Met nog twee races te gaan in een uitermate spannend kampioenschap, draait de Formule 1-wereld momenteel bijna alleen om de twee kemphanen: Michael Schumacher en Fernando Alonso. FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper vroeg Alonso naar zijn verwachtingen voor de komende race in Japan. Fernando, vorig jaar reed je in de race van de zestiende naar de derde plaats. Niet slecht.

,,Dat was inderdaad goede race, voor iedereen denk ik. Omdat de kwalificatie in natte omstandigheden verreden moest worden, startten er twee of drie snelle auto’s achteraan. Dat resulteerde in een interessante race met veel inhaalacties. Leuk, maar ik start toch liever vooraan.”

De weersvoorspellingen laten zien dat het opnieuw nat kan worden. Wat vind je daar van?

,,Dat is geen probleem. Ik denk dat we zowel in droge als natte omstandigheden competetief zijn, daarom maakt het niet uit wat de weersomstandigheden zijn. Toch geef ik de voorkeur aan een droge race. In een natte race gebeuren zo veel dingen over en weer, dat ik denk dat droog weer voor iedereen het beste is.”

Bedoel je dat de race dan makkelijker te voorspellen is voor de coureurs?

,,Ja, voor de teams, op het gebied van de strategie. Bij droge weersomstandigheden kun je een normale race verwachten, maar bij nat weer kan het alle kanten op gaan.”

Wat heb je de dagen na de Grand Prix van China gedaan met het vooruitzicht op de aankomende race?

,,Ik heb in Shanghai getraind en verder rustig aan gedaan en de race in China van me afgezet. Het heeft geen zin om terug te kijken. Maar aangezien we tijdens die Grand Prix, op de laatste tien ronden na, de snelsten waren, was het niet moeilijk om me weer volledig op de volgende Grand Prix te richten. We moeten geconcentreerd blijven en zowel in Japan als in Brazilië Ferrari verslaan. We hebben een perfecte auto, met perfecte banden van Michelin, dus we moeten in staat zijn om dat te doen.”

Michael en jij hebben beiden gezegd dat de ontknoping van het wereldkampioenschap op de banden aan zal komen. Vind je dat wel eerlijk?

,,Dit is Formule 1 en banden kunnen meer het verschil maken dan wat dan ook. Omdat onze auto’s op het gebied van ontwikkeling en prestatievermogen al aan het plafond zitten, kun je die twee, drie tienden verschil uit de banden halen. Formule 1 is nou eenmaal een technische sport en daarom vind ik het ook eerlijk en eigenlijk heel normaal dat de banden een cruciale rol spelen.”

Je grootste tegenstander stopt over twee weken, aan het einde van het seizoen. Op wat voor manier wil je de strijd met hem aangaan?

,,Met een mooi gevecht op het circuit, maar wel met wederzijds respect. Michael is een coureur met meer titels, overwinningen en pole positions dan wie dan ook en hij is een legende in de Formule 1. Daarom vecht ik graag tegen hem in de laatste twee races van zijn carrière, zoals we het hele seizoen al tegen elkaar vechten. Het feit dat we nu op gelijke hoogte staan is goed voor het kampioenschap en voor de toeschouwers. De overwinning zal er uiteindelijk nog beter door smaken.”

Als Michael wint en jij geen punten scoort is het afgelopen. Heeft dat invloed op je benadering van de race?

,,Helemaal niet. We moeten juist risico nemen en het maximale uit de auto halen. Natuurlijk kan het dan gebeuren dat je tijdens de race uitvalt, maar dan moeten we alsnog proberen om Michael niet te laten winnen, want dan is het inderdaad afgelopen. We moeten beide races voor Michael finishen. Dat is niet makkelijk, maar zeker niet onmogelijk.”