Volgens Kamui Kobayashi gaven de intermediates net niet genoeg voordeel en was de Marussia’s voorblijven het hoogst haalbare. “Aan het begin van de kwalificatie waren de condities precies op de grens tussen intermediates en regenbanden”, verklaart de Japanner.
“We kozen voor de intermediates omdat we dachten daarmee de grootste kans te maken om voor een verrassing te zorgen. Het was even lastig op de baan, maar hoewel de omstandigheden beter werden, was het niet genoeg om een groot voordeel te hebben van de banden. Meer zat er dus niet in.”
Doordat Pastor Maldonado niet in actie kwam en Kobayashi voor zijn teamgenoot en beide Marussia’s eindigde, start hij morgen als achttiende. Hij was drie tienden trager dan de Sauber van Esteban Gutiérrez. Marcus Ericsson moest bijna anderhalve seconde toegeven op zijn teamgenoot en kwalificeerde zich als twintigste.
De Zweed beroept zich op gebrek aan ervaring in de regen. “De ochtendtraining was pas mijn tweede sessie op een natte baan”, zegt Ericsson. “En door problemen met de krachtbron en oververhitting van de voorrem kon ik maar zes ronden rijden.”
“Gezien de omstandigheden ben ik nog relatief tevreden met hoe het is gegaan”, vervolgt Ericsson. “Ik nam de strategie over van Kobayashi en had mijn handen vol. Ik ben blij dat ik de auto op de baan heb gehouden en voor Max Chilton ben geëindigd.”