De achtervleugel van Mercedes, waarin een f-duct verborgen zit die door DRS geactiveerd kan worden, blijft de gemoederen bezighouden. Red Bull en Lotus blijven er namelijk vraagtekens bij zetten.

 

Hoewel de achtervleugel is goedgekeurd door de technische keuringscommissie van de FIA, zetten Red Bull en Lotus nog steeds vraagtekens bij het concept, net zoals ze dat rond de eerste twee Grands Prix in Australië en in Maleisië al deden.

 

Red Bull-teambaas Christian Horner vertelt nu aan Sky Sports dat vertegenwoordigers van zijn team verdere gesprekken hebben gevoerd met Charlie Whiting, de man die namens de internationale autosportfederatie over dit soort zaken gaat: “Hij neemt al onze argumenten momenteel in overweging en zal voor de race in China duidelijkheid verschaffen”, zegt Horner.

 

Hoewel Horner aangeeft dat Red Bull de ‘positie die Whiting dan inneemt natuurlijk zal respecteren’, impliceert hij verder dat de kous daarmee nog niet per definitie af is. “We hebben dan namelijk een paar opties: alsnog in beroep gaan en een protest indienen, of de beslissing accepteren en eenzelfde systeem ontwikkelen voor op onze bolides.”

 

De problemen met het ontwikkelen van een eigen in de achtervleugel verborgen f-duct is volgens Horner echter dat het van tevoren niet te zeggen valt of dit systeem elk team wel evenveel oplevert, terwijl een ander mogelijk obstakel is dat het foefje later in het seizoen alsnog verboden wordt.

 

“Net als met elke andere vinding, gaat het er ook bij dit systeem vooral om hoe goed het bij de rest van je bolide aansluit. Voordat we daarover gaan nadenken en geld uitgeven om het te ontwikkelen, is het voor ons echter belangrijk om te weten of dit concept wel het hele jaar legaal blijft en het niet ineens verboden wordt, zoals in het verleden regelmatig het geval is geweest met dergelijke uitvindingen”, verwoordt Horner dit.

 

Zoals gezegd is ook het team van Lotus kritisch aangaande de legaliteit van de achtervleugel van Mercedes. James Allison, de technisch directeur van Lotus, zegt tegen het Engelse MotorSport dat het foefje volgens hem tegen de regels indruist: “Hoewel de werking van deze f-duct een neveneffect van de verstelbare achtervleugel is, wordt hij namelijk absoluut door de coureur bediend”, zo legt Allison uit.

 

Het grootste bezwaar dat Allison tegen het systeem heeft, is dat het een precedent schept en andere soortgelijke uitvindingen die tegen de geest van het reglement ingaan de kop op zullen steken. “Wat Mercedes heeft bedacht is namelijk niets nieuws”, verklaart hij. “Veel andere teams hadden soortgelijke systemen in ontwikkeling, maar hebben deze geschrapt omdat ze dachten dat ze illegaal waren. Maar als dit nu wordt goedgekeurd, gaat iedereen dergelijke foefjes introduceren en zal het hek totaal van de dam zijn.”