Even bellen met Allard Kalff: ‘Er woedt een veenbrand bij Ferrari’
Motorsport Images
Daan de Geus
30 september 2019
In onze rubriek Even bellen met… spreken we met autocoureur, presentator en pitreporter Allard Kalff over de frictie bij Ferrari na de teamorder-rel in Rusland, een kleurloos optreden van Max Verstappen met Red Bull en de toekomst van Mercedes in de Formule 1.
Allard, we kunnen niet om de teamorder bij Ferrari heen: hoe zie jij die situatie?
Kalff: “Op zich is het al raar dat je als team van tevoren roept: ‘We gaan er bij de start voor zorgen dat Lewis Hamilton geen slipstream krijgt, maar Sebastian Vettel wel’. Met zo’n plan weet je van tevoren namelijk één ding: dat het in de praktijk altijd anders loopt – maar nu pakte het wonderwel toch perfect uit! Toen begonnen ze: ‘we laten Vettel en Charles Leclerc wisselen’. Hoezo? Vettel heeft het uiteindelijk toch gewoon goed gedaan? Ik vind dat dan zo’n volksverlakkerij. En volgens mij vond Vettel dat ook, want die weigerde. Dat vond ik wel mooi van Vettel.” “Ondertussen laat dit alles zien dat er een veenbrand woedt bij Ferrari. Ik zeg bewust veenbrand, want er brandt hier en daar en onder de oppervlakte van alles. En als daar zuurstof bij komt, staat het team straks echt in lichterlaaie…” Vettel en Leclerc zeggen elkaar nog te vertrouwen, maar dat gelooft niemand. Ondertussen is het nou ook niet zo dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto z’n autoriteit laat gelden…
“Het ‘kamp Leclerc’ wil Vettel gewoon pootje lichten. En als ze om Leclerc de nummer één te maken ook Binotto pootje moeten lichten, dan moet dat maar. Het is een keihard spel. Het ‘probleem Ferrari’ is eigenlijk hetzelfde probleem dat de Formule 1 als sport heeft: er is geen sterk leiderschap. Vroeger had je bij Ferrari Jean Todt, Michael Schumacher en Ross Brawn. Die kregen natuurlijk hulp van anderen, maar hun wil was wet. Nu zijn het allemaal eilandjes, waarvan er een aantal in brand staat. En het gevaar is dat die brandjes van het ene op het andere eiland overslaan en het vuur straks niet meer te controleren is.”
(tekst loopt door onder de foto)
Dan Mercedes, hebben zij hun dubbelzege verdiend?
“Natuurlijk. Ze zijn wel geholpen door de virtual safetycar, maar we zullen nooit weten wat bij een ‘normaal’ verloop de uitslag zou zijn geweest. Ze mazzelden ook dat Ferrari de tweede plek weggooide door Leclerc nog eens naar binnen te halen. Een pure gok, want ja, je bent sneller op zachtere banden, maar je weet ook inhalen heel lastig is in Sotsji. Zo hebben ze Mercedes de één-twee gegeven.” En Verstappen en Red Bull? Een wat kleurloos weekend, niet?
“Daar sla je de spijker op z’n kop. Ik denk ook dat ‘Verstappens kleurloze weekend in Sotsji’ de titel van de aflevering van Slipstream van vandaag wordt. Ik hoop echt dat ze later in de race de motor hebben teruggeschroefd, hem op thuisbrengen hebben gezet zodat ie in Suzuka op volle toeren kan draaien. Anders hebben ze wel een probleem. Na de safetycar zag je dat Max niet in de buurt kon blijven van de Mercedessen en Leclerc, terwijl Max’ teamgenoot Alexander Albon – als je meeneemt dat hij uit de pits startte en door het veld moest komen – een snellere race reed. Vandaar die gedachte over Max’ motor. Ik zeg dat overigens niet om Albon te kort te doen: hij reed sterk en ik vind dat hij het goed doet. Hij doet wat Pierre Gasly niet lukte: kalm blijven en gewoon als zesde – nu vijfde, omdat Vettel uitviel – finishen. Ik zie geen reden voor Red Bull om niet met Albon door te gaan.” Tot slot: McLaren en Mercedes gaan vanaf 2021 weer samenwerken. Verrassend?
“Feitelijk spelen hier twee dingen. Het eerste is dat elke fabrikant volgens mij niet aan meer dan drie teams motoren mag leveren, dus dat hobbeltje moet nog even genomen worden. Belangrijker – en een grotere hobbel – is dat Mercedes dus aanneemt dat het een goed idee is McLaren motoren te leveren, met het risico dat ze door een klantenteam verslagen worden. Want laten we wel zijn: van de topteams Mercedes, Ferrari en Red Bull is Mercedes het beste team geweest met vaak het sterkste pakket, maar ze hebben niet altijd het beste chassis gehad.” “Die achterliggende gedachte rechtvaardigt mijns inziens tóch de vraag hoe lang Mercedes nog in de Formule 1 blijft. Zeker nu er met Ola Källenius een topman zit die de Formule E juist heel belangrijk vindt en Mercedes heeft aangekondigd dat de huidige generatie brandstofmotoren de laatste is die ze ontwikkelen voor ze elektrisch gaan. Misschien krijg je wel een situatie waarin Toto Wolff dat team overneemt en met Mercedes-motoren blijft rijden, zodat Mercedes op een chique manier afscheid kan nemen. Ik weet het niet hoor, ik kan ook niet in de toekomst kijken, maar nogmaals: voor mij rechtvaardigt dit op z’n minst de vraag of Mercedes’ nog wel een lange toekomst in de Formule 1 heeft.”
Kalff: “Op zich is het al raar dat je als team van tevoren roept: ‘We gaan er bij de start voor zorgen dat Lewis Hamilton geen slipstream krijgt, maar Sebastian Vettel wel’. Met zo’n plan weet je van tevoren namelijk één ding: dat het in de praktijk altijd anders loopt – maar nu pakte het wonderwel toch perfect uit! Toen begonnen ze: ‘we laten Vettel en Charles Leclerc wisselen’. Hoezo? Vettel heeft het uiteindelijk toch gewoon goed gedaan? Ik vind dat dan zo’n volksverlakkerij. En volgens mij vond Vettel dat ook, want die weigerde. Dat vond ik wel mooi van Vettel.” “Ondertussen laat dit alles zien dat er een veenbrand woedt bij Ferrari. Ik zeg bewust veenbrand, want er brandt hier en daar en onder de oppervlakte van alles. En als daar zuurstof bij komt, staat het team straks echt in lichterlaaie…” Vettel en Leclerc zeggen elkaar nog te vertrouwen, maar dat gelooft niemand. Ondertussen is het nou ook niet zo dat Ferrari-teambaas Mattia Binotto z’n autoriteit laat gelden…
“Het ‘kamp Leclerc’ wil Vettel gewoon pootje lichten. En als ze om Leclerc de nummer één te maken ook Binotto pootje moeten lichten, dan moet dat maar. Het is een keihard spel. Het ‘probleem Ferrari’ is eigenlijk hetzelfde probleem dat de Formule 1 als sport heeft: er is geen sterk leiderschap. Vroeger had je bij Ferrari Jean Todt, Michael Schumacher en Ross Brawn. Die kregen natuurlijk hulp van anderen, maar hun wil was wet. Nu zijn het allemaal eilandjes, waarvan er een aantal in brand staat. En het gevaar is dat die brandjes van het ene op het andere eiland overslaan en het vuur straks niet meer te controleren is.”
(tekst loopt door onder de foto)
Dan Mercedes, hebben zij hun dubbelzege verdiend?
“Natuurlijk. Ze zijn wel geholpen door de virtual safetycar, maar we zullen nooit weten wat bij een ‘normaal’ verloop de uitslag zou zijn geweest. Ze mazzelden ook dat Ferrari de tweede plek weggooide door Leclerc nog eens naar binnen te halen. Een pure gok, want ja, je bent sneller op zachtere banden, maar je weet ook inhalen heel lastig is in Sotsji. Zo hebben ze Mercedes de één-twee gegeven.” En Verstappen en Red Bull? Een wat kleurloos weekend, niet?
“Daar sla je de spijker op z’n kop. Ik denk ook dat ‘Verstappens kleurloze weekend in Sotsji’ de titel van de aflevering van Slipstream van vandaag wordt. Ik hoop echt dat ze later in de race de motor hebben teruggeschroefd, hem op thuisbrengen hebben gezet zodat ie in Suzuka op volle toeren kan draaien. Anders hebben ze wel een probleem. Na de safetycar zag je dat Max niet in de buurt kon blijven van de Mercedessen en Leclerc, terwijl Max’ teamgenoot Alexander Albon – als je meeneemt dat hij uit de pits startte en door het veld moest komen – een snellere race reed. Vandaar die gedachte over Max’ motor. Ik zeg dat overigens niet om Albon te kort te doen: hij reed sterk en ik vind dat hij het goed doet. Hij doet wat Pierre Gasly niet lukte: kalm blijven en gewoon als zesde – nu vijfde, omdat Vettel uitviel – finishen. Ik zie geen reden voor Red Bull om niet met Albon door te gaan.” Tot slot: McLaren en Mercedes gaan vanaf 2021 weer samenwerken. Verrassend?
“Feitelijk spelen hier twee dingen. Het eerste is dat elke fabrikant volgens mij niet aan meer dan drie teams motoren mag leveren, dus dat hobbeltje moet nog even genomen worden. Belangrijker – en een grotere hobbel – is dat Mercedes dus aanneemt dat het een goed idee is McLaren motoren te leveren, met het risico dat ze door een klantenteam verslagen worden. Want laten we wel zijn: van de topteams Mercedes, Ferrari en Red Bull is Mercedes het beste team geweest met vaak het sterkste pakket, maar ze hebben niet altijd het beste chassis gehad.” “Die achterliggende gedachte rechtvaardigt mijns inziens tóch de vraag hoe lang Mercedes nog in de Formule 1 blijft. Zeker nu er met Ola Källenius een topman zit die de Formule E juist heel belangrijk vindt en Mercedes heeft aangekondigd dat de huidige generatie brandstofmotoren de laatste is die ze ontwikkelen voor ze elektrisch gaan. Misschien krijg je wel een situatie waarin Toto Wolff dat team overneemt en met Mercedes-motoren blijft rijden, zodat Mercedes op een chique manier afscheid kan nemen. Ik weet het niet hoor, ik kan ook niet in de toekomst kijken, maar nogmaals: voor mij rechtvaardigt dit op z’n minst de vraag of Mercedes’ nog wel een lange toekomst in de Formule 1 heeft.”