5 zonnige stratencircuits die we graag (terug) zouden zien in de F1
Sutton Images
Daan de Geus
18 maart 2018
Zeg Australië en de Formule 1-fanaat zal gelijk aan Melbourne denken, sinds 1996 het thuis van de Australische Grand Prix. Voor de Formule 1 naar Melbourne kwam, werd echter in de straten van Adelaide geracet. Een circuit dat geweldig zou zijn op een uitgebreide Formule 1-kalender, net als deze vier andere zonnige stratencircuits.
Misschien is het omdat het weliswaar zonnig, maar koud is. Misschien omdat met de Grand Prix van Australië van volgende week zondag de lente natuurlijk pas écht begint, maar dit zijn de vijf zonnige stratencircuits waar we de Formule 1 wel (weer, in sommige gevallen) eens in actie zouden willen zien.
Adelaide Street Circuit, Adelaide, Australië
Hoge kerbs, snelle bochten, zon, coole scenery en ronduit stoer: van 1985 tot en met 1995 was Adelaide dé perfecte seizoensafsluiter – ongeacht of er nou nog een titel op het spel stond of lekker vrijuit gebarbecued en geracet kon worden. Het zal geen verrassing zijn dat bijvoorbeeld de (V8) Supercars er nog graag komen. Adelaide denkt trouwens over een plan de race terug te halen, klinkt niet verkeerd! Valencia Street Circuit, Valencia, Spanje
Fans vonden de veelal saaie races door de Spaanse havenstad maar niks, maar de meeste coureurs waren wél te spreken over het op zich stoere stratencircuit, met een aantal flink snelle sectoren. Mede om financiële redenen was het na vijf jaar (van 2008 tot en met 2012) gedaan, maar met hier of daar een tweak aan het circuit had de race misschien een succesnummer kunnen worden. Long Beach Street Circuit, Long Beach, Amerika
Pakweg een uurtje rijden van LA, aan de kust, aan zee en omringd door zowel stad als palmbomen: Long Beach geeft je gelijk een zomerse vibe. Acht jaar lang kwam de Formule 1 er, van 1976 tot en met 1983. Sindsdien komen de Indycars er jaarlijks en is de Formule E er ook twee keer geweest. Het circuit is kort, maar classic. Er is de laatste jaren gekeken naar een comeback, maar (vooralsnog) komt die er niet. Lees ook – Hoe stratencircuits weer streetwise werden.
Surfers Paradise Street Circuit, Surfers Paradise, Australië
Was jarenlang vaste prik voor een overzees Indycar-uitje en verder populair voor Australische toerwagenklassen, waaronder natuurlijk de Supercars. Dat die er de Gold Coast 600 afwerken en de stad Surfers Paradise heet, zegt eigenlijk alles over zomerse scene in het met een hoge skyline opgetrokken maar verder niet zo grote stadje. Lekker weer zo goed als gegarandeerd. Circuit vereist wel aanpassingen. Miami Street Circuit, Miami, Amerika
Wat niet is, kan nog komen. De plannen schijnen er te liggen, en aan Formule 1-eigenaar Liberty Media zal het niet liggen: de Amerikanen willen dolgraag een extra race in eigen land en bij voorkeur in Miami. De Formule E reed er al eens (zie foto) dus de koningsklasse kan eigenlijk niet achterblijven. Een perfecte destination Grand Prix – zon, zee, clubs, glitz, glamour en hopelijk een cool circuit.
Hoge kerbs, snelle bochten, zon, coole scenery en ronduit stoer: van 1985 tot en met 1995 was Adelaide dé perfecte seizoensafsluiter – ongeacht of er nou nog een titel op het spel stond of lekker vrijuit gebarbecued en geracet kon worden. Het zal geen verrassing zijn dat bijvoorbeeld de (V8) Supercars er nog graag komen. Adelaide denkt trouwens over een plan de race terug te halen, klinkt niet verkeerd! Valencia Street Circuit, Valencia, Spanje
Fans vonden de veelal saaie races door de Spaanse havenstad maar niks, maar de meeste coureurs waren wél te spreken over het op zich stoere stratencircuit, met een aantal flink snelle sectoren. Mede om financiële redenen was het na vijf jaar (van 2008 tot en met 2012) gedaan, maar met hier of daar een tweak aan het circuit had de race misschien een succesnummer kunnen worden. Long Beach Street Circuit, Long Beach, Amerika
Pakweg een uurtje rijden van LA, aan de kust, aan zee en omringd door zowel stad als palmbomen: Long Beach geeft je gelijk een zomerse vibe. Acht jaar lang kwam de Formule 1 er, van 1976 tot en met 1983. Sindsdien komen de Indycars er jaarlijks en is de Formule E er ook twee keer geweest. Het circuit is kort, maar classic. Er is de laatste jaren gekeken naar een comeback, maar (vooralsnog) komt die er niet. Lees ook – Hoe stratencircuits weer streetwise werden.
Surfers Paradise Street Circuit, Surfers Paradise, Australië
Was jarenlang vaste prik voor een overzees Indycar-uitje en verder populair voor Australische toerwagenklassen, waaronder natuurlijk de Supercars. Dat die er de Gold Coast 600 afwerken en de stad Surfers Paradise heet, zegt eigenlijk alles over zomerse scene in het met een hoge skyline opgetrokken maar verder niet zo grote stadje. Lekker weer zo goed als gegarandeerd. Circuit vereist wel aanpassingen. Miami Street Circuit, Miami, Amerika
Wat niet is, kan nog komen. De plannen schijnen er te liggen, en aan Formule 1-eigenaar Liberty Media zal het niet liggen: de Amerikanen willen dolgraag een extra race in eigen land en bij voorkeur in Miami. De Formule E reed er al eens (zie foto) dus de koningsklasse kan eigenlijk niet achterblijven. Een perfecte destination Grand Prix – zon, zee, clubs, glitz, glamour en hopelijk een cool circuit.
Gerelateerd nieuws
Norris heeft na zijn derde plek in Australië een ongewenst record in handen
24 maart 2024 14:31 - GP Australië 2024
Vergeten circuits: Adelaide, de plek waar Senna zijn laatste zege behaalde
13 maart 2024 18:00 - Nieuws