Hoe het werkelijk zit met Aguri
Vrijdag 8 december is een cruciale dag voor de toekomstplannen van Super Aguri en Toro Rosso. De teambazen spreken elkaar in Monaco over ‘technology sharing’. Wat is nu precies wél en niet toegestaan? Formule 1-baas Bernie Ecclestone eist een oplossing. Onze medewerker Adam Cooper licht een en ander nader toe.Het controversiële onderwerp van ‘technology sharing’ is hoog op de agenda komen te staan door de keuze van Super Aguri haar wintertestprogramma aan te vangen met een interim-auto die uiterlijk als twee druppels water gelijkenissen vertoont met de Honda RA106 van afgelopen seizoen. De FIA heeft eerder dit jaar aangegeven dat per 2008 het gebruik van een ‘klantenchassis’ toegestaan is (dus: het aankopen van een auto bij een ander team). In 2007 is dat echter, onder het huidige Concorde Verdrag, niet toegestaan.
Super Aguri voert als verweer aan dat het bij de wintertests gebruikte chassis niet gebouwd was door de Formule 1-basis van Honda in het Engelse Brackley, maar bij de Honda R&D fabriek in Tochigi, Japan. En daar zouden dan zowel Super Aguri als Honda F1 onderdelen van mogen betrekken, in de optiek van Super Aguri.
Red Bull moet zich nog over het vraagstuk uitspreken, maar de concurrentie heeft het vermoeden dat de nieuwe bolides van Red Bull Racing en Scuderia Toro Rosso in principe beiden van Adrian Newey’s hand zullen zijn en technisch identiek, met dien verstande dat de RB3 een Renault-motor achterin heeft zitten, en de STR02 een Ferrari-krachtbron.
Zeker is al dat de nieuwe Toro Rosso niet in Italië, maar in het Red Bull Racing hoofdkwartier in het Engelse Milton Keynes wordt geconstrueerd. Ook de FIA-botsproeven zullen daar worden gehouden, niet in Faenza. Het verschil in werkwijze tussen Super Aguri en Red Bull/Toro Rosso zit ‘m in het feit dat de frisdrankenfabrikant nauw contact met de FIA en FIA-voorzitter Max Mosley onderhoudt, om te toetsen of een en ander wel binnen de huidige regelgeving past. Super Aguri opereert in alle stilte, en heeft zelfs nog geen telefoontje gewaagd aan Mosley of diens rechterhand Charlie Whiting. Diverse teams maken zich ernstig zorgen over de werkwijze van zowel Super Aguri als Red Bull/Toro Rosso. In reactie op de testsessie van Super Aguri met de Honda RA106 heeft Spyker-teamchef Colin Kolles een brief gestuurd aan alle teambazen, technisch directeuren, Bernie Ecclestone en de FIA waarin (toegelicht met fotomateriaal) de overeenkomsten tussen de interim-auto van Super Aguri en de Honda RA106 worden aangewezen. Kolles is weliswaar bekend met het feit dat je tijdens wintertests met elk denkbare wagen de baan op mag, maar hij zegt te vrezen dat Super Aguri mogelijk met een doorontwikkeling van de interimwagen bij Grand Prix’ aan de start wil verschijnen. En dat zou dan strijdig zijn met Sectie 3 van het Concorde Verdrag dat voorschrijft: ‘Een constructeur is een persoon die in bezit is van de intellectuele eigendomsrechten van het rijdende chassis waarmee het racet. In dat chassis bevinden zich geen onderdelen die door een andere constructeur zijn ontworpen, afgezien van onderdelen ten behoeve van de veiligheid’. Afgelopen seizoen zorgde Toro Rosso al voor enige deining door met een replica van de Red Bull RB1 van 2005 aan de start te verschijnen, uitgerust met een 3 liter V10 van Cosworth. Max Mosley stelde dat dit was toegestaan, omdat de wagen van origine was ontworpen als de Jaguar R6, dat intellectueel eigendom was van Ford. Geen enkel team waagde het tegen deze uitspraak te protesteren. Super Aguri wilde het afgelopen seizoen (2006) eigenlijk aanvangen met een BAR 007 van 2005, maar dat werd niet toegestaan, ondanks het feit dat BAR volledig in handen kwam van Honda en werd omgedoopt tot Honda Racing F1. Om Super Aguri dezelfde mogelijkheden te verschaffen als Toro Rosso werd het intellectueel eigendom van de Honda RA106 overgezet, van het huidige raceteam naar de Honda Motor Company. Het intellectueel eigendom van de nog te bouwen Honda RA107 zal wel weer in handen komen van Honda Racing F1. Omdat het er immers in 2008 niet meer toe doet. Een bron dicht bij de FIA onthulde dat (in tegenstelling tot wat werd beweerd over de Toro Rosso-affaire van afgelopen seizoen) het er vooral omgaat wie nu feitelijk de ontwerper is van de auto. In 2003 was Sauber in staat tekeningen te produceren van de C22 die in feite een kopie was van de succesvolle Ferrari F2002 van het jaar ervoor. Maar de FIA nam er genoegen mee, stelde dat de auto een ‘eigen’ ontwerp was van de Zwitsers, en geen haan die er meer naar kraaide. In zijn brief herinnert Kolles ook aan een bijeenkomst van teambazen die 18 september in Parijs werd belegd. Mosley stelde voor om het gebruik van klantenchassis’ met een jaar te vervroegen (kennelijk met de gedachte Super Aguri een handje te helpen), maar Spyker MF1 stemde bij monde van commercieel directeur Ian Phillips tegen. En aangezien dergelijke zaken alleen met unanieme stemmen doorgevoerd kunnen worden, strandde het voorstel van Mosley. Patrick Head, die Williams bij die gelegenheid vertegenwoordigde, vertelde later aan het magazine Autosport: ,,Max vertelde dat er geen mogelijkheid meer was dat het naar voren geschoven zou worden. Andere teams hebben ook niet meer geprotesteerd, omdat Max zo snel reageerde. Het was ook het laatste wat we erover hebben gehoord.’’ ,,Ik denk overigens dat wij ons met zijn allen meer zorgen moeten maken over Toro Rosso met een 2007-Red Bull-chassis, dan om Aguri. Maar er is geen heldere, openlijke verklaring over wat nu precies de bedoeling is. Wat van belang is, is wat er straks in Melbourne aan de start komt. We zullen luisteren naar wat vrijdag wordt verteld.’’ Super Aguri begon al enige tijd geleden te werken aan haar eigen interpretatie van de RA106. Het project werd door een groepje consultants begeleid, waarin voormalig Jordan- en Sauber-medewerker Paul White werkt, de man die tot aan vorig jaar chefontwerper bij Toyota was. Werken met freelancers is voor een team als Super Aguri zinvol, omdat een groot ontwerpteam in 2008 geen zin heeft indien je voornemens bent je wagen niet zelf te ontwikkelen, maar aan te schaffen. ,,We hebben 160 mensen in dienst’’, zegt Daniele Audetto, managing director van Super Aguri. ,,En je kunt niet zonder hulp van buitenaf je eigen auto bouwen. Daarom is het geweldig een partner zoals Honda te hebben. We moeten zelf voor het ontwerp en de ontwikkeling zorg dragen en wij zijn zelf verantwoordelijk voor de inzet van de auto, maar niets weerhoudt ons er van externe hulp in te schakelen. En dat valt binnen de reglementen.’’ Hij ontkent dat de nieuwe SA07 een Honda RA106 met wat aanpassingen wordt. ,,We bouwen de best presterende auto binnen de huidige regelgeving. Dat is ons doel. We willen zo competitief mogelijk zijn. We mikken op finishen in de toptien. We kennen de regels, we hebben ze uitvoerig bestudeerd, en we krijgen veel steun van Honda. We moeten daar maximaal van profiteren.’’ Intussen spreekt Honda-tecmchef Nick Fry tegen dat er een link zou bestaan tussen zijn equipe en Super Aguri. ,,Zij doen ook op chassisgebied hun eigen ding. Ze hebben ondersteuning gehad van Honda en ze hebben wat externen binnen de deur gehad voor hulp, maar wat ze verder doen is aan hen. Het is een Super Aguri chassis, en het is hun eigen creatie. De regels zijn glashelder: elk team moet zijn eigen ‘intellectueel eigendom’ hebben. Wij hebben het intellectueel eigendom van onze eigen auto, en zij het intellectueel eigendom van die van hun. En dat is het.’’
Zeker is al dat de nieuwe Toro Rosso niet in Italië, maar in het Red Bull Racing hoofdkwartier in het Engelse Milton Keynes wordt geconstrueerd. Ook de FIA-botsproeven zullen daar worden gehouden, niet in Faenza. Het verschil in werkwijze tussen Super Aguri en Red Bull/Toro Rosso zit ‘m in het feit dat de frisdrankenfabrikant nauw contact met de FIA en FIA-voorzitter Max Mosley onderhoudt, om te toetsen of een en ander wel binnen de huidige regelgeving past. Super Aguri opereert in alle stilte, en heeft zelfs nog geen telefoontje gewaagd aan Mosley of diens rechterhand Charlie Whiting. Diverse teams maken zich ernstig zorgen over de werkwijze van zowel Super Aguri als Red Bull/Toro Rosso. In reactie op de testsessie van Super Aguri met de Honda RA106 heeft Spyker-teamchef Colin Kolles een brief gestuurd aan alle teambazen, technisch directeuren, Bernie Ecclestone en de FIA waarin (toegelicht met fotomateriaal) de overeenkomsten tussen de interim-auto van Super Aguri en de Honda RA106 worden aangewezen. Kolles is weliswaar bekend met het feit dat je tijdens wintertests met elk denkbare wagen de baan op mag, maar hij zegt te vrezen dat Super Aguri mogelijk met een doorontwikkeling van de interimwagen bij Grand Prix’ aan de start wil verschijnen. En dat zou dan strijdig zijn met Sectie 3 van het Concorde Verdrag dat voorschrijft: ‘Een constructeur is een persoon die in bezit is van de intellectuele eigendomsrechten van het rijdende chassis waarmee het racet. In dat chassis bevinden zich geen onderdelen die door een andere constructeur zijn ontworpen, afgezien van onderdelen ten behoeve van de veiligheid’. Afgelopen seizoen zorgde Toro Rosso al voor enige deining door met een replica van de Red Bull RB1 van 2005 aan de start te verschijnen, uitgerust met een 3 liter V10 van Cosworth. Max Mosley stelde dat dit was toegestaan, omdat de wagen van origine was ontworpen als de Jaguar R6, dat intellectueel eigendom was van Ford. Geen enkel team waagde het tegen deze uitspraak te protesteren. Super Aguri wilde het afgelopen seizoen (2006) eigenlijk aanvangen met een BAR 007 van 2005, maar dat werd niet toegestaan, ondanks het feit dat BAR volledig in handen kwam van Honda en werd omgedoopt tot Honda Racing F1. Om Super Aguri dezelfde mogelijkheden te verschaffen als Toro Rosso werd het intellectueel eigendom van de Honda RA106 overgezet, van het huidige raceteam naar de Honda Motor Company. Het intellectueel eigendom van de nog te bouwen Honda RA107 zal wel weer in handen komen van Honda Racing F1. Omdat het er immers in 2008 niet meer toe doet. Een bron dicht bij de FIA onthulde dat (in tegenstelling tot wat werd beweerd over de Toro Rosso-affaire van afgelopen seizoen) het er vooral omgaat wie nu feitelijk de ontwerper is van de auto. In 2003 was Sauber in staat tekeningen te produceren van de C22 die in feite een kopie was van de succesvolle Ferrari F2002 van het jaar ervoor. Maar de FIA nam er genoegen mee, stelde dat de auto een ‘eigen’ ontwerp was van de Zwitsers, en geen haan die er meer naar kraaide. In zijn brief herinnert Kolles ook aan een bijeenkomst van teambazen die 18 september in Parijs werd belegd. Mosley stelde voor om het gebruik van klantenchassis’ met een jaar te vervroegen (kennelijk met de gedachte Super Aguri een handje te helpen), maar Spyker MF1 stemde bij monde van commercieel directeur Ian Phillips tegen. En aangezien dergelijke zaken alleen met unanieme stemmen doorgevoerd kunnen worden, strandde het voorstel van Mosley. Patrick Head, die Williams bij die gelegenheid vertegenwoordigde, vertelde later aan het magazine Autosport: ,,Max vertelde dat er geen mogelijkheid meer was dat het naar voren geschoven zou worden. Andere teams hebben ook niet meer geprotesteerd, omdat Max zo snel reageerde. Het was ook het laatste wat we erover hebben gehoord.’’ ,,Ik denk overigens dat wij ons met zijn allen meer zorgen moeten maken over Toro Rosso met een 2007-Red Bull-chassis, dan om Aguri. Maar er is geen heldere, openlijke verklaring over wat nu precies de bedoeling is. Wat van belang is, is wat er straks in Melbourne aan de start komt. We zullen luisteren naar wat vrijdag wordt verteld.’’ Super Aguri begon al enige tijd geleden te werken aan haar eigen interpretatie van de RA106. Het project werd door een groepje consultants begeleid, waarin voormalig Jordan- en Sauber-medewerker Paul White werkt, de man die tot aan vorig jaar chefontwerper bij Toyota was. Werken met freelancers is voor een team als Super Aguri zinvol, omdat een groot ontwerpteam in 2008 geen zin heeft indien je voornemens bent je wagen niet zelf te ontwikkelen, maar aan te schaffen. ,,We hebben 160 mensen in dienst’’, zegt Daniele Audetto, managing director van Super Aguri. ,,En je kunt niet zonder hulp van buitenaf je eigen auto bouwen. Daarom is het geweldig een partner zoals Honda te hebben. We moeten zelf voor het ontwerp en de ontwikkeling zorg dragen en wij zijn zelf verantwoordelijk voor de inzet van de auto, maar niets weerhoudt ons er van externe hulp in te schakelen. En dat valt binnen de reglementen.’’ Hij ontkent dat de nieuwe SA07 een Honda RA106 met wat aanpassingen wordt. ,,We bouwen de best presterende auto binnen de huidige regelgeving. Dat is ons doel. We willen zo competitief mogelijk zijn. We mikken op finishen in de toptien. We kennen de regels, we hebben ze uitvoerig bestudeerd, en we krijgen veel steun van Honda. We moeten daar maximaal van profiteren.’’ Intussen spreekt Honda-tecmchef Nick Fry tegen dat er een link zou bestaan tussen zijn equipe en Super Aguri. ,,Zij doen ook op chassisgebied hun eigen ding. Ze hebben ondersteuning gehad van Honda en ze hebben wat externen binnen de deur gehad voor hulp, maar wat ze verder doen is aan hen. Het is een Super Aguri chassis, en het is hun eigen creatie. De regels zijn glashelder: elk team moet zijn eigen ‘intellectueel eigendom’ hebben. Wij hebben het intellectueel eigendom van onze eigen auto, en zij het intellectueel eigendom van die van hun. En dat is het.’’
Gerelateerd nieuws