aan achteraan rijden. Dat heb ik ook, dus wat dat betreft komt mij dat goed uit. Daarnaast merk je het ook met de doorvoer van bepaalde zaken. Als ik bij Minardi iets veranderd wilde hebben, moest ik altijd naar een tussenweg zoeken omdat we geen geld hadden. Je kon het nooit perfect doen omdat daar de middelen niet voor waren. Hier merk ik dat budget helemaal geen rol speelt. Waardoor die doorvoer van ontwikkelingen er ook komt. En als ik een idee heb, is iedereen enthousiast, wordt het nog wat aangescherpt en dan wordt het geregeld. Je hoeft er niet meer achteraan te lopen. Het maakt me nog enthousiaster en nog meer gemotiveerd. Ik vind dan ook dat we de lat zo hoog mogelijk moeten leggen. Met alles. Ik was laatst op de fabriek en toen legde iemand me uit dat we na race zes alweer een upgrade zouden krijgen voor de aërodynamica. Waarop ik zei: als we dat nu al weten, waarom zetten we dat er dan niet meteen op? Ik heb dat vervolgens bij meneer Kolles aangekaart met als resultaat dat die aërodynamica er in Bahrein al op zit. En zo moet het ook, want we moeten op de concurrentie veel inhalen. Ons doel is om punten te halen en standaard in de buurt van de toptien te rijden. Maar je moet ook realistisch blijven in het leven. Het ligt er helemaal aan hoe de auto presteert. En daar hebben we nu nog niet echt zicht op. Ik heb sowieso liever dat we een beetje de underdog blijven en dat we dan opeens goed gaan presteren. In plaats van nu al van alles te beloven, terwijl we niet eens weten of we dat kunnen waarmaken. Maar je merkt aan alles en iedereen in het team dat ze hetzelfde doel nastreven. Regelmatig een toptien-klassering. Ze worden er doodmoe van om in de achterhoede te rijden. Veel meer dan bij Minardi. Daar had namelijk iedereen zich al neergelegd bij die situatie. Christijan Albers
We gaan deze keer niet zoals de andere teams naar Spanje, we blijven in Silverstone. Onze fabriek staat naast het circuit, dus dat is super handig. We zullen ons voornamelijk concentreren op de elektronica en de versnellingsbak. Die onderdelen zijn altijd het meest onbetrouwbaar van een nieuwe auto. Die is trouwens, als alles volgens planning verloopt, op 4 of 5 februari klaar. Dat is best laat, maar dat zie ik niet als een probleem. Het enige wat dan nog nieuw is, is de monocoque en de ophanging. Nou, die hebben niet zoveel testwerk nodig. Ik heb er dus zin in. Jerez is toch al weer een maand geleden. Na die test kon ik niets anders dan concluderen dat de jongens van het team ontzettend gemotiveerd zijn. Ontzettend agressief ook. Maar dan op een positieve manier. Je merkt aan alles dat ze een onzettende hekel hebben aan achteraan rijden. Dat heb ik ook, dus wat dat betreft komt mij dat goed uit. Daarnaast merk je het ook met de doorvoer van bepaalde zaken. Als ik bij Minardi iets veranderd wilde hebben, moest ik altijd naar een tussenweg zoeken omdat we geen geld hadden. Je kon het nooit perfect doen omdat daar de middelen niet voor waren. Hier merk ik dat budget helemaal geen rol speelt. Waardoor die doorvoer van ontwikkelingen er ook komt. En als ik een idee heb, is iedereen enthousiast, wordt het nog wat aangescherpt en dan wordt het geregeld. Je hoeft er niet meer achteraan te lopen. Het maakt me nog enthousiaster en nog meer gemotiveerd. Ik vind dan ook dat we de lat zo hoog mogelijk moeten leggen. Met alles. Ik was laatst op de fabriek en toen legde iemand me uit dat we na race zes alweer een upgrade zouden krijgen voor de aërodynamica. Waarop ik zei: als we dat nu al weten, waarom zetten we dat er dan niet meteen op? Ik heb dat vervolgens bij meneer Kolles aangekaart met als resultaat dat die aërodynamica er in Bahrein al op zit. En zo moet het ook, want we moeten op de concurrentie veel inhalen. Ons doel is om punten te halen en standaard in de buurt van de toptien te rijden. Maar je moet ook realistisch blijven in het leven. Het ligt er helemaal aan hoe de auto presteert. En daar hebben we nu nog niet echt zicht op. Ik heb sowieso liever dat we een beetje de underdog blijven en dat we dan opeens goed gaan presteren. In plaats van nu al van alles te beloven, terwijl we niet eens weten of we dat kunnen waarmaken. Maar je merkt aan alles en iedereen in het team dat ze hetzelfde doel nastreven. Regelmatig een toptien-klassering. Ze worden er doodmoe van om in de achterhoede te rijden. Veel meer dan bij Minardi. Daar had namelijk iedereen zich al neergelegd bij die situatie. Christijan Albers
Gerelateerd nieuws