Even bellen met… Bas Leinders: ‘McLaren happy met Vandoorne, wereldtopper Verstappen soms te agressief’
Sutton Images
Daan de Geus
9 april 2018
In de rubriek Even bellen met… praten we bij over het raceweekend in Bahrein met Bas Leinders, de Belgische voormalig testrijder van Minardi en coureur die tegenwoordig behalve Formule 1-analist voor Play Sports ook teammanager is in de Blancpain Series.
Laten we het eerst over McLaren hebben, het team van Stoffel Vandoorne. Hoe vind je dat zij begonnen zijn?
Bas Leinders: “McLaren gaat dit jaar iets beter, maar het is nog niet het gehoopte resultaat. Er is na de kwalificatie in Bahrein crisisberaad geweest omdat toch ergens iets mis gaat. Het potentieel is er wel in de wagen. Je ziet dat ze op bepaalde momenten snel zijn, zeker in de race. Stoffel en Fernando Alonso zijn ook beide races in de punten gefinisht. Daardoor staat McLaren derde in het WK, al is dat een wat vertekend beeld omdat Red Bull punten heeft laten liggen in Bahrein en ook in Australië meer had kunnen scoren. Haas heeft ook punten verloren, dus dan zou je McLaren vijfde zetten, maar misschien kun je zo nog wel even doorgaan…” En Stoffel?
“Hij zit iets achter Alonso, maar ik verwacht dat ie er later weer naast en een paar keer voor komt, net als in 2017. Alonso is wel echt wereldtop en misschien wel meer gemotiveerd dan op bepaalde andere momenten in z’n carrière. Bij McLaren zijn ze echter heel tevreden over Stoffel. Misschien moet hij zich soms wat meer in de kwalificatie laten zien, al moet de auto daarvoor ook goed naar je hand staan.” Dan Max Verstappen, en zijn botsing met Lewis Hamilton. Wat is je visie daarop?
“Max ging er zoals altijd gelijk tegenaan. Je ziet soms zelfs bij bepaalde toppers dat ze wat rondjes nodig hebben om op gang te komen in zo’n inhaalrace, maar Max heeft de capaciteit vanaf de eerste meter erin te vliegen. Hij is een echte wereldtopper – dat staat als een paal boven water – maar is soms te agressief. Je hoeft heus niet altijd plaats te laten, anders heeft inhalen ook geen zin, maar nu liet hij Lewis te weinig ruimte. Hij ging er in de eerste bocht goed langs, maar daarna volgt die flauwe knik naar links. Het is normaal dat Hamilton daar nog zat en wat probeerde aan de buitenkant, maar Max liet hem niet genoeg ruimte.” Sebastian Vettel en Ferrari wonnen voor de tweede keer, toch beklijft de indruk dat Mercedes sneller is. Klopt dat?
“Ik denk dat Mercedes nog iets sterker is, maar bij Ferrari gaat zo goed als niks mis. Behalve die pitstop van Kimi Räikkönen dan. De Ferrari-auto was vorig jaar al goed en ze hebben denk ik van de winter hard aan de strategie en software daarvoor gewerkt. De auto springt ook zuinig met de banden om. Dat is sowieso iets van de laatste jaren, maar zeker met de vele bandencompounds van nu, hebben ze veel speelruimte met de strategie.” Tot slot een stelling: Sauber valt mee, Williams is de grote tegenvaller.
“Ben ik het wel mee eens. Van Sauber was iedereen bang dat ze achteraan zouden bungelen, maar ze hebben de eerste punten binnen en doen het niet slecht. Williams hobbelt al een paar jaar achteruit. Deels een financieel verhaal, maar je krijgt ook de indruk dat ze een sterk persoon aan het hoofd missen. Dat was Frank Williams, met Patrick Head voor de technische kant, maar zij zijn nu al enkele jaren feitelijk met pensioen. Claire Williams heeft nu de leiding met een aantal andere mensen, maar je hebt misschien toch iets meer een dictatuur nodig. Paddy Lowe zit er sinds een jaar bij. Hij heeft denk ik het talent een team te organiseren, maar of hij ook met de vuist op tafel slaat als het niet loopt? Als ik een team zou hebben, zou ik Lowe er zeker bij willen, maar bij zijn vorige team Mercedes zat er met Toto Wolff natuurlijk wel iemand boven die echt laat horen wat hij wil. Dat hoeft niet altijd publiekelijk, kan ook binnenskamers, maar het is wel belangrijk dat iemand dat de lijnen uitzet.”
Bas Leinders: “McLaren gaat dit jaar iets beter, maar het is nog niet het gehoopte resultaat. Er is na de kwalificatie in Bahrein crisisberaad geweest omdat toch ergens iets mis gaat. Het potentieel is er wel in de wagen. Je ziet dat ze op bepaalde momenten snel zijn, zeker in de race. Stoffel en Fernando Alonso zijn ook beide races in de punten gefinisht. Daardoor staat McLaren derde in het WK, al is dat een wat vertekend beeld omdat Red Bull punten heeft laten liggen in Bahrein en ook in Australië meer had kunnen scoren. Haas heeft ook punten verloren, dus dan zou je McLaren vijfde zetten, maar misschien kun je zo nog wel even doorgaan…” En Stoffel?
“Hij zit iets achter Alonso, maar ik verwacht dat ie er later weer naast en een paar keer voor komt, net als in 2017. Alonso is wel echt wereldtop en misschien wel meer gemotiveerd dan op bepaalde andere momenten in z’n carrière. Bij McLaren zijn ze echter heel tevreden over Stoffel. Misschien moet hij zich soms wat meer in de kwalificatie laten zien, al moet de auto daarvoor ook goed naar je hand staan.” Dan Max Verstappen, en zijn botsing met Lewis Hamilton. Wat is je visie daarop?
“Max ging er zoals altijd gelijk tegenaan. Je ziet soms zelfs bij bepaalde toppers dat ze wat rondjes nodig hebben om op gang te komen in zo’n inhaalrace, maar Max heeft de capaciteit vanaf de eerste meter erin te vliegen. Hij is een echte wereldtopper – dat staat als een paal boven water – maar is soms te agressief. Je hoeft heus niet altijd plaats te laten, anders heeft inhalen ook geen zin, maar nu liet hij Lewis te weinig ruimte. Hij ging er in de eerste bocht goed langs, maar daarna volgt die flauwe knik naar links. Het is normaal dat Hamilton daar nog zat en wat probeerde aan de buitenkant, maar Max liet hem niet genoeg ruimte.” Sebastian Vettel en Ferrari wonnen voor de tweede keer, toch beklijft de indruk dat Mercedes sneller is. Klopt dat?
“Ik denk dat Mercedes nog iets sterker is, maar bij Ferrari gaat zo goed als niks mis. Behalve die pitstop van Kimi Räikkönen dan. De Ferrari-auto was vorig jaar al goed en ze hebben denk ik van de winter hard aan de strategie en software daarvoor gewerkt. De auto springt ook zuinig met de banden om. Dat is sowieso iets van de laatste jaren, maar zeker met de vele bandencompounds van nu, hebben ze veel speelruimte met de strategie.” Tot slot een stelling: Sauber valt mee, Williams is de grote tegenvaller.
“Ben ik het wel mee eens. Van Sauber was iedereen bang dat ze achteraan zouden bungelen, maar ze hebben de eerste punten binnen en doen het niet slecht. Williams hobbelt al een paar jaar achteruit. Deels een financieel verhaal, maar je krijgt ook de indruk dat ze een sterk persoon aan het hoofd missen. Dat was Frank Williams, met Patrick Head voor de technische kant, maar zij zijn nu al enkele jaren feitelijk met pensioen. Claire Williams heeft nu de leiding met een aantal andere mensen, maar je hebt misschien toch iets meer een dictatuur nodig. Paddy Lowe zit er sinds een jaar bij. Hij heeft denk ik het talent een team te organiseren, maar of hij ook met de vuist op tafel slaat als het niet loopt? Als ik een team zou hebben, zou ik Lowe er zeker bij willen, maar bij zijn vorige team Mercedes zat er met Toto Wolff natuurlijk wel iemand boven die echt laat horen wat hij wil. Dat hoeft niet altijd publiekelijk, kan ook binnenskamers, maar het is wel belangrijk dat iemand dat de lijnen uitzet.”
Gerelateerd nieuws
‘Red Bull wil controversiële ‘flexi-wings’ van Ferrari en McLaren kopiëren’
18 juni 2024 14:40 - Nieuws
Red Bull verliest het van de concurrentie: ‘Teams willen testen in Bahrein’
18 juni 2024 10:30 - Nieuws
Norris jaagt Red Bull op de kast: ‘Twee goede coureurs is beter dan één’
11 juni 2024 17:00 - Nieuws