Na een testfase in 1973 worden een jaar later voor het eerste vaste racenummers ingevoerd in de Formule 1. In de eerste jaren zijn het Mario Andretti (’75, ’76) en Alan Jones (’78, ’79, ’80) die met 27 aantreden. Vanaf 1981 krijgt Ferrari nummer 27 toegewezen. Het is in die periode dat het nummer zijn ‘iconische’ status verkrijgt. Gilles Villeneuve (’81, ’82) Michele Alboreto (’84-’88), en Nigel Mansell (’89) rijden met de twee en zeven op hun bolide. De uitstraling van ‘nummer 27’ kwam er door Gilles Villeneuve. Die stond bekend voor zijn rijstijl: vol emotie, alles uit een wagen halen en altijd op het randje. Lees ook: Longread – Afscheid van Nico Hülkenberg: Onvoltooid verleden tijd
Iconisch nummer 27
Begin jaren ’90 verhuist nummer 27 voor één jaar naar McLaren. Opnieuw is het een van de groten van de sport die ermee aantreedt: Ayrton Senna wint in 1990 zijn tweede wereldtitel met het iconische nummer 27. Een jaar later keert ’27’ terug naar Ferrari. Nu krijgen Prost (’91) en Alesi (’92-’95) ermee te rijden. In 1995 wordt het iconische nummer 27 voor het laatst gebruikt. Tot Nico Hulkenberg in 2014, bij de invoer van de vrije nummerkeuze, het nummer opeist. De reden van zijn keuze? Zijn verjaardag. “We hadden twee dagen om het te bepalen volgens mij en ik hecht er niet veel waarde aan, ik ben niet bijgelovig. Ik vroeg het aan mijn vader en hij stelde voor om mijn geboortedatum te nemen, 19 augustus. Negentien plus acht is 27. En dat was het”, zei Hulkenberg daarover in Beyond The Grid. De Duitser zal er zes seizoen mee rijden, voorlopig was 2019 zijn laatste seizoen in de Formule 1. De vijf laatste ’70 dagen tot groen licht’-artikels:32 dagen tot groen licht: 32 overwinningen voor Fernando Alonso
31 dagen tot groen licht: Esteban Ocon en zijn racenummer 31
30 dagen tot groenlicht: McLaren MP4-30, auto met de ‘GP2 engine’
29 dagen tot groen licht: Daniel Ricciardo 29 keer op het podium
28 dagen tot groen licht: Release van Drive to Survive 2 op 28 februari