Welkom achter de schermen bij FORMULE 1 Magazine! Onze verslaggevers zijn bij elke Grand Prix aanwezig en delen in deze rubriek hun persoonlijke, opvallendste en leukste momenten van het afgelopen seizoen. Met vandaag: Frank tijdens de GP van Bahrein

Na een afwezigheid van een paar jaar zette ik afgelopen seizoen weer voet op Bahreinse bodem. Op een donderdagochtend om precies te zijn. Het toestel van Turkish Airlines landde keurig volgens schema om 02.30 uur, waarna ik in F1-tempo via een speciale route voor teampersoneel en media langs de douane werd geloodst. Dat soort zaken was altijd al goed geregeld in Bahrein, herinnerde ik me.

Bij de autoverhuurder zat gelukkig ook nog iemand op me te wachten. Binnen tien minuten had ik mijn sleutels in handen en liep een behulpzame medewerker met me mee om de bagage in de kofferbak te leggen. Terwijl ik de parkeerplaats afreed, begon echter het lampje van de brandstof te branden. Een nagenoeg lege tank. In de meeste landen krijg je een huurauto met een volle tank mee en moet je hem afgetankt inleveren. Niet in de zandbak die Bahrein heet. Daar kijken ze er niet naar om. Olie is goedkoper dan water, letterlijk. Een volle tank kost omgerekend pakweg een tientje, dus: Who cares?


Volg FORMULE1.nl op Whatsapp

FORMULE 1 Magazine is nu ook te volgen via een eigen WhatsApp-kanaal. Volg ons en we nemen je voor, tijdens en na een Grand Prix mee in de paddock en op de grid! Bij ons sta je op pole voor nieuws, video's en achtergronden over Formule 1 en Max Verstappen! 🏎️

Ik verlangde vooral naar een bed en zag een zoektocht in nachtelijk Bahrein naar een benzinepomp niet zitten, dus ik besloot het erop te wagen. Met lege tank haalde ik gelukkig het hotel. De grootste uitdaging was vervolgens om mijn bagage uit de kofferbak te krijgen. Ik kreeg ‘m met geen mogelijkheid open. Stond ik daar, tegen vieren en met een kort lontje door de vermoeidheid, op een donkere parkeerplaats in Manama op alle denkbare knopjes te drukken. Ik meen me te herinneren dat ik me behoorlijk lullig voelde. Uiteindelijk de achterbank maar naar voren getrokken, mijn tassen gepakt, ingecheckt bij het hotel en meteen gaan slapen.

Enkele uren (en een korte nachtrust) later stapte ik de paddock van Bahrain International Circuit binnen. Een paar blikjes Red Bull hielden me die dag op de baan.

Bekijk hier alvast de volledige F1-kalender voor 2024


Niet één, maar twee edities om 2023 mee af te sluiten: naast het dubbeldikke ‘Jaar van Max’ (132 pagina’s) van FORMULE 1 Magazine ligt nu ook het FORMULE 1 Jaaroverzicht 2023 in de winkel (of bij je thuis als abonnee). Het blad is ook digitaal te lezen en te bestellen, met gratis bezorging in heel Nederland. Herbeleef het seizoen 2023 met ons Jaaroverzicht! Daarin onder andere:

  • Tom Coronel analyseert 2023: Weg met de oude garde!
  • Analyse: Alle tien teams langs de meetlat
  • De beste themaverhalen van alle 22 Grands Prix
  • Race-analyses door Coronel en Bleekemolen
  • Technisch jaaroverzicht: de opkomst van Aston Martin en McLaren
  • Alle cijfers van 2023 (en de eeuwige statistieken!)
  • Onderscheidende fotografie: het mooiste beeld van een fraai jaar
  • En nog veel meer!