Laurens Stade
26 juli 2019
De Grand Prix Drivers’ Association (GPDA) heeft vier speerpunten aangewezen waar veranderingen in moeten komen vanaf 2021. De vakbond van de Formule 1-coureurs wil voornamelijk veranderingen zien in de banden. Daarnaast zien de coureurs een terugkeer van bijtanken wel zitten.
Nico Hülkenberg en Lewis Hamilton waren in juni nog aanwezig bij een bespreking in Parijs, waar bevestigd werd dat de definitieve reglementsveranderingen voor 2021 worden uitgesteld. De voorzitter van de GPDA, Romain Grosjean, beweert dat de coureurs het over de meeste dingen eens zijn met elkaar.
”We hebben vier duidelijke punten waar we verbeteringen in willen zien. Er waren ook discussies over dingen waarvan wij dachten dat het de show niet beter zou maken”, aldus Grosjean. ”We moeten echt werken aan die vier punten en daar alle focus op leggen om de Formule 1 beter te maken. Alle coureurs zijn het met deze vier punten eens.”
Terugkeer bijtanken
”Ik ben bang dat het allemaal neerkomt op de banden”, vervolgt Grosjean. ”In Silverstone hadden we geen last van oververhittende banden, waardoor we meer konden pushen en glijden op de banden, zonder dat ze meteen versleten. Het was de combinatie van het nieuwe asfalt, de banden en de temperatuur wat dit mogelijk maakte”, aldus de Haas-coureur. ”Maar van alle vier de punten staan de banden bovenaan het lijstje. Het tweede is de aerodynamica, het derde gaat over het gewicht van de auto’s en het laatste over het budget van teams. Ik denk dat als je al deze vier punten verbetert dat het racen belachelijk goed wordt!”, aldus de enthousiaste Fransman. Een van de voorstellen voor 2021 is om het bijtanken terug te brengen, waardoor de auto’s kleiner en lichter kunnen worden. Hierdoor zou het racen beter moeten worden. De GPDA ziet dit wel zitten. ”Bijtanken op zich is niet beter voor het racen zelf, maar we moeten het gewicht van de auto’s omlaag halen om Pirelli te helpen.” Lees ook: FIA overweegt terugkeer bijtanken vanaf 2021, moet de Formule 1 spectaculairder maken
”Ik ben bang dat het allemaal neerkomt op de banden”, vervolgt Grosjean. ”In Silverstone hadden we geen last van oververhittende banden, waardoor we meer konden pushen en glijden op de banden, zonder dat ze meteen versleten. Het was de combinatie van het nieuwe asfalt, de banden en de temperatuur wat dit mogelijk maakte”, aldus de Haas-coureur. ”Maar van alle vier de punten staan de banden bovenaan het lijstje. Het tweede is de aerodynamica, het derde gaat over het gewicht van de auto’s en het laatste over het budget van teams. Ik denk dat als je al deze vier punten verbetert dat het racen belachelijk goed wordt!”, aldus de enthousiaste Fransman. Een van de voorstellen voor 2021 is om het bijtanken terug te brengen, waardoor de auto’s kleiner en lichter kunnen worden. Hierdoor zou het racen beter moeten worden. De GPDA ziet dit wel zitten. ”Bijtanken op zich is niet beter voor het racen zelf, maar we moeten het gewicht van de auto’s omlaag halen om Pirelli te helpen.” Lees ook: FIA overweegt terugkeer bijtanken vanaf 2021, moet de Formule 1 spectaculairder maken