Even bellen met… Gijs van Lennep: ‘De Formule 1 is tegenwoordig veel te veilig’
Sutton Images
Nino Stuivenberg
15 oktober 2018
In de rubriek Even bellen met… blikken we dit keer met tweevoudig Le Mans-winnaar en voormalig Formule 1-coureur Gijs van Lennep vooruit op de Grote Prijs van de Verenigde Staten. Met Van Lennep hebben we het over de Formule 1 anno 2018, de gelopen titelstrijd tussen Hamilton en Vettel en Verstappens kansen in Amerika.
Gijs, na de Grand Prix van Japan reist het Formule 1-circus naar de Verenigde Staten…
“Over die race in Japan wil ik nog wel iets kwijt. Ik ben normaal gesproken enorm Max-fan, maar de straf die hij daar op Suzuka kreeg was natuurlijk volkomen terecht. Op het gebied van track limits ben ik erg fanatiek. Toen ik op televisie zag dat hij van de baan ging en Räikkönen raakte, wist ik na nog geen twee seconden dat hij fout zat. De straf was volkomen terecht. Als je buiten de baan bent, heb je niets in te brengen. Wat mij betreft mag de wedstrijdleiding veel strenger zijn met track limits en vooral ook veel consequenter. Daarom vind ik Monaco ook zo leuk: daar kan je niet even over het randje gaan.” Track limits zijn op veel van de nieuwe circuits een thema. Gaat het de goede kant op met de sport?
“Het merendeel van de huidige circuits heeft veel te veel asfalt. De Formule 1 is te veilig geworden. Suzuka vorige week was een mooi circuit, met ‘ouderwets’ gras en grind, maar de meeste circuits hebben tegenwoordig meters asfalt. De races worden er ook niet beter op, al heeft dat ook te maken met de reglementen. De huidige auto’s hebben te veel downforce, waardoor ze alleen maar achter elkaar aan rijden. Godzijdank is er nog DRS, anders gebeurt er al helemaal niets meer. De auto’s moeten ze eenvoudiger maken. Kijk maar naar de Formule E, waar de voorvleugels kleiner zijn en ze dus veel korter kunnen volgen. Die auto’s maken weliswaar geen herrie, maar actie is er meer dan genoeg.” Terug naar Amerika. De titelstrijd is beslist, Vettel kan alleen nog hopen op overwinningen om het jaar goed af te sluiten. Zie jij hem nog een race winnen dit seizoen?
“Ik denk het niet. Mercedes is vooruitgegaan terwijl Ferrari is blijven steken. Vettel maakt bovendien behoorlijk wat foutjes. Hij lijkt een beetje de weg kwijt, maar hij blijft wel viervoudig wereldkampioen, dus wie ben ik om er wat van te zeggen? Het is een topgozer, maar dit jaar loopt het niet. Het is einde verhaal. Lewis Hamilton gaat de titel zelfs dit weekend in Amerika al pakken, denk ik. Hij begon het jaar minder maar heeft toen wel veel punten gesprokkeld. Hamilton is op dit moment de beste coureur van allemaal. Ja, Hamilton rijdt in de beste auto, maar dat is al decennia lang zo: de beste coureur heeft altijd de beste auto. Anders word je geen wereldkampioen.” Valt er voor Verstappen nog wat te halen dit weekend, of moeten we tot volgend jaar wachten op Nederlands succes?
“Dit kan een beter circuit voor hem zijn, maar het is iedere keer hetzelfde liedje met de top zes. Hamilton wint op alle manieren. Als het bij Verstappen loopt zit een podium er wel in, zeker weten. Hij is voor mij een Hamilton in de dop. Begin dit jaar heeft hij veel punten gemorst, maar dat is alleen maar leerzaam. Max heeft nu vier jaar ervaring in de Formule 1, maar hij is pas 21 en dat blijft jong. Ik heb veel vertrouwen in de Honda-motor voor volgend jaar, denk echt dat het helemaal goedkomt. Verstappen wordt de komende tien jaar minstens drie keer wereldkampioen. Puur een schatting, hoor, maar zo kijk ik er tegenaan. Niet bij Ferrari of Mercedes, trouwens. Als hij kampioen wordt, is het met Red Bull. Lukt het met Honda niet? Dan stapt Porsche misschien wel in.” Tot slot. Jij reed ooit voor Frank Williams’ team in de Formule 1. Zijn huidige team bungelt onderaan de ranglijsten. Komt het nog goed met Williams?
“Ik hoop het zeker, maar dan komen we ook weer uit bij ons vorige onderwerp: de reglementen. De Formule 1 kost tegenwoordig zo veel geld. Topteams geven 300 tot 500 miljoen euro per jaar uit, terwijl het budget bij Williams misschien net boven de 100 miljoen ligt. Ik hoop dat Williams het hoofd boven water houdt en niet ter ziele gaat. Ze hebben er wellicht wel een pay driver voor nodig, dat zou jammer zijn. In de Formule 1 wil je de twintig beste rijders ter wereld hebben, dat is nu niet het geval.”
“Over die race in Japan wil ik nog wel iets kwijt. Ik ben normaal gesproken enorm Max-fan, maar de straf die hij daar op Suzuka kreeg was natuurlijk volkomen terecht. Op het gebied van track limits ben ik erg fanatiek. Toen ik op televisie zag dat hij van de baan ging en Räikkönen raakte, wist ik na nog geen twee seconden dat hij fout zat. De straf was volkomen terecht. Als je buiten de baan bent, heb je niets in te brengen. Wat mij betreft mag de wedstrijdleiding veel strenger zijn met track limits en vooral ook veel consequenter. Daarom vind ik Monaco ook zo leuk: daar kan je niet even over het randje gaan.” Track limits zijn op veel van de nieuwe circuits een thema. Gaat het de goede kant op met de sport?
“Het merendeel van de huidige circuits heeft veel te veel asfalt. De Formule 1 is te veilig geworden. Suzuka vorige week was een mooi circuit, met ‘ouderwets’ gras en grind, maar de meeste circuits hebben tegenwoordig meters asfalt. De races worden er ook niet beter op, al heeft dat ook te maken met de reglementen. De huidige auto’s hebben te veel downforce, waardoor ze alleen maar achter elkaar aan rijden. Godzijdank is er nog DRS, anders gebeurt er al helemaal niets meer. De auto’s moeten ze eenvoudiger maken. Kijk maar naar de Formule E, waar de voorvleugels kleiner zijn en ze dus veel korter kunnen volgen. Die auto’s maken weliswaar geen herrie, maar actie is er meer dan genoeg.” Terug naar Amerika. De titelstrijd is beslist, Vettel kan alleen nog hopen op overwinningen om het jaar goed af te sluiten. Zie jij hem nog een race winnen dit seizoen?
“Ik denk het niet. Mercedes is vooruitgegaan terwijl Ferrari is blijven steken. Vettel maakt bovendien behoorlijk wat foutjes. Hij lijkt een beetje de weg kwijt, maar hij blijft wel viervoudig wereldkampioen, dus wie ben ik om er wat van te zeggen? Het is een topgozer, maar dit jaar loopt het niet. Het is einde verhaal. Lewis Hamilton gaat de titel zelfs dit weekend in Amerika al pakken, denk ik. Hij begon het jaar minder maar heeft toen wel veel punten gesprokkeld. Hamilton is op dit moment de beste coureur van allemaal. Ja, Hamilton rijdt in de beste auto, maar dat is al decennia lang zo: de beste coureur heeft altijd de beste auto. Anders word je geen wereldkampioen.” Valt er voor Verstappen nog wat te halen dit weekend, of moeten we tot volgend jaar wachten op Nederlands succes?
“Dit kan een beter circuit voor hem zijn, maar het is iedere keer hetzelfde liedje met de top zes. Hamilton wint op alle manieren. Als het bij Verstappen loopt zit een podium er wel in, zeker weten. Hij is voor mij een Hamilton in de dop. Begin dit jaar heeft hij veel punten gemorst, maar dat is alleen maar leerzaam. Max heeft nu vier jaar ervaring in de Formule 1, maar hij is pas 21 en dat blijft jong. Ik heb veel vertrouwen in de Honda-motor voor volgend jaar, denk echt dat het helemaal goedkomt. Verstappen wordt de komende tien jaar minstens drie keer wereldkampioen. Puur een schatting, hoor, maar zo kijk ik er tegenaan. Niet bij Ferrari of Mercedes, trouwens. Als hij kampioen wordt, is het met Red Bull. Lukt het met Honda niet? Dan stapt Porsche misschien wel in.” Tot slot. Jij reed ooit voor Frank Williams’ team in de Formule 1. Zijn huidige team bungelt onderaan de ranglijsten. Komt het nog goed met Williams?
“Ik hoop het zeker, maar dan komen we ook weer uit bij ons vorige onderwerp: de reglementen. De Formule 1 kost tegenwoordig zo veel geld. Topteams geven 300 tot 500 miljoen euro per jaar uit, terwijl het budget bij Williams misschien net boven de 100 miljoen ligt. Ik hoop dat Williams het hoofd boven water houdt en niet ter ziele gaat. Ze hebben er wellicht wel een pay driver voor nodig, dat zou jammer zijn. In de Formule 1 wil je de twintig beste rijders ter wereld hebben, dat is nu niet het geval.”
Gerelateerd nieuws
Even bellen met… Giedo van der Garde: ‘Ik geef Gasly nog tot de zomerstop’
24 juni 2019 11:13 - Nieuws
Even bellen met… Giedo van der Garde: ‘Je zag het respect tussen Lewis en Max, ze lieten elkaar leven’
27 mei 2019 13:26 - Nieuws
Even bellen met… Michael Bleekemolen: ‘Dichterbij komen is voor Red Bull niet goed genoeg’
15 april 2019 14:57 - Nieuws