Sutton Images
Daan de Geus
8 maart 2018
Fernando Alonso is van mening dat er in de basis niks mis is met de McLaren MCL33, ondanks de problemen waar het team op de eerste zes testdagen last van heeft gehad.
Een losgelopen wielmoer, een kapotte uitlaat, tot twee keer toe een probleem met de accu, een hydraulisch probleem en een olielek dat tot een langdurige motorwissel leidde: het aantal problemen waar McLaren al tegenaan is gelopen, is niet meer op de vingers van één hand te tellen.
Alonso haalde na de eerste dag al gelijk aan dat er wel meer teams problemen hebben en die veelal verbogen blijven achter gesloten garagedeuren, terwijl McLaren de pech heeft gehad dat het vaak en plein public misgaat, maar feit is wel dat de McLarens dit jaar al veelvuldig langs de baan hebben stilgestaan.
Volgens Alonso is er echter “niets structureel mis” met McLarens MCL33. “We hebben alle problemen onder controle”, wordt hij geciteerd door de BBC. “We blijven helaas last hebben van kleine dingetjes, maar daardoor zullen we er straks bij de eerste race alleen maar beter voor staan”, bekijkt hij het van de positieve kant. “Want we werken immers aan het oplossen van deze probleempjes.”
“Het fundament is goed”, zegt hij verder over de nieuwe McLaren, terwijl teambaas Eric Boullier op zijn beurt benadrukt dat dit soort problemen erbij horen tijdens de wintertests. Daarbij haalt hij aan dat er veel veranderd is voor McLaren, met de overstap van Honda- naar Renault-motoren en wat daar bij komt kijken.
“We hebben een nieuwe motorpartner en de manier waarop de motor in het chassis geïntegreerd is, is dus ook nieuw. Net zoals de hele auto nieuw is. Het blijft testen – en dit is waarom we testen – dus geef ons de tijd”, vraagt Boullier.
McLaren heeft het bodywork van de MCL33 de afgelopen dagen al wel aangepast, zo meldt Autosport. De Britse publicatie wist eerder al te melden dat de motorkap van de bolide zowel vorige week als afgelopen dinsdag kleine brandplekken vertoonde, naar vermoeden veroorzaakt door oververhitting. Om dat verder te voorkomen heeft McLaren koelsleuven aangebracht op de motorkap.