Ik was nog geen twee seconden wakker vanochtend of de garage belde. Ik heb mijn auto, een Citroen C2, weg gebracht zodat ze er tijdens mijn bezoek aan de races in Montréal en Indianapolis mooi aan kunnen sleutelen. ,,Mevrouw, ik heb slecht nieuws: het gaat u elfhonderd euro kosten.”Dat ik meteen klaarwakker was, moge duidelijk zijn. Ik had mijn auto gewoon voor de 60.000 kilometerbeurt weg gebracht. Iets wat niet meer dan een paar honderd euro mag kosten. Natuurlijk heb je dan wat extra onkosten voor het schoonmaken van de remmen en het vervangen van de remblokken.

Maar dan denk je aan een paar tientjes, geen honderden euro’s. Bleek dat al mijn banden aan vervanging toe zijn. ,,Dat zijn wel heel dure banden,” reageerde ik bits. Kl*te Michelins, dacht ik. Wat bleek, bij de garage hadden ze zich verrekend. Ze hadden twee keer BTW erover berekend. De echte nota bedroeg slechts 1000 euro.

Dat ik daar niet blij mee ben, werd ook bij de garage duidelijk. ,,Met 67.000 kilometer op de teller is het heel normaal om de banden te vervangen. In de Formule 1 gaan ze veel minder lang mee,” grapte de chefmonteur. Ik lachte als een boer met kiespijn.

Donderdag toch maar eens op de koffie bij Kees van de Grint.