Paul di Resta denkt dat de goede vorm waarin zijn team Force India steekt te danken is aan het – grotendeels op de banden geconcentreerde – testwerk dat het team tijdens de wintertests heeft gedaan.

Force India scoorde in Australië met beide auto’s punten, waarbij Di Resta’s teamgenoot Adrian Sutil ook nog eens indruk maakte door een afwijkende pitstopstrategie te volgen en enige tijd aan de leiding te rijden en vooraan mee te doen.

In Maleisië scoorde de renstal vervolgens niet. Dit omdat er een probleem was met de wielmoeren van de Force India VJM06-bolides, maar Sutil en Di Resta zaten er qua tempo wel weer goed bij en wisten zich na een tweetal lange pitstops bovendien in rap tempo weer door het veld te knokken alvorens hun Waterloo te vinden.

In gesprek met Autosport legt Di Resta nu uit dat de competiviteit van Force India te danken is aan het werk dat de renstal tijdens de wintertests heeft gedaan: “We hebben er bewust voor gekozen tijdens een flink aantal testdagen geen korte runs te rijden, zodat we ons konden concentreren op het rijden van lange runs, wat volgens mij de juiste aanpak is geweest.”

“We waren ons vooraf ook bewust van wat we tijdens de wintertests wilden bereiken en hoe we er na afloop voor wilden staan met de auto, en ik denk dat het ons gelukt is dat voor elkaar te krijgen”, zegt Di Resta.

“Onze prestaties tijdens de eerste twee races zijn er bewijs van dat we ons werk in de winter goed hebben gedaan”, vervolgt de Schot, die aangeeft dat ‘alle tijdens de tests verzamelde informatie eigenlijk deel uitmaakte van de voorbereiding op de race in Melbourne’.

Volgens Di Resta heeft het testwerk er echter niet alleen voor gezorgd dat de VJM06 in Melbourne goed met de banden overweg kon, maar is dat een basiskwaliteit van de bolide geworden: “In Melbourne was duidelijk te zien dat de bandenslijtage bij ons op een andere manier werkt dan bij andere teams, en dat komt omdat je iets kan doen om de slijtage te beïnvloeden”, zo luidt Di Resta’s cryptische verklaring.