Brawn: ‘FIA moet gebruik DRS heroverwegen’
Formule1
Daan de Geus
13 oktober 2011
Mercedes-teambaas Ross Brawn wil dat de FIA het effect van de verstelbare achtervleugel na afloop van het jaar goed gaat bestuderen alvorens er wordt besloten deze ook in de toekomst te blijven gebruiken.
De verstelbare achtervleugel, ook wel bekend als het Drag Reduction System (DRS), heeft dit seizoen zijn intrede gedaan in de Formule 1.
Het hoofddoel van DRS is om het inhalen gemakkelijker te maken door een coureur die achter een ander rijdt in staat te stellen de achtervleugel open te stellen en zo meer topsnelheid te genereren, terwijl zijn voorligger dit niet kan doen.
Het gebruik van DRS staat vrij tijdens de trainingen en kwalificatie, maar is in de race wel aan enkele regels gebonden. Zo zijn er op elk circuit maar één of twee zones waarin de vleugel opengezet kan worden en ligt er voor die zones een detectiepunt. Op dit punt moet de coureur die wil inhalen binnen één seconde rijden van de auto die voor hem ligt om het recht te hebben DRS te gebruiken.
In welke mate de verstelbare achtervleugel zijn werk naar behoren doet, moet volgens Brawn echter geanalyseerd worden: “Het is moeilijk om in te schatten wat voor effect DRS heeft, want de banden spelen een veel grotere rol”, stelt hij in gesprek met Autosport.
“De verstelbare achtervleugel is geïntroduceerd om te voorkomen dat races een optocht worden, maar door de nieuwe Pirelli-banden hebben we sowieso nog geen optochten gezien.”
“Als we nog op de Bridgestone-banden zouden rijden, die erg regelmatig en betrouwbaar waren, zou DRS absoluut een meerwaarde zijn, maar met de huidige Pirelli-banden is het wellicht niet meer noodzakelijk.”
“Ik denk daarom ook dat de FIA na afloop van het seizoen moet kijken of DRS wel van toegevoegde waarde is of niet”, vindt Brawn. “Er moet nagegaan worden of het wel een nuttige vinding is, of dat we er voortaan beter van af kunnen zien.”
Een reden tegen het gebruik van DRS is volgens Brawn namelijk dat het inhalen erdoor gedevalueerd wordt en het pure racen en vechten om een positie verdwijnt. “We moeten dus maar kijken of de fans vinden dat inhalen nog spannend is nu de verstelbare achtervleugel gebruikt kan worden, of dat ze misschien vinden dat het te gemakkelijk is geworden.”