Autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff vindt het niet meer dan logisch dat de Formule 1 voor Zandvoort heeft gekozen als locatie voor de Nederlandse Grand Prix die in 2020 op de kalender moet staan. “Zandvoort is het Nederlandse thuis van de Formule 1.”

Het gaat om het totaalpakket, zegt Kalff. Dat is wat Zandvoort zo aantrekkelijk maakt. Maar het begint met historie. “Dat is ook wat ik van begin af aan heb gezegd, dat Zandvoort dé plek met Formule 1-geschiedenis is. Het Nederlandse thuis van de Formule 1 – zelfs al is de race er al meer dan dertig jaar niet meer gehouden.”

“Zandvoort staat nog altijd in de top tien van circuits qua aantal gehouden Grands Prix”, zegt Kalff. Het is waarom Zandvoort in zijn ogen ‘de oudste rechten’ heeft. “Zoals Assen in Nederland MotoGP is, is Zandvoort Formule 1.” Het sluit aan bij wat Formule 1-eigenaar Liberty Media steeds heeft aangegeven. “Dat ze naar historie en locatie kijken.”

De F1 wil naar wereldsteden, Zandvoort heeft er met Amsterdam een nabij

Geen Verstappenfiles op het circuit, maar ernaast?

Want die ligging betreft, ligt Zandvoort er ook goed bij, zegt Kalff: “De Formule 1 wil naar wereldsteden, circuits met een aansprekend achterland. Assen, begrijp me niet verkeerd, is een fantastisch circuit, ook qua accommodatie, maar Zandvoort heeft dat totaalpakket. Het heeft met Amsterdam een internationaal aantrekkelijke wereldstad nabij.”

Kanttekeningen
Natuurlijk, altijd als het over Zandvoort gaat, worden er kanttekeningen geplaatst. Over de baan, de infrastructuur, aanvoerwegen…  “Je moet het los van elkaar zien”, meent Kalff. Oké, eerst het circuit dan. “Daarvan weet ik dat de FIA geen veiligheidsbeperkingen of -obstakels heeft gezien”, vinkt Kalff dat hokje af.

Lees ook: Hockenheimring vreest niet voor terugkeer Nederlandse Grand Prix.

“Voor de pits en paddock geldt hetzelfde. Daar is voldoende ruimte, heeft de FIA geconstateerd.” Misschien wel lastig: er zijn weinig tribunes. “Je moet tijdelijke tribunes neerzetten”, erkent Kalff. “Natuurlijk, van elk verkocht kaartje, gaat een paar euro naar die tribunes. Maar het voordeel is dat je ze kan neerzetten waar je wil.”

Verkeer
Dan, zoals Kalff het noemt, het ‘stokpaardje van veel mensen’: “Dat je niet in Zandvoort kan komen. Dat wordt althans vaak gezegd. Tsja, noemt mij één groot evenement waarbij je niet in de file staat… Als Ajax in de Arena speelt, is het ook file. En in de Formule 1 is verkeersdrukte natuurlijk niets nieuws.”

Noem mij één groot evenement waarbij je niet in de file staat

“Bij de afgelopen Grand Prix van België kreeg ik om acht uur ’s avonds sms’jes van mensen die nog vast stonden op de parkeerplaats. Maar de TT in Assen is niet anders, hoor. Afgelopen juli vroeg de politie via Twitter of mensen via de Afsluitdijk wilden terugrijden, omdat via Zwolle niet meer te doen was. Nogmaals: verkeer heb je altijd.”

80.000 – 100.000 toeschouwers, voor een organisatie is dat altijd een uitdaging.

Bovendien zijn er alternatieven. “Zandvoort heeft een treinstation waar je misschien wel duizenden mensen per uur kan afvoeren. En dan heb je nog bussen en andere creatieve oplossingen. Of je gaat na de race naar het strand. Eten, een biertje, de zon onder zien gaan en over de race namijmeren. Ook wel mooi, toch?”

Bottom line
Duidelijk, Kalff ziet de logistiek niet als probleem: “In plaats van het als probleem te zien, is de bottom line gewoon dat elk event met 80.000 tot 100.000 toeschouwers een uitdaging is.” Dan is er die andere, letterlijke, bottom line nog: het financiële plaatje.

‘Alleen Prins Bernhard weet om wat voor bedragen het echt gaat.’

Twintig, dertig, veertig miljoen euro. Dat zijn de bedragen die rondzingen. “Maar dat zijn allemaal aannames, niemand weet het zeker. Behalve Prins Bernhard van Oranje, maar die noemt geen bedragen. En van wat ik uit mijn informatie begrijp, is twintig miljoen om het circuit aan te passen veel te hoog, zoveel kost dat niet.”

Uiteraard, zegt Kalff, de ‘business case‘ moet goed zijn. “En dat voor pak ‘m beet vijf jaar, daarom zoeken ze ook sponsors en partners. Als je vijf jaar lang vijf miljoen toelegt op die race, dan heb je daarna geen circuit meer over. Je wil onderaan de streep een plusje hebben. Of als het dan toch een min is, een klein minnetje dat te overzien is.”

Het is geen ABC’tje dat de F1 naar Assen gaat als het met Zandvoort niet lukt

‘Assen geen ABC’tje’
Kalff geeft toe: hij draagt Zandvoort een warm hart toe. Hij heeft er jaren geracet (“met Bernhard als teamgenoot, ook nog”), zelfs gewerkt en jaren geleden ’toen de eerste Formule 1-plannen gesmeed werden, met Bernie Ecclestone nog stevig in het zadel’, wat advies gegeven.

“Persoonlijk zeg ik: dat de Grand Prix van Nederland er komt, moet de prioriteit zijn en als het in Zandvoort niet lukt, dan graag Assen. Alleen van wat ik heb begrepen is het geen ABC’tje dat als ze er niet uitkomen met Zandvoort, ze de maandag erna in Assen op de stoep staan en zeggen: ‘het is daar niet gelukt, we gaan toch hier racen’.”

Wanneer er duidelijkheid komt, tsja. Er wordt gerept over 1 maart 2019 als deadline. “Er is ongetwijfeld een deadline. Het goede daarvan is dat het exclusiviteit betekent. Dat is ook het belangrijkste, die ‘ja’ op de vraag: ‘willen jullie hier komen racen?’. Dat heb je nu: je weet dát en wanneer ze komen. Daar gaat het om. De rest zijn details.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Watch @rtlgp #slipstream and find out why Kees and me are showing you this #maxverstappen fireproof shirt. Monday night online @rtlgp #youtube

Een bericht gedeeld door allard kalff (@allardkalff) op

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."