Max Verstappen is de grootste reden waarom de Formule 1 de kans heeft gegeven aan Zandvoort om de Dutch Grand Prix te organiseren, circuitdirecteur Robert van Overdijk is de eerste die dat toegeeft. Maar toch kijkt de organisatie ook over het Max Verstappen-periode heen.

Dat al die Verstappen-fans massaal opdraven en voor een oranjezee tussen de duinen zorgen, levert mooie plaatjes op, al wil de organisatie zich daar met oog op de toekomst niet blind op staren. “Wij bouwen vanaf dag één aan een duurzaam evenement”, doelt Van Overdijk in gesprek met FORMULE 1 Magazine op méér dan alleen het mobiliteitsplan en de groene ambities.

“Wij moeten ook duurzaam zijn in de zin van: ‘wat als Max over een aantal jaar stopt, in Amerika gaat rijden of wat dan ook?’ Het evenement moet ook op zichzelf kunnen staan. Daar is alles op gericht.” De grootste Nederlandse ster die tussen 2 en 4 september in Zandvoort optreedt, zal namelijk Verstappen zijn, de winnaar van vorig jaar én regerend kampioen die weer op titelkoers ligt.

Lees ook: Zandvoort-top leeft mee met Spa: ‘Maar je moet als evenement wel blijven innoveren’

Foto: Getty Images

“Als Max er niet was geweest, hadden we nooit een kans gehad de Formule 1 terug te halen.” De Max-factor is cruciaal, maar niet allesbepalend. “Want zelfs met Max kan de FOM uit iedere wereldstad kiezen. Je moet dus iets anders meebrengen om hen te overtuigen”, verwijst hij naar het festivaldeel, waarin Zandvoort toonaangevend is geweest.

“Ik denk dat wij wel als de benchmark gelden. Je hebt nu ook Miami, maar daar richten ze zich meer op de zakelijke kant van het spectrum. Las Vegas zal volgend jaar z’n eigen sausje er overheen gooien. Wij hebben ons meer op fan engagement gericht.”

In de Dutch GP Special van FORMULE 1 Magazine lees je de volledige interviews met prins Bernhard van Oranje en CM.com Circuit Zandvoort CEO Robert van Overdijk. De Dutch GP Special is vanaf 4 augustus in de winkel te koop – en hieronder (alvast) te bestellen. Verzending binnen Nederland is gratis.