Wel derde, niet derde en dan alsnog weer derde: Fernando Alonso had zijn trofee al ingeleverd, maar enkele uren na de race werd zondagavond laat een protest van Aston Martin toegekend. Zodoende mocht de Spanjaard alsnog zijn honderdste podiumplaats in de Formule 1 bejubelen.
Het betekende een bizar vervolg op wat al een even bizar einde van de race was geweest. Alonso moest in eerste instantie de derde plaats overdoen aan Mercedes-coureur George Russell, dit als gevolg van een tijdstraf die Alonso ver na afloop kreeg voor het niet goed uitvoeren van een juist al eerder in de race opgelegde tijdstraf.
De F1-wereld – zelfs Russell – reageerde verbaasd, vooral ook over de timing. En ook met de straf zelf was bijvoorbeeld Aston Martin het niet eens. Het ingediende protest werd vervolgens uren na de race toegewezen. De tien seconden tijdstraf van ná de race werd teruggedraaid en zo ontving Alonso de trofee weer, gaat hij de boeken in als nummer drie van de race in Jeddah én is het honderdste podium alsnog een feit.
Wat vooraf ging…
Alonso was de race als tweede gestart, maar wist al in de eerste ronde de van pole vertrokken Pérez in te halen. Niet veel later volgde slecht nieuws voor de Spanjaard. Zijn Aston Martin stond bij de start iets te ver buiten de startbox en dus kreeg hij een tijdstraf van vijf seconden. Alonso voerde die straf uit bij zijn eerstvolgende pitstop, maar dat gebeurde onreglementair. Vaak wordt een tijdstraf uitgevoerd tijdens een reguliere bandenwissel.
De auto moet dan verplicht eerst vijf seconden stilstaan zonder dat er iets aan de auto mag worden gedaan. In het geval van Alonso ging dat mis omdat de bediener van de jack aan de achterkant van de auto zijn krik nog voor de vijf seconden voorbij waren, onder de wagen schoof en daarbij de auto aanraakte.
Tijdens de race werd dit niet opgemerkt, maar toen Alonso eenmaal op het podium stond, kwam de wedstrijdleiding met een verdict. De overtreding leverde nog eens tien seconden straf op en daardoor viel Alonso terug tot achter Russell die nu derde werd.
‘Niet aan de auto gewerkt’
Teambaas Mike Krack was na afloop niet echt blij met de situatie. “Als ik het goed begrijp dan hebben we de straf niet uitgevoerd zoals dat had gemoeten, hoewel ik eigenlijk niet precies weet waarom. Het reglement zegt dat je niet mag werken aan de auto en dat hebben we niet gedaan. De auto stond zeker vijf seconden stationair voordat we er aan gingen werken en dus begrijpen we niet helemaal waar deze straf vandaan komt.”
Alonso zelf legde zich al snel bij zijn terugzetting neer. “Het was dit weekend het belangrijkste om te zien of de auto competitief was”, zei hij tegen Viaplay. “We hadden een goede start en qua tempo hadden we de controle over Mercedes en de Ferrari’s. Dat was een mooie verrassing.”