Domenicali weg bij Ferrari
Daan de Geus
14 april 2014
Stefano Domenicali is niet langer de teambaas van Ferrari. Domenicali is zelf opgestapt en zal vervangen worden door Marco Mattiacci.
De 48-jarige Domenicali (foto) heeft zelf besloten op te stappen, naar aanleiding van de slechte seizoensstart van de Scuderia. Domenicali was al sinds 1991 in dienst van Ferrari en stond sinds 2008 aan het hoofd van het Formule 1-team.
“Ik heb besloten verantwoordelijkheid te nemen voor de situatie waarin Ferrari zich bevindt”, zo verklaart Domenicali zijn beslissing aan de Gazzetta dello Sport. “Soms moet je moeilijke beslissingen nemen en ik denk dat dit de juiste is. Ik heb besloten te stoppen omdat ik hoop dat de opvolgende verandering ervoor zorgt dat het hele team wordt opgeschud en daardoor weer terug kan keren aan de top.”
Domenicali spreekt verder een woord van dank uit aan alle coureurs en personeelsleden met wie hij heeft mogen samenwerken, terwijl hij ook Ferrari-president Luca di Montezemolo dankbaar is voor diens onvoorwaardelijke steun.
Di Montezemolo
Diezelfde Di Montezemolo bedankt Domenicali op zijn beurt voor bewezen diensten. “Stefano is altijd erg toegewijd geweest aan Ferrari en heeft enorm veel aan dit team bijgedragen. Dat hij zelf besloten heeft op te stappen omdat hij denkt dat dit het beste is voor het team, is daar ook wel bewijs van. Ik heb erg veel respect en genegenheid voor Stefano en wens hem alle succes voor de toekomst.” Bij Ferrari – dat naar verluidt Ross Brawn en ook Flavio Briatore gepolst heeft om te kijken of ze interesse hadden in de functie van teambaas, maar van deze beide heren nul op het rekest heeft gekregen – zal Domenicali vervangen worden door Marco Mattiacci. Mattiacci was tot vandaag de president van Ferrari Noord-Amerika, maar heeft zijn nieuwe functie volgens Di Montezemolo ‘vol enthousiasme’ aanvaard. “Hij kent het bedrijf en onze waarden en ik heb er alle vertrouwen in dat hij goed werk gaat doen.” Ferrari onder Domenicali
Na de succesvolle jaren onder Jean Todt (en met Michael Schumacher achter het stuur), wist Ferrari met Domenicali als teambaas sinds 2008 geen grote successen meer te boeken. In 2008, 2010 en 2012 greep het net naast de rijderstitels, terwijl ook succes bij de constructeurs uitbleef. Momenteel staat Ferrari – met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen als coureurs – vijfde in de tussenstand. De F14 T, de auto waar lang aan is gewerkt en die met de introductie van de nieuwe regels gelijk succes had moeten brengen, is vooralsnog weinig competitief. Zijn voorganger, de F138 uit 2013, was ook al geen geweldige auto: Alonso wist er in 2013 slechts twee races mee te winnen.
Diezelfde Di Montezemolo bedankt Domenicali op zijn beurt voor bewezen diensten. “Stefano is altijd erg toegewijd geweest aan Ferrari en heeft enorm veel aan dit team bijgedragen. Dat hij zelf besloten heeft op te stappen omdat hij denkt dat dit het beste is voor het team, is daar ook wel bewijs van. Ik heb erg veel respect en genegenheid voor Stefano en wens hem alle succes voor de toekomst.” Bij Ferrari – dat naar verluidt Ross Brawn en ook Flavio Briatore gepolst heeft om te kijken of ze interesse hadden in de functie van teambaas, maar van deze beide heren nul op het rekest heeft gekregen – zal Domenicali vervangen worden door Marco Mattiacci. Mattiacci was tot vandaag de president van Ferrari Noord-Amerika, maar heeft zijn nieuwe functie volgens Di Montezemolo ‘vol enthousiasme’ aanvaard. “Hij kent het bedrijf en onze waarden en ik heb er alle vertrouwen in dat hij goed werk gaat doen.” Ferrari onder Domenicali
Na de succesvolle jaren onder Jean Todt (en met Michael Schumacher achter het stuur), wist Ferrari met Domenicali als teambaas sinds 2008 geen grote successen meer te boeken. In 2008, 2010 en 2012 greep het net naast de rijderstitels, terwijl ook succes bij de constructeurs uitbleef. Momenteel staat Ferrari – met Fernando Alonso en Kimi Räikkönen als coureurs – vijfde in de tussenstand. De F14 T, de auto waar lang aan is gewerkt en die met de introductie van de nieuwe regels gelijk succes had moeten brengen, is vooralsnog weinig competitief. Zijn voorganger, de F138 uit 2013, was ook al geen geweldige auto: Alonso wist er in 2013 slechts twee races mee te winnen.