Racepictures
Daan de Geus
15 november 2016
Ron Dennis heeft bevestigd dat hij – gedwongen – afstand heeft gedaan van zijn posities als ceo en bestuursvoorzitter van onder meer het McLaren Formule 1-team.
De toekomst van Dennis bij McLaren stond al langer op de tocht. Dennis heeft nu bevestigd dat de andere aandeelhouders in de McLaren Group – waar het Formule 1-team deel van uitmaakt – hem hebben gedwongen zijn taken neer te leggen.
“Ik ben teleurgesteld dat de andere aandeelhouders me hebben gedwongen verplicht met verlof te gaan, ondanks waarschuwingen van de rest van het managementteam dat dit ernstige consequenties kan hebben voor McLaren”, zo laat Dennis optekenen.
Volgens Dennis zijn de redenen waarom om zijn vertrek is gevraagd – waaronder de manier waarop hij leiding geeft aan het bedrijf – onzin en nergens op gebaseerd. “Mijn manier van managen is hetzelfde als altijd en het is wat McLaren groot heeft gemaakt.”
Dennis wijst daarbij naar de wereldtitels die het McLaren Formule 1-team heeft gewonnen, maar ook hoe het Britse merk een sportautoproducent van formaat is geworden en de technologie-tak goede zaken doet. “Ik heb er een bedrijf van gemaakt waarin jaarlijks 950 miljoen euro omgaat.”
Aandelen
Hoewel hij zich niet meer als ceo en bestuursvoorzitter met de McLaren Group en het daaronder vallende Formule 1-team bezig zal houden, blijft Dennis wel aandeelhouder daarin en houdt hij zijn bestuurszetel. Dennis heeft een belang van 25 procent in de McLaren Group. Dennis blijft tevens aandeelbouder in McLaren Automotive, de sportautotak die inmiddels als een eigen bedrijf los staat van de McLaren Group. Ook daar behoudt hij zijn plek in het bestuur. “Ik zal mijn posities binnen beide bedrijven gebruiken om de belangen van McLaren te beschermen”, stelt hij. ‘Het bedrijf dat ik heb opgebouwd, en de 3500 personeelsleden die ervoor werken’, zijn voor Dennis nu namelijk het belangrijkst, zo laat hij weten. “Zodra mijn contractuele verplichtingen aan McLaren erop zitten, zal ik een nieuw investeringsfonds in de technologische sector oprichten”, meldt hij tot slot. Ruzie
Na een periode waarin hij meer hands off was, keerde Dennis begin 2014 terug aan het roer van McLaren. Voorwaarde was wel dat hij, na een ruzie met mede-aandeelhouder Mansour Ojjeh, investeerders zou vinden om zodoende een meerderheidsbelang in de McLaren Group te verkrijgen. Het is Dennis echter niet gelukt dat voor elkaar te krijgen. Dennis had recentelijk wel Chinese investeerders gevonden, maar daar wilden Ojjeh – die ook 25 procent van de aandelen bezit – en investeringsmaatschapij Mumtakalat (voor vijftig procent aandeelhouder) niet mee in zee.
Hoewel hij zich niet meer als ceo en bestuursvoorzitter met de McLaren Group en het daaronder vallende Formule 1-team bezig zal houden, blijft Dennis wel aandeelhouder daarin en houdt hij zijn bestuurszetel. Dennis heeft een belang van 25 procent in de McLaren Group. Dennis blijft tevens aandeelbouder in McLaren Automotive, de sportautotak die inmiddels als een eigen bedrijf los staat van de McLaren Group. Ook daar behoudt hij zijn plek in het bestuur. “Ik zal mijn posities binnen beide bedrijven gebruiken om de belangen van McLaren te beschermen”, stelt hij. ‘Het bedrijf dat ik heb opgebouwd, en de 3500 personeelsleden die ervoor werken’, zijn voor Dennis nu namelijk het belangrijkst, zo laat hij weten. “Zodra mijn contractuele verplichtingen aan McLaren erop zitten, zal ik een nieuw investeringsfonds in de technologische sector oprichten”, meldt hij tot slot. Ruzie
Na een periode waarin hij meer hands off was, keerde Dennis begin 2014 terug aan het roer van McLaren. Voorwaarde was wel dat hij, na een ruzie met mede-aandeelhouder Mansour Ojjeh, investeerders zou vinden om zodoende een meerderheidsbelang in de McLaren Group te verkrijgen. Het is Dennis echter niet gelukt dat voor elkaar te krijgen. Dennis had recentelijk wel Chinese investeerders gevonden, maar daar wilden Ojjeh – die ook 25 procent van de aandelen bezit – en investeringsmaatschapij Mumtakalat (voor vijftig procent aandeelhouder) niet mee in zee.