De FIA/FOTA-ruzie uitgelicht
Vandaag ontmoeten de dertien Formule 1-teams elkaar om te praten over de budgetplannen voor volgend jaar. Deze besprekingen zijn essentieel voor een vredesakkoord tussen de teams, verenigd in de FOTA en de autosportfederatie FIA. [schuin}Formule1.nl {schuin]zet alle informatie nog eens op een rijtje.De ruzie tussen de Formula One Team’s Association (FOTA) en de internationale autosportfederatie FIA is nog steeds niet opgelost. Bij een ontmoeting tussen de teams en de FIA, op woensdag voor de Duitse Grand Prix, werd duidelijk dat de acht rebellerende FOTA-teams (alle huidige teams behalve Force India en Williams) officieel nog niet ingeschreven staan voor het kampioenschap van 2010.
Daarop besloten alle vertegenwoordigers van de acht teams de vergadering te verlaten. Vandaag wordt opnieuw getracht om afspraken te maken en een akkoord te sluiten.
De regels voor volgend jaar zijn nog uiterst onduidelijk. Het budgetplafond van 45 miljoen euro is van de baan, maar het doel om terug te gaan naar de budgetten van begin jaren negentig, is verre van concreet. Voor de drie nieuwe teams, Campos Meta, Manor Grand Prix en US F1 zijn duidelijke afspraken van belang, omdat zij zich hebben ingeschreven met het budgetplafond als achterliggende gedachte.
Wat gebeurde er ook alweer?
De discussie tussen de FIA en FOTA liep uit de hand tijdens de Britse Grand Prix in Silverstone. FIA-voorzitter Max Mosley had de FOTA-teams (alle teams behalve Williams en Force India) tot 19 juni gegeven om zich alsnog onvoorwaardelijk in te schrijven voor het Formule 1-kampioenschap van 2010. Pas als de teams dat zouden doen, was Mosley bereid om te onderhandelen over de reglementen en in het bijzonder het budgetplafond voor volgend jaar. Op donderdagavond 18 juni kwamen de FOTA-teams bijeen in de Renault-fabriek vlakbij Silverstone. Even na middernacht verklaarden zij zich niet te zullen inschrijven en in 2010 een eigen kampioenschap op te starten. De FIA reageerde ‘teleurgesteld, maar niet verrast’ op het bericht van de FOTA. Volgens de geruchten begon Bernie Ecclestone op de zaterdag in Silverstone met een bemiddeling. Hij vroeg elk team zich voor tenminste vijf jaar aan de Formule 1 te binden, in ruil voor meer invloed. Ook het budgetplafond zou niet doorgaan. Op woensdag 24 juni kwam de FIA World Motor Sport Council bijeen om, volgens de officiële agenda, onbeduidende details te bespreken. Toch was Ferrari-president Luca di Montezemolo namens de FOTA aanwezig. Er werd bekendgemaakt dat Max Mosley zich na afloop van mijn huidige termijn waarschijnlijk niet meer verkiesbaar zou stellen voor de functie van FIA-voorzitter. Er kwam een akkoord. Het budgetplafond ging definitief niet door en in ruil daarvoor zouden alle teams ernaar streven om de kosten geleidelijk naar beneden te halen. Daarnaast konden de drie nieuwe teams rekenen op technische ondersteuning van de huidige teams. Alle acht FOTA-teams besloten zich tot en met 2012 te committeren aan de Formule 1 en de commerciële rechten van de FIA. Ook zouden zij de FIA blijven accepteren als autoriteit in de Formule 1. De vergadering op 8 juli in Duitsland liep echter weer uit de hand, zoals eerder in dit artikel beschreven. Hoe nu verder?
Woensdag is bekendgemaakt dat Max Mosley zich definitief niet opnieuw verkiesbaar stelt als FIA-voorzitter. Dit zal de onderhandelingen tussen de FOTA en FIA een positieve impuls geven. Ook al hebben de teams het nooit met zo veel woorden gezegd; het vertrek van Mosley is voor hen altijd een hoofdpunt op de agenda geweest. De tien huidige teams en de drie nieuwkomers gaan vandaag (woensdag) proberen een akkoord te bereiken voor 2010. De besprekingen zullen vooral over de budgetten gaan, maar ook over de reglementen. In principe veranderen die niet veel ten opzichte van dit seizoen, maar voor de nieuwe teams is het belangrijk dat zij weten waar ze aan toe zijn. Pas als dit akkoord is bereikt en ondertekend, kan het door worden geschoven naar de FIA. Als ook de autosportfederatie haar goedkeuring geeft, kan de volgende en beslissende stap gezet worden: ondertekening van een nieuwe Concorde Overeenkomst. Dan staan alle dertien teams, inclusief de rebellerende FOTA-teams, officieel ingeschreven voor het kampioenschap van 2010 en is een eigen kampioenschap van de baan. LP Het actuele nieuws over de FIA/FOTA-kwestie verschijnt op de site. Meer nieuws en informatie over de drie nieuwe Formule 1-teams is te lezen in nummer 11 van Formule1.nl, die nu overal te koop is.
De discussie tussen de FIA en FOTA liep uit de hand tijdens de Britse Grand Prix in Silverstone. FIA-voorzitter Max Mosley had de FOTA-teams (alle teams behalve Williams en Force India) tot 19 juni gegeven om zich alsnog onvoorwaardelijk in te schrijven voor het Formule 1-kampioenschap van 2010. Pas als de teams dat zouden doen, was Mosley bereid om te onderhandelen over de reglementen en in het bijzonder het budgetplafond voor volgend jaar. Op donderdagavond 18 juni kwamen de FOTA-teams bijeen in de Renault-fabriek vlakbij Silverstone. Even na middernacht verklaarden zij zich niet te zullen inschrijven en in 2010 een eigen kampioenschap op te starten. De FIA reageerde ‘teleurgesteld, maar niet verrast’ op het bericht van de FOTA. Volgens de geruchten begon Bernie Ecclestone op de zaterdag in Silverstone met een bemiddeling. Hij vroeg elk team zich voor tenminste vijf jaar aan de Formule 1 te binden, in ruil voor meer invloed. Ook het budgetplafond zou niet doorgaan. Op woensdag 24 juni kwam de FIA World Motor Sport Council bijeen om, volgens de officiële agenda, onbeduidende details te bespreken. Toch was Ferrari-president Luca di Montezemolo namens de FOTA aanwezig. Er werd bekendgemaakt dat Max Mosley zich na afloop van mijn huidige termijn waarschijnlijk niet meer verkiesbaar zou stellen voor de functie van FIA-voorzitter. Er kwam een akkoord. Het budgetplafond ging definitief niet door en in ruil daarvoor zouden alle teams ernaar streven om de kosten geleidelijk naar beneden te halen. Daarnaast konden de drie nieuwe teams rekenen op technische ondersteuning van de huidige teams. Alle acht FOTA-teams besloten zich tot en met 2012 te committeren aan de Formule 1 en de commerciële rechten van de FIA. Ook zouden zij de FIA blijven accepteren als autoriteit in de Formule 1. De vergadering op 8 juli in Duitsland liep echter weer uit de hand, zoals eerder in dit artikel beschreven. Hoe nu verder?
Woensdag is bekendgemaakt dat Max Mosley zich definitief niet opnieuw verkiesbaar stelt als FIA-voorzitter. Dit zal de onderhandelingen tussen de FOTA en FIA een positieve impuls geven. Ook al hebben de teams het nooit met zo veel woorden gezegd; het vertrek van Mosley is voor hen altijd een hoofdpunt op de agenda geweest. De tien huidige teams en de drie nieuwkomers gaan vandaag (woensdag) proberen een akkoord te bereiken voor 2010. De besprekingen zullen vooral over de budgetten gaan, maar ook over de reglementen. In principe veranderen die niet veel ten opzichte van dit seizoen, maar voor de nieuwe teams is het belangrijk dat zij weten waar ze aan toe zijn. Pas als dit akkoord is bereikt en ondertekend, kan het door worden geschoven naar de FIA. Als ook de autosportfederatie haar goedkeuring geeft, kan de volgende en beslissende stap gezet worden: ondertekening van een nieuwe Concorde Overeenkomst. Dan staan alle dertien teams, inclusief de rebellerende FOTA-teams, officieel ingeschreven voor het kampioenschap van 2010 en is een eigen kampioenschap van de baan. LP Het actuele nieuws over de FIA/FOTA-kwestie verschijnt op de site. Meer nieuws en informatie over de drie nieuwe Formule 1-teams is te lezen in nummer 11 van Formule1.nl, die nu overal te koop is.
Gerelateerd nieuws