Emmanuel Longobardi, één van de drie dodelijke slachtoffers van de helikoptercrash die op zaterdag 30 juni vlak bij Magny-Cours plaatsvond, was een populair lid van de Formule 1-gemeenschap. De pr-man was een goede bekende van veel F1-coureurs; hij was een persoonlijke vriend van Fernando Alonso. Adam Cooper herdenkt hem. Longobardi had zijn eigen pr-bureau in Parijs, waarin hij vaak samenwerkte met Yan Lefort, de man die al jaren de pr voor Jacques Villeneuve verzorgt. Zijn eerste stappen in de paddock zette hij in dienst van Oakley, door zonnebrillen van het merk uit te delen aan de coureurs.

Daarna werd hij pers- en pr-vertegenwoordiger van F1-kledingmerk Alpinestars, met als taak om nauwere banden voor het merk te creëren met de verschillende teams. Tot zijn dood was hij actief voor het kledingmerk Quicksilver, dat onder meer resulteerde in een sponsordeal voor zonnebrillen met Fernando Alonso.

De mecaniciens van Renault gebruiken speciale veiligheidsbrillen van het merk tijdens pitstops. Door de nauwe banden tussen Renault en Quicksilver werkte Longobardi veel samen met Heikki Kovalainen en de andere coureurs die de afgelopen jaren voor het team hebben gereden, zoals Alonso.

Naast zijn klanten uit de F1 werkte Longobardi onder meer voor Maserati, Ferrari, Bentley, Chrysler en motorfietsfabrikant Triumph. Zijn grote passie was motorrijden; een korte affaire met autoracen in de Franse GT-klasse eindigde voor hem nadat hij een enorme crash meemaakte in een Ferrari Modena.

Ik leerde Emmanuel kennen tijdens een trainingskamp van Renault in 2004, toen ik een hotelkamer met hem deelde. Hij organiseerde allerlei evenementen, zoals karten, rijden op quads en wakeboarden, waarmee coureurs en collega’s als Heikki Kovalainen, Lucas DiGrassi, Jose Maria Lopez en Giedo van der Garde hun competitie-instinct ten volle konden uitleven. Tijdens het kamp stelde Longobardi zich op als een soort grote broer voor zijn pupillen – hij zorgde ervoor dat ze zich ’s avonds netjes gedroegen, en ’s ochtends op tijd wakker werden voor de zware trainingen.

Emmanuel was een charmante man, met een geslepen gevoel voor humor, die zijn vrienden altijd met een brede grijns begroette en heel gemakkelijk nieuwe vrienden maakte. Hij was een unieke en energieke man, die we zeer zullen missen. Hij laat een 18-jarige zoon achter.

Onze gedachten gaan uit naar zijn vrienden en familie en naar de families en vrienden van twee andere slachtoffers van de crash, Simon McGill en piloot Pierre Bennehard. De laatste was in de tachtiger jaren Formule 3-coureur en combineerde helikoptervliegen met zijn bloeiende bedrijf, dat zakelijke evenementen en reizen organiseert.

De twee overlevenden van het ongeluk, Nicolas Duquesne (marketingman van Bridgestone Europe en oudgediende in de F1-paddock) en zijn nichtje Chloë wensen wij een spoedig herstel toe.