Mike Gascoyne, de technische chef van Lotus, is verguld van trots. Tijdens de presentatie in Londen verklaarde hij dat het team het niet beter had kunnen doen, gezien de late toekenning van de startplaats.Van de Brit is bekend dat het woord bescheidenheid niet in zijn woordenboek voorkomt. Tijdens de launch sprak hij dan ook zonder schroom zijn ambitie uit om de beste nieuwkomer worden.

“We hebben altijd gezegd dat we een goede, betrouwbare en professionele auto wilden bouwen die past in het tijdsbeeld van 2010 en niet drie, vier jaar oud is. Kortom een auto die actueel is en niet te ver achter ligt op de bestaande teams.”

Afgezien van een shakedown heeft de wagen, de T127, nog geen meter gereden. “We moeten afwachten wat er gebeurt, maar ik heb er vertrouwen in dat we onze doelen kunnen verwezenlijken. Men moet niet vergeten dat we pas in september een startplaats kregen. Om in zo’n korte tijd er zo voor te staan, had niemand beter gekund.”

Het heeft ook Gascoyne, in het verleden ondermeer werkzaam bij Toyota, Jordan en Force India, verbaasd dat de renstal zo goed voorbereid aan de start staat. “Mensen blijven me vragen of ik trots ben. Om eerlijk te zijn voel ik me een beetje ondersteboven op dit moment.”

“Het feit dat het ons gelukt is – je denk altijd dat je het kunt, maar je bent je altijd bewust van de valkuilen – is fantastisch. En ik bluf echt niet als ik zeg dat het niet beter had gekund.”

Bij de presentatie van de auto kreeg het uiterlijk van de wagen veel lovende reacties. Het groen en geel zijn immers de historische Lotus-kleuren. De naam, T127, verwijst bovendien naar de typische Lotus type-nummering.

“Er waren twee dingen waarvan ik het belangrijk vond dat we die moesten uitvoeren. Ik vond dat de auto in groen en geel gespoten moest worden en dat het chassis T127 genummerd zou worden, aangezien dat het volgende Lotus nummer is in de reeks auto’s. Als we deze dingen niet gedaan zouden hebben, was het geen echte Lotus geweest.”

LV