Duitsland: Hoe Nederlands is Spyker nog?
Kunt u het zich nog herinneren? Monza 2006, Michiel Mol en Victor Muller hadden net de overname met Midland beklonken en wat waren ze trots! Eindelijk weer een Nederlands Formule 1-team.De ambities logen er niet om. Ze zouden wereldtitels gaan winnen. Op termijn natuurlijk. Want ook Spyker heeft een vijfjarenplan. Spyker wilde daarnaast vooral overkomen als hip en vooruitstrevend. Ze wilden alleen A-merken als sponsors aan zich verbinden. Bovenal wilden ze hun afkomst niet verloochenen, het team moest een Nederlandse uitstraling hebben. Dus werd er binnen no-time een Heineken Happy Hour ingevoerd. En belangrijker: een Nederlandse coureur gecontracteerd.
Michiel Mol benadrukte herhaaldelijk dat de nationaliteit van de coureur belangrijk was voor het imago van Spyker. Tenminste één van de twee rijders moest toch wel Nederlands zijn. Natuurlijk kwaliteit stond voor op, maar het één hoefde het ander niet uit te sluiten. Met Albers hadden ze een topper in huis gehaald, hoe vaak hebben we dat Mol niet horen zeggen.
Maar het team liet Albers vallen als een baksteen. Dit weekend moet Markus Winkelhock Albers doen vergeten. Aardige gozer hoor, maar niet beter dan onze landgenoot. Colin Kolles bleef onverschillig onder de kritiek van Nederlandse bodem. Hij genoot daarentegen zichtbaar van alle media-aandacht die het team genereerde door het aantrekken van alweer een Duitser. ,,Eindelijk eens positieve berichtgeving,” gaf hij het Nederlandse journaille een sneer.
Op de opmerking dat er van het Nederlandse imago op deze manier maar weinig overblijft, had Kolles een duidelijk antwoord. ,,Spyker is een internationaal team. De Nederlandse sponsorinbreng is maar klein vergeleken met wat de grote internationale sponsors meebrengen. De Nederlandse markt hoeven we dus niet tevreden te stellen. De grote sponsors zijn blij en dat is het belangrijkst.”
Dat Spyker nog steeds de oranjekleur draagt is dan ook opmerkelijk. Naast Michiel Mol en wat sponsors is er niks Nederlands meer aan Spyker. Misschien dat ze eens aan naamsverandering moeten denken. Om collega Coo Dijkman van De Telegraaf te citeren: Met een volledig Duitse bezetting is Spyker F Eins meer gepast.
Gerelateerd nieuws