Vragenvuur: Heikki Kovalainen
Het zijn frustrerende tijden voor Heikki Kovalainen – telkens weer moet hij teammaat Lewis Hamilton voor zich dulden, zijn racetempo ligt stukken lager dan dat van de Brit en zijn eerste GP-overwinning lijkt nog lang niet in het verschiet te liggen. In Hockenheim had de Fin pech met de safetycar-situatie, waardoor Nelson Piquet en Nick Heidfeld hem passeerden. Aan het eind van de race had hij Lewis Hamilton in zijn spiegels, die zoveel sneller was dat een gevecht met hem geen enkele kans van slaWat zijn je gedachten over het Grand Prix-weekend in Hockenheim?
,,Vooral teleurstelling natuurlijk. Lewis heeft het geweldig gedaan – hij was het hele weekend supersterk. Maar voor mij was het balen. Ik zal nog harder moeten samenwerken met mijn engineers om oplossingen te vinden voor mijn gebrek aan racesnelheid.'' Natuurlijk had je ook enorme pech met de safetycar.
,,Zeker, maar dat gold ook voor Lewis. Hij had een veel dominantere positie gehad als de safetycar er niet was geweest. Maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Uiteindelijk komt het er wat mij betreft gewoon op neer dat ik simpelweg niet snel genoeg was en dat probleem moeten we aanpakken.'' Was je verrast toen je de pits in kwam en Lewis daar niet zag?
,,Nee. Eerlijk gezegd was ik helemaal niet bezig met wat hij aan het doen was. Natuurlijk wist ik niet wat hij van plan was qua strategie; hij had ook meer brandstof aan boord kunnen hebben dan ik, dus ik maakte me geen zorgen. Ik probeerde alleen maar te communiceren met het team om te kijken of we mijn positie op de baan konden verbeteren – door de bandenspanning aan te passen of zoiets – door me wat sneller te maken.'' Maar je had zwaarder in de problemen gezeten als Lewis wel was binnengekomen en jij op hem had moeten wachten…
,,Natuurlijk – het werkte in mijn voordeel dat hij buiten bleef. Als ik achter hem had moeten wachten, was mijn race nog veel slechter afgelopen.'' Toen hij achter je kwam opdagen, werd daarover op de teamradio nog iets tegen je gezegd – was er een discussie over de vraag of je hem voorbij moest laten?
,,Nee, ze zeiden alleen dat hij achter me zat. En ik zag al snel dat hij enorm veel sneller was dan ik. Ik had hem hooguit nog een paar ronden kunnen ophouden, maar om eerlijk te zijn was zijn racesnelheid zoveel hoger dan de mijne dat hij me sowieso makkelijk had kunnen inhalen. En hij kon de race nog winnen, dus ik denk dat ik niets had bereikt door hem achter me te houden.'' Vind je dus dat je hem hebt geholpen?
,,Niet echt. Hij had geen hulp nodig. Hij was veel sneller dan ik – ik kon niets tegen hem beginnen. Ik had hem maar even op kunnen houden. Zoals je zag toen hij Massa voorbijging: hij was veel en veel sneller dan de rest en kon iedereen makkelijk inhalen. Nogmaals: ik was gewoon niet snel genoeg.'' Hamilton zei na de race allerlei aardige dingen over je – heeft hij die ook tegen jou zelf gezegd?
,,Nou nee. Maar dat is ook niet nodig. We zijn vrienden en we werken samen om het team vooruit te pushen. Op het circuit zijn wel elkaars rivalen en proberen we van elkaar te winnen. De afgelopen periode is hij telkens veel sneller dan ik en ik zal nu moeten proberen me te verbeteren. Ik heb te weinig grip met mijn auto en daar moeten we oplossingen voor vinden. Ik weet zeker dat dat gaat lukken.''
,,Vooral teleurstelling natuurlijk. Lewis heeft het geweldig gedaan – hij was het hele weekend supersterk. Maar voor mij was het balen. Ik zal nog harder moeten samenwerken met mijn engineers om oplossingen te vinden voor mijn gebrek aan racesnelheid.'' Natuurlijk had je ook enorme pech met de safetycar.
,,Zeker, maar dat gold ook voor Lewis. Hij had een veel dominantere positie gehad als de safetycar er niet was geweest. Maar die dingen gebeuren nu eenmaal. Uiteindelijk komt het er wat mij betreft gewoon op neer dat ik simpelweg niet snel genoeg was en dat probleem moeten we aanpakken.'' Was je verrast toen je de pits in kwam en Lewis daar niet zag?
,,Nee. Eerlijk gezegd was ik helemaal niet bezig met wat hij aan het doen was. Natuurlijk wist ik niet wat hij van plan was qua strategie; hij had ook meer brandstof aan boord kunnen hebben dan ik, dus ik maakte me geen zorgen. Ik probeerde alleen maar te communiceren met het team om te kijken of we mijn positie op de baan konden verbeteren – door de bandenspanning aan te passen of zoiets – door me wat sneller te maken.'' Maar je had zwaarder in de problemen gezeten als Lewis wel was binnengekomen en jij op hem had moeten wachten…
,,Natuurlijk – het werkte in mijn voordeel dat hij buiten bleef. Als ik achter hem had moeten wachten, was mijn race nog veel slechter afgelopen.'' Toen hij achter je kwam opdagen, werd daarover op de teamradio nog iets tegen je gezegd – was er een discussie over de vraag of je hem voorbij moest laten?
,,Nee, ze zeiden alleen dat hij achter me zat. En ik zag al snel dat hij enorm veel sneller was dan ik. Ik had hem hooguit nog een paar ronden kunnen ophouden, maar om eerlijk te zijn was zijn racesnelheid zoveel hoger dan de mijne dat hij me sowieso makkelijk had kunnen inhalen. En hij kon de race nog winnen, dus ik denk dat ik niets had bereikt door hem achter me te houden.'' Vind je dus dat je hem hebt geholpen?
,,Niet echt. Hij had geen hulp nodig. Hij was veel sneller dan ik – ik kon niets tegen hem beginnen. Ik had hem maar even op kunnen houden. Zoals je zag toen hij Massa voorbijging: hij was veel en veel sneller dan de rest en kon iedereen makkelijk inhalen. Nogmaals: ik was gewoon niet snel genoeg.'' Hamilton zei na de race allerlei aardige dingen over je – heeft hij die ook tegen jou zelf gezegd?
,,Nou nee. Maar dat is ook niet nodig. We zijn vrienden en we werken samen om het team vooruit te pushen. Op het circuit zijn wel elkaars rivalen en proberen we van elkaar te winnen. De afgelopen periode is hij telkens veel sneller dan ik en ik zal nu moeten proberen me te verbeteren. Ik heb te weinig grip met mijn auto en daar moeten we oplossingen voor vinden. Ik weet zeker dat dat gaat lukken.''
Gerelateerd nieuws