Met nog twee dagen te gaan tot de eerste vrije training in Australië wordt debutant Max Chilton toch wel een beetje nerveus. Zijn grootste uitdaging noemt hij het Formule 1-stuur met al zijn knopjes en functies.

“Het belangrijkste verschil tussen GP2 en Formule 1 zijn de functies van het stuur”, legt Chilton uit. “Zo kan je instellingen aan de auto veranderen, KERS en DRS activeren en deactiveren. Die handelingen gaan gepaard met hogere snelheden.”

De Engelsman vervolgt: “Ik heb in de winter veel geoefend. Het concentratieniveau is heel anders, dus daar ben ik lang mee bezig geweest. Ook heb ik veel tijd in de auto doorgebracht. Ik denk dat ik er nu klaar voor ben om de eerste race te rijden.”

De Marussia-rijder schaamt zich niet voor zijn zenuwen. “Het wordt mijn debuut. Het is toch heel normaal dat je een beetje nerveus bent voor je eerste Formule 1-wedstrijd. Ik kan nog niet meedoen om de overwinning. Een plaats bij de toptien zal al een hele overwinning zijn. Toch vind ik het vooral belangrijk dat ik de eerste races finish.”

Max Chilton reed vorig jaar in de GP2 Series. Hij werd vierde in het kampioenschap, twee plaatsen boven Giedo van der Garde. Twee keer zag hij als eerste de finishvlag.