FIA-verkiezingen: Todt of Vatanen?
Op vrijdag 23 oktober wordt de nieuwe voorzitter van autosportfederatie FIA gekozen. De kandidaten Ari Vatanen en Jean Todt zijn al maanden aan het bekvechten en beschuldigen elkaar van vals spel. [schuin}Formule1.nl{schuin] beantwoordt een paar vragen.Hoe is de verkiezingscampagne verlopen?
Er is eigenlijk geen moment sprake geweest van een smetteloze verkiezingscampagne. Zowel Vatanen als Todt beweert de ideale kandidaat te zijn voor het voorzitterschap, maar acht het blijkbaar nodig om de ander daarbij in kwaad daglicht te zetten. Toen de huidige voorzitter, Max Mosley, zijn aftreden aankondigde, liet hij meteen weten in Jean Todt zijn ideale opvolger te zien. Op dat moment had de voormalige Ferrari-teambaas zich nog niet eens officieel kandidaat gesteld. Dat schoot bij Ari Vatanen, al wel kandidaat, in het verkeerde keelgat. De Fin, die ooit succesvol rallycoureur was en daarna zijn geluk beproefde in de Europese politiek, vond het op zijn zachtst gezegd niet netjes dat Mosley zo openlijk zijn voorkeur uitsprak voor Todt. Vatanen was van mening dat het stemgedrag van de FIA-leden daarmee beïnvloed kon worden. Toen Todt zich eenmaal wel officieel kandidaat had gesteld, duurde het niet lang voordat hij ook begon met moddergooien. De Fransman verweet Vatanen persoonlijke aanvallen, die niets met de inhoud van de FIA-verkiezingen te maken hadden. De strijd mondde uit in maandenlang bekvechten. Beide partijen bestookten iedereen die het maar hebben wilde (en ook die het niet wilde) met persberichten waarin, behalve richtlijnen voor het voorzitterschap, altijd een sneer werd gegeven naar de tegenkandidaat. Waar staan Vatanen en Todt eigenlijk voor?
Vatanen is van plan om een frisse wind door de FIA te laten waaien. Hij vindt de autosportfederatie te oubollig en wil de in zijn ogen ‘oude garde’ vervangen. Daarnaast pleit hij voor meer samenwerking met de Formule 1-teams, verenigd in de FOTA. Transparantie en openheid is zijn motto. Het verschilt eigenlijk niet veel van de wensen en plannen van Todt. De Fransman pleit ook voor openheid en transparantie, maar heeft nooit met zoveel woorden gezegd dat hij de FIA wil reorganiseren. Dat is ook niet zo gek, aangezien Todt juist uit die hoek op veel steun kan rekenen. Wat is er in de verkiezingsstrijd gebeurd?
Formule1.nl-medewerker Dieter Rencken wist te melden dat er in het Todt-kamp sprake zou zijn van een omkopingsschandaal. De automobielclub van Oeganda werd beloofd dat hun schulden kwijtgescholden zouden worden, in ruil voor steun aan Todt. Gelijksoortige berichten kwamen uit andere Afrikaanse landen en Midden-Oosten. Ondanks dat Todt deze aantijgingen heeft ontkend, was het voor Vatanen voldoende om met juridische stappen tegen de FIA te dreigen. De Fin eiste eerlijke verkiezingen en was bereid om daarvoor de Franse rechtbank (de verkiezingen worden tenslotte op Franse bodem gehouden) in te schakelen. De FIA reageerde onmiddellijk met een verklaring waarin beide kandidaten werd opgeroepen te stoppen met moddergooien. Maar vooral Vatanen kreeg de wind van voren. Volgens de FIA had Vatanen met zijn rechtszaak de integriteit van de federatie in twijfel getrokken en had hij bovendien te weinig onderzoek gedaan om zijn eis hard te kunnen maken. Toch kreeg Vatanen zijn zin. Op vrijdag 23 oktober brengen de 220 FIA-leden (automobielenclubs uit de hele wereld) in Parijs hun stem uit. De stemprocedure wordt overzien door een Franse, juridische waarnemer (Huissier de Justice). Deze waarnemer is ook aanwezig als de stemmen worden geteld. Alle stempapieren worden twaalf maanden in bewaring gesteld bij de Huissier de Justice. Vatanen besloot daarop zijn aanklacht in te trekken. Wie wordt de gelukkige winnaar?
Die vraag is niet te beantwoorden. Beide kandidaten beweren namelijk de meerderheid van de stemmen in handen te hebben. Er zijn nog geen officiële getallen bekend. Vrijdag weet iedereen wie de vervanger van Max Mosley wordt.
Er is eigenlijk geen moment sprake geweest van een smetteloze verkiezingscampagne. Zowel Vatanen als Todt beweert de ideale kandidaat te zijn voor het voorzitterschap, maar acht het blijkbaar nodig om de ander daarbij in kwaad daglicht te zetten. Toen de huidige voorzitter, Max Mosley, zijn aftreden aankondigde, liet hij meteen weten in Jean Todt zijn ideale opvolger te zien. Op dat moment had de voormalige Ferrari-teambaas zich nog niet eens officieel kandidaat gesteld. Dat schoot bij Ari Vatanen, al wel kandidaat, in het verkeerde keelgat. De Fin, die ooit succesvol rallycoureur was en daarna zijn geluk beproefde in de Europese politiek, vond het op zijn zachtst gezegd niet netjes dat Mosley zo openlijk zijn voorkeur uitsprak voor Todt. Vatanen was van mening dat het stemgedrag van de FIA-leden daarmee beïnvloed kon worden. Toen Todt zich eenmaal wel officieel kandidaat had gesteld, duurde het niet lang voordat hij ook begon met moddergooien. De Fransman verweet Vatanen persoonlijke aanvallen, die niets met de inhoud van de FIA-verkiezingen te maken hadden. De strijd mondde uit in maandenlang bekvechten. Beide partijen bestookten iedereen die het maar hebben wilde (en ook die het niet wilde) met persberichten waarin, behalve richtlijnen voor het voorzitterschap, altijd een sneer werd gegeven naar de tegenkandidaat. Waar staan Vatanen en Todt eigenlijk voor?
Vatanen is van plan om een frisse wind door de FIA te laten waaien. Hij vindt de autosportfederatie te oubollig en wil de in zijn ogen ‘oude garde’ vervangen. Daarnaast pleit hij voor meer samenwerking met de Formule 1-teams, verenigd in de FOTA. Transparantie en openheid is zijn motto. Het verschilt eigenlijk niet veel van de wensen en plannen van Todt. De Fransman pleit ook voor openheid en transparantie, maar heeft nooit met zoveel woorden gezegd dat hij de FIA wil reorganiseren. Dat is ook niet zo gek, aangezien Todt juist uit die hoek op veel steun kan rekenen. Wat is er in de verkiezingsstrijd gebeurd?
Formule1.nl-medewerker Dieter Rencken wist te melden dat er in het Todt-kamp sprake zou zijn van een omkopingsschandaal. De automobielclub van Oeganda werd beloofd dat hun schulden kwijtgescholden zouden worden, in ruil voor steun aan Todt. Gelijksoortige berichten kwamen uit andere Afrikaanse landen en Midden-Oosten. Ondanks dat Todt deze aantijgingen heeft ontkend, was het voor Vatanen voldoende om met juridische stappen tegen de FIA te dreigen. De Fin eiste eerlijke verkiezingen en was bereid om daarvoor de Franse rechtbank (de verkiezingen worden tenslotte op Franse bodem gehouden) in te schakelen. De FIA reageerde onmiddellijk met een verklaring waarin beide kandidaten werd opgeroepen te stoppen met moddergooien. Maar vooral Vatanen kreeg de wind van voren. Volgens de FIA had Vatanen met zijn rechtszaak de integriteit van de federatie in twijfel getrokken en had hij bovendien te weinig onderzoek gedaan om zijn eis hard te kunnen maken. Toch kreeg Vatanen zijn zin. Op vrijdag 23 oktober brengen de 220 FIA-leden (automobielenclubs uit de hele wereld) in Parijs hun stem uit. De stemprocedure wordt overzien door een Franse, juridische waarnemer (Huissier de Justice). Deze waarnemer is ook aanwezig als de stemmen worden geteld. Alle stempapieren worden twaalf maanden in bewaring gesteld bij de Huissier de Justice. Vatanen besloot daarop zijn aanklacht in te trekken. Wie wordt de gelukkige winnaar?
Die vraag is niet te beantwoorden. Beide kandidaten beweren namelijk de meerderheid van de stemmen in handen te hebben. Er zijn nog geen officiële getallen bekend. Vrijdag weet iedereen wie de vervanger van Max Mosley wordt.
Gerelateerd nieuws