Allard Kalff: ‘Jammer dat de prestatie van Verstappen ondersneeuwt door zo’n opstootje’
Red Bull
Nino Stuivenberg
12 november 2018
In onze rubriek Even bellen met… blikken we met autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff terug op de Grand Prix van Brazilië. Met Kalff hebben we het over de bandenloterij van Pirelli, ‘het opstootje’ met Ocon en de race van Verstappen. “We hebben een fenomenale Max gezien. Dat opstootje achteraf is puur bijzaak.”
Allard, genoeg om over na te praten na de race van gisteren. Te beginnen met de race van Max Verstappen en zijn opstootje nadien. Wat vond jij ervan?
“Opstootjes zijn van alle tijd: kijk maar naar Piquet met Salazar en Senna met Schlesser. De discussie over dat opstootje is voor mij een non-discussie. Wij hebben net een aflevering opgenomen van RTL Slipstream en ook daarin hebben we erover gepraat, maar dat is puur omdat je het even moet bespreken. Voor mij is het duidelijk: van de leider in de wedstrijd blijf je af. Ocon kan wel zeggen dat hij sneller was, maar als je gedubbeld wordt ben je dat niet. Had Max meer ruimte moeten geven? Dat is achteraf makkelijk praten. Wat ik jammer vind is dat de prestatie van Verstappen ondersneeuwt door zo’n opstootje: we hebben een fenomenale Max gezien. Het verhaal is nu de straf van Max, dat moet zijn: hij heeft misschien wel zijn beste race van het jaar gereden. Dat opstootje is puur bijzaak.” Verstappen temperde vooraf de verwachtingen en rekende maximaal op P5, zei hij. Waar heeft hij de basis gelegd voor zijn podium?
“Natuurlijk was het onverwacht, maar of hij expres de verwachtingen temperde weet ik niet, dat moet je aan hem vragen. Toevallig zei Kees van de Grindt (een bandenexpert die voorheen bij Bridgestone werkte, red.) vorige week: Max kan die wedstrijd gewoon winnen. Waar hij de basis gelegd heeft? In de eerste tien ronden, daar was hij fenomenaal. Bovendien had Red Bull het in Brazilië weer het best voor elkaar van de drie topteams. Met de strategie zaten ze als enige goed. Als Ocon even normaal had gedaan, won hij hier de race gewoon. Ik vond dit misschien wel zijn allerbeste race tot nu toe en ieder geval zijn beste van het jaar.” Dat heeft hij mede te danken aan een sterk staaltje bandenbeheer, toch?
“De banden van Pirelli zijn wat mij betreft de flop van het jaar. Er is geen touw aan vast te knopen. Max rijdt de halve race op de zachtste band door, terwijl de hardste band de enige is die echt stuk gaat. Dat gaat natuurlijk nergens over. In maart sprak ik bij de wintertests een ingenieur van Pirelli, toen maakten ze zich al zorgen. In Barcelona kregen de banden bij 5 graden al blaren, laat staan als je grip hebt. Ze moeten het loopvlak van die banden dunner maken, maar er zijn teams die dat tegenhouden. Ieder team preekt voor eigen parochie. Als ze de banden veranderen, heeft dat voor de teams natuurlijk gevolgen. Voor Red Bull zou het bijvoorbeeld best een nadeel kunnen zijn.” Mercedes haalde in Brazilië de constructeurstitel binnen. Hadden zij dit jaar de beste auto?
“Mercedes had dit jaar een goed pakket, zeker, maar Ferrari heeft vaak een misschien wel betere auto gehad. Ferrari en vooral Vettel hebben één en ander laten liggen. Brazilië was daar ook weer een voorbeeld van. Op zaterdag koos Ferrari ervoor om beide auto’s op soft te laten kwalificeren. Een verkeerde beslissing. Ik noem het een beslissing en geen gok. Het was een gok geweest als ze het met één auto hadden gedaan, niet met allebei. Ze zaten er weer naast.” Hebben we nog wat om naar uit te kijken in Abu Dhabi, nu beide kampioenschappen beslist zijn?
“Dat denk ik wel. Rationeel zou je zeggen: het gaat daar weer tussen Ferrari en Mercedes. Maar bij Max gebeurt er altijd iets wat je niet verwacht. Het onverwachte is bij hem altijd realistisch, zou je kunnen zeggen. In principe doet Red Bull daar niet om de overwinning mee, maar Max doet niet aan principes.” https://www.instagram.com/p/BpzAl20Fqcp/
“Opstootjes zijn van alle tijd: kijk maar naar Piquet met Salazar en Senna met Schlesser. De discussie over dat opstootje is voor mij een non-discussie. Wij hebben net een aflevering opgenomen van RTL Slipstream en ook daarin hebben we erover gepraat, maar dat is puur omdat je het even moet bespreken. Voor mij is het duidelijk: van de leider in de wedstrijd blijf je af. Ocon kan wel zeggen dat hij sneller was, maar als je gedubbeld wordt ben je dat niet. Had Max meer ruimte moeten geven? Dat is achteraf makkelijk praten. Wat ik jammer vind is dat de prestatie van Verstappen ondersneeuwt door zo’n opstootje: we hebben een fenomenale Max gezien. Het verhaal is nu de straf van Max, dat moet zijn: hij heeft misschien wel zijn beste race van het jaar gereden. Dat opstootje is puur bijzaak.” Verstappen temperde vooraf de verwachtingen en rekende maximaal op P5, zei hij. Waar heeft hij de basis gelegd voor zijn podium?
“Natuurlijk was het onverwacht, maar of hij expres de verwachtingen temperde weet ik niet, dat moet je aan hem vragen. Toevallig zei Kees van de Grindt (een bandenexpert die voorheen bij Bridgestone werkte, red.) vorige week: Max kan die wedstrijd gewoon winnen. Waar hij de basis gelegd heeft? In de eerste tien ronden, daar was hij fenomenaal. Bovendien had Red Bull het in Brazilië weer het best voor elkaar van de drie topteams. Met de strategie zaten ze als enige goed. Als Ocon even normaal had gedaan, won hij hier de race gewoon. Ik vond dit misschien wel zijn allerbeste race tot nu toe en ieder geval zijn beste van het jaar.” Dat heeft hij mede te danken aan een sterk staaltje bandenbeheer, toch?
“De banden van Pirelli zijn wat mij betreft de flop van het jaar. Er is geen touw aan vast te knopen. Max rijdt de halve race op de zachtste band door, terwijl de hardste band de enige is die echt stuk gaat. Dat gaat natuurlijk nergens over. In maart sprak ik bij de wintertests een ingenieur van Pirelli, toen maakten ze zich al zorgen. In Barcelona kregen de banden bij 5 graden al blaren, laat staan als je grip hebt. Ze moeten het loopvlak van die banden dunner maken, maar er zijn teams die dat tegenhouden. Ieder team preekt voor eigen parochie. Als ze de banden veranderen, heeft dat voor de teams natuurlijk gevolgen. Voor Red Bull zou het bijvoorbeeld best een nadeel kunnen zijn.” Mercedes haalde in Brazilië de constructeurstitel binnen. Hadden zij dit jaar de beste auto?
“Mercedes had dit jaar een goed pakket, zeker, maar Ferrari heeft vaak een misschien wel betere auto gehad. Ferrari en vooral Vettel hebben één en ander laten liggen. Brazilië was daar ook weer een voorbeeld van. Op zaterdag koos Ferrari ervoor om beide auto’s op soft te laten kwalificeren. Een verkeerde beslissing. Ik noem het een beslissing en geen gok. Het was een gok geweest als ze het met één auto hadden gedaan, niet met allebei. Ze zaten er weer naast.” Hebben we nog wat om naar uit te kijken in Abu Dhabi, nu beide kampioenschappen beslist zijn?
“Dat denk ik wel. Rationeel zou je zeggen: het gaat daar weer tussen Ferrari en Mercedes. Maar bij Max gebeurt er altijd iets wat je niet verwacht. Het onverwachte is bij hem altijd realistisch, zou je kunnen zeggen. In principe doet Red Bull daar niet om de overwinning mee, maar Max doet niet aan principes.” https://www.instagram.com/p/BpzAl20Fqcp/
Gerelateerd nieuws
Aftellen met Allard – herinneringen aan Zandvoort: verbazing alom bij Dutch GP 2021, op de dag waarvan niemand wist of die nog zou komen
23 augustus 2023 17:00 - #DutchGP
Aftellen met Allard – herinneringen aan Zandvoort: lachen met Jaap IJgosse in de Tarzanbocht
21 augustus 2023 18:00 - #DutchGP
Aftellen met Allard – herinneringen aan Zandvoort: inspirerend gesprek met vader van Eddie Cheever
18 augustus 2023 18:00 - 2023-GP-Nederland
Aftellen met Allard – herinneringen aan Zandvoort: avonturen met Marlboro en Senna in 1985
16 augustus 2023 17:11 - 2023-GP-Nederland