Nico Rosberg, Jenson Button en Felipe Massa hebben hun zorgen uitgesproken over de veiligheid op bepaalde punten van het Baku City Circuit.

Hoewel vrijwel alle coureurs de baan in Bakoe vooraf interessant of leuk noemen, worden er los daarvan ook enkele vraagtekens gezet bij de veiligheid van het circuit. Vooral het gebrek aan uitloopzones bij bepaalde bochten baart ervaren krachten als Nico Rosberg, Jenson Button en Felipe Massa zorgen.

“Normaal gesproken kunnen we op de berekeningen en simulaties van de FIA vertrouwen. Ik hoop dat ze zich daar met de aanleg en het goedkeuren van dit circuit aan hebben gehouden, maar als ik sommige bochten zo zie, betwijfel ik dat een beetje”, zegt Rosberg tegen Auto, Motor und Sport.

www.sutton-images.com Track view at Formula One World Championship, Rd8, European Grand Prix, Preparations, Baku City Circuit, Baku, Azerbaijan, Thursday 16 June 2016.

Het circuit is op bepaalde plekken erg smal, met weinig uitloopruimte.

Mercedes-coureur Rosberg denkt overigens wel dat de mensen in Bakoe ‘hun best hebben gedaan’: “Op sommige plekken is gewoonweg niet meer ruimte.” Om die reden noemt McLaren-coureur Button bocht drie, zeven en vijftien als gevaarlijke punten, al kan bocht drie volgens hem nog verbeterd worden: “Daar is ruimte voor een uitloopzone.”

Een bijkomend probleem, zo stipt Williams-coureur Massa tegenover diezelfde publicatie aan, is dat er bepaalde uitloopzones zijn waar je ‘zelfs met een rally-bocht niet kan omkeren’. “Het wordt dus lastig daar weer weg te komen”, voorspelt de Braziliaan, die ook nog aankaart dat er tussen bocht acht en twaalf ‘geen ruimte is voor achterblijvers om koplopers er langs te laten’.

Pit-ingang
Een ander mogelijk pijnpunt, is de pit-ingang, zo stipt Massa aan. “Je komt er met 350 kilometer per uur aan. Er ligt dan een chicane waarvoor je vol in de ankers moet, maar pas daarna gaat de speed limit voor de pits in”, schetst hij de situatie, die volgens hem andersom beter was geweest: “Met de speed limit voor de chicane.”

Red Bulls Daniel Ricciardo licht de pit entry er juist uit als een tof punt waar coureurs ‘zo een halve of hele seconde’ kunnen winnen. Rosberg ziet het toch vooral als gevaar: “Je kan er veel winnen, maar als je het overdrijft ook een flink ongeluk hebben.”

Volgens Charlie Whiting, de veiligheidsgedeputeerde van de FIA die het circuit heeft goedgekeurd, doet de ligging van de chicane en het punt van waaraf de snelheidslimiet geldt er niet toe: “Want op de één of andere manier moet je toch remmen voor de chicane, dus wat voor verschil maakt het dan als je de situatie daar omdraait?”