Betaalt Ferrari’s bandenpoker zich in de race uit?
Racepictures
Vincent Malafronte
11 november 2018
De Braziliaanse GP op het Autódromo José Carlos Pace levert vaak opwindende races op. Het klassieke circuit is uitdagend, de rijrichting tegen de klok in en vergt daardoor fysiek wat meer van de coureurs. Zes zaken waar je vandaag op moet letten.
Lees ook: Magistrale Hamilton pakt pole nummer 82 op Interlagos
Het constructeurskampioenschap
Lewis Hamilton mag dan kampioen zijn bij de rijders, in het constructeurskampioenschap is de strijd nog niet beslist. Mercedes heeft een voorsprong van 55 punten op Ferrari met de nummers in Brazilië en Abu Dhabi voor de boeg, waar nog 86 punten te verdienen zijn. Ferrari heeft dus nog kans, al is die minimaal. Naast extra miljoenen euro’s uit de prijzenpot, levert de titel ook prestige op. Voor Mercedes is de dubbel het doel, terwijl Ferrari smacht naar een titel (de laatste stamt uit 2008). Een constructeurstitel kan het teleurstellende seizoen van de Italianen nog wat glans en het nodige zelfvertrouwen voor 2019 geven. Niet alleen bovenin valt er nog wat om voor te vechten, ook in het middenveld is nog niks beslist. Haas (84 punten) kan Renault (114 punten) nog inhalen voor de titel ‘best of the rest‘ en ook het gat tussen Sauber (36 punten) en Toro Rosso (33 punten) is overbrugbaar. Het rijderskampioenschap
De eerste twee plaatsen zijn vergeven, voor plaats 3 vechten nog drie coureurs. Valtteri Bottas (227 punten) kan de derde plek van Kimi Räikkönen (236 punten) nog afpakken en ook Max Verstappen (216 punten) maakt aanspraak op die positie. Lager op de ranglijst zijn de verschillen nog kleiner, zoals tussen Kevin Magnussen (P9, 53 punten), Fernando Alonso (P10, 50 punten) en Esteban Ocon (P11, 49 punten). Met nog twee races voor de boeg zullen de coureurs erop gebrand zijn om een mooie plek in de eindrangschikking te bemachtigen. Bandenpoker
Ferrari nam in de kwalificatie en met regen in de lucht een grote gok door beide coureurs in Q2 met de minder zachte band (soft) de baan op te sturen. Maar zowel Vettel als Räikkönen verbeterde zijn tijd, waardoor het duo als enige in de top-10 niet op supersofts start. Ferrari hoopt met de hardere band een langere eerste stint te kunnen rijden en Mercedes af te troeven. “Ze zijn daardoor in het voordeel”, gelooft Mercedes-teambaas Toto Wolff. Maar één en één is niet altijd twee in de Formule 1. De racepace van Red Bull
Hoewel de kwalificatie zoals zo vaak uitdraaide op een feestje voor Mercedes en Ferrari, zit Red Bull er in São Paulo beter bij dan op het eerste gezicht lijkt. Toegegeven, in één snelle ronde komt de RB14 tekort op de concurrentie. Maar in de lange runs zijn de verschillen veel kleiner, zo weet ook Max Verstappen. “Ik denk dat we in de race nog wel redelijk mee kunnen komen.” Lees ook: Verstappen: ‘Had teveel onderstuur’ De startpositie van Sauber
Een opvallende naam in de top-10 na de kwalificatie: Marcus Ericsson. Uitgerekend nu hij te horen heeft gekregen dat moet vertrekken bij Sauber, rijdt hij met zijn zevende plek zijn beste kwalificatie ooit – en door de gridstraf van Red Bulls Daniel Ricciardo mag hij zelfs als zesde starten. Ericsson heeft ook voor het eerst sinds lange tijd zijn teamgenoot Charles Leclerc (achtste in de kwalificatie, zevende op de grid) weer eens verslagen. Twee Saubers in de top tien, zal dat tijdens de race zo blijven? Het team zit er al het hele weekend redelijk bij, dus punten moeten mogelijk zijn. Ericsson is strijdbaar: “Ik mag dan wel stoppen na Abu Dhabi, maar ik wil goed eindigen en aan het team laten zien wat ze gaan missen.” Regen
Regen en de Grand prix van Brazilië: ze lijken bijna met elkaar verbonden. De regen heeft al heel wat vermakelijke races opgeleverd in São Paulo. Wie kan zich de races van 2003, 2008, 2012 en 2016 bijvoorbeeld niet meer herinneren, om maar wat te noemen? De kans op regen is eigenlijk altijd wel aanwezig, de vraag is alleen of we ook daadwerkelijk een regenrace te zien krijgen. Wat wel vaststaat, is dat tijdens regen de grote rijders altijd komen bovendrijven. Laat die druppels maar komen! Lees ook: Zo was… Brazilië 2017
Lewis Hamilton mag dan kampioen zijn bij de rijders, in het constructeurskampioenschap is de strijd nog niet beslist. Mercedes heeft een voorsprong van 55 punten op Ferrari met de nummers in Brazilië en Abu Dhabi voor de boeg, waar nog 86 punten te verdienen zijn. Ferrari heeft dus nog kans, al is die minimaal. Naast extra miljoenen euro’s uit de prijzenpot, levert de titel ook prestige op. Voor Mercedes is de dubbel het doel, terwijl Ferrari smacht naar een titel (de laatste stamt uit 2008). Een constructeurstitel kan het teleurstellende seizoen van de Italianen nog wat glans en het nodige zelfvertrouwen voor 2019 geven. Niet alleen bovenin valt er nog wat om voor te vechten, ook in het middenveld is nog niks beslist. Haas (84 punten) kan Renault (114 punten) nog inhalen voor de titel ‘best of the rest‘ en ook het gat tussen Sauber (36 punten) en Toro Rosso (33 punten) is overbrugbaar. Het rijderskampioenschap
De eerste twee plaatsen zijn vergeven, voor plaats 3 vechten nog drie coureurs. Valtteri Bottas (227 punten) kan de derde plek van Kimi Räikkönen (236 punten) nog afpakken en ook Max Verstappen (216 punten) maakt aanspraak op die positie. Lager op de ranglijst zijn de verschillen nog kleiner, zoals tussen Kevin Magnussen (P9, 53 punten), Fernando Alonso (P10, 50 punten) en Esteban Ocon (P11, 49 punten). Met nog twee races voor de boeg zullen de coureurs erop gebrand zijn om een mooie plek in de eindrangschikking te bemachtigen. Bandenpoker
Ferrari nam in de kwalificatie en met regen in de lucht een grote gok door beide coureurs in Q2 met de minder zachte band (soft) de baan op te sturen. Maar zowel Vettel als Räikkönen verbeterde zijn tijd, waardoor het duo als enige in de top-10 niet op supersofts start. Ferrari hoopt met de hardere band een langere eerste stint te kunnen rijden en Mercedes af te troeven. “Ze zijn daardoor in het voordeel”, gelooft Mercedes-teambaas Toto Wolff. Maar één en één is niet altijd twee in de Formule 1. De racepace van Red Bull
Hoewel de kwalificatie zoals zo vaak uitdraaide op een feestje voor Mercedes en Ferrari, zit Red Bull er in São Paulo beter bij dan op het eerste gezicht lijkt. Toegegeven, in één snelle ronde komt de RB14 tekort op de concurrentie. Maar in de lange runs zijn de verschillen veel kleiner, zo weet ook Max Verstappen. “Ik denk dat we in de race nog wel redelijk mee kunnen komen.” Lees ook: Verstappen: ‘Had teveel onderstuur’ De startpositie van Sauber
Een opvallende naam in de top-10 na de kwalificatie: Marcus Ericsson. Uitgerekend nu hij te horen heeft gekregen dat moet vertrekken bij Sauber, rijdt hij met zijn zevende plek zijn beste kwalificatie ooit – en door de gridstraf van Red Bulls Daniel Ricciardo mag hij zelfs als zesde starten. Ericsson heeft ook voor het eerst sinds lange tijd zijn teamgenoot Charles Leclerc (achtste in de kwalificatie, zevende op de grid) weer eens verslagen. Twee Saubers in de top tien, zal dat tijdens de race zo blijven? Het team zit er al het hele weekend redelijk bij, dus punten moeten mogelijk zijn. Ericsson is strijdbaar: “Ik mag dan wel stoppen na Abu Dhabi, maar ik wil goed eindigen en aan het team laten zien wat ze gaan missen.” Regen
Regen en de Grand prix van Brazilië: ze lijken bijna met elkaar verbonden. De regen heeft al heel wat vermakelijke races opgeleverd in São Paulo. Wie kan zich de races van 2003, 2008, 2012 en 2016 bijvoorbeeld niet meer herinneren, om maar wat te noemen? De kans op regen is eigenlijk altijd wel aanwezig, de vraag is alleen of we ook daadwerkelijk een regenrace te zien krijgen. Wat wel vaststaat, is dat tijdens regen de grote rijders altijd komen bovendrijven. Laat die druppels maar komen! Lees ook: Zo was… Brazilië 2017
Gerelateerd nieuws
Wolff: GP Brazilië was ‘onacceptabel’ en ‘ons slechtste weekend ooit’
06 november 2023 12:29 - 2023-GP-Brazilië
‘Braziliaanse GP zal ook de komende vijf jaar plaatsvinden op Interlagos’
14 november 2020 10:30 - Nieuws