Even bellen met Jeroen Bleekemolen: ‘Leclerc ging wellicht net over de grens, dat hoort bij zulke jongens’
Peter van Egmond
Daan de Geus
9 september 2019
In onze rubriek Even bellen met… spreken we met endurance- en GT-coureur Jeroen Bleekemolen over de Grand Prix van Italië, de opkomst van Charles Leclerc, de misschien wel ondergang van Sebastian Vettel en de spanning die terug is in de sport. “Leclerc wordt alleen maar beter, dat maakt het extra moeilijk voor Vettel.”
Jeroen, zullen we gewoon bij de nummer één beginnen: Charles Leclerc. Hij won zijn tweede race op rij. Hoe zie jij zijn recente vorm en opkomst?
Bleekemolen: “Hij rijdt gewoon ontzettend sterk op het moment. Je hoort het nu ook veel: Max Verstappen en Leclerc, dát wordt de strijd van de toekomst. Zo zie ik het ook. Bij Leclerc zag je begin dit seizoen nog wat kleine foutjes, maar hij leert ervan en wordt steeds beter. Logisch ook, zowel die foutjes als dat hij steeds beter wordt: hij is jong en onervaren. Ik vind het echt heel knap wat hij nu doet.” Er was ook wat kritiek op hem, op zijn manier van verdedigen tegenover Lewis Hamilton. Wat is jouw kijk daarop?
“Ook daar zie je gewoon dat hij enorm graag wil winnen, er alles aan doet. Hij zoekt de grens op en gaat er soms misschien zelfs een beetje overheen. Maar dat is precies wat dit soort jongens zo goed maakt. Je zag dat vroeger ook bij Michael Schumacher, die ging vrij vaak over de grens heen! Het is ook precies wat mensen al een tijdje van Max zeggen, dat ‘ie soms over de schreef gaat. Maar nogmaals: die mentaliteit hóórt bij kampioenen.” Lees ook: Wolff vond Leclerc te agressief: ‘Stewards hadden politie-escorte nodig gehad bij straf’ In de andere Ferrari ging een viervoudig kampioen in de fout: Sebastian Vettel spinde en kwam onveilig terug op de baan. Hij zei dat hij de achterkant verloor… Hoe kijk je daar als coureur naar?
“Een stom foutje. Je ziet dat ‘ie een beetje overstuur heeft en dan te vroeg op het gas gaat, waardoor hij spint. ‘Waarom spint ‘ie daar nou?’, vraag je je af als je er naar kijkt, maar dat is natuurlijk vaak zo als je dat soort lullige foutjes ziet. Het was een kleine foutje met grote gevolgen.” Lees ook: Vettel na teleurstelling op Monza: ‘Ben liefde voor F1 nog niet kwijt’ Denk je dat dit voor een verdere kentering binnen Ferrari zorgt, wat betreft wie daar de kopman is?
“Ja, absoluut. Je ziet dat Ferrari toen Leclerc kwam eerst nog naar Vettel wees als nummer één en ze hebben hem begin dit jaar ook een paar keer geholpen, terwijl Leclerc toen ook serieus snel was. Eigenlijk had Leclerc, met wat meer geluk, in Bahrein al moeten winnen. Dan had hij ook al eerder boven Vettel gestaan. Ferrari zou gewoon moeten gaan voor wie de beste en snelste is, en dat is Leclerc. Hij zal namelijk alleen maar beter worden, want als je poles en zeges begint te pakken, geeft dat alleen maar meer zelfvertrouwen. Zo werkt dat als coureur.” “Voor Vettel zie ik het alleen maar moeilijker worden. Of ik het nog goed zie komen? Oef, het wordt heel lastig voor Vettel, want als coureur is het écht niet makkelijk om die negativiteit te doorbreken. Zeker niet met een Leclerc naast je die zo op z’n piek zit en dat misschien wel jaren kan vasthouden.” Dan Verstappen. Hij viel een stuk minder op, behalve bij de start. Hij probeerde voorzichtig te zijn, maar raakte Sergio Pérez alsnog. Toch te onvoorzichtig of gewoon pech?
“Een beetje pech toch wel. Die eerste bocht op Monza is gewoon zó lastig, want ze rijden daar enorm traag. Het is filerijden, maar als dan iemand voorin toch risico neemt en wat probeert, remt de rest nog verder af en krijg je een kettingreactie. Dan kun je nog zo voorzichtig zijn, maar dat is gewoon het gevaar van het achteraan starten en de drukte daar.” Lees ook: Waarom Verstappen niet voorbij Pérez kon komen: ‘Probleem met de toerenbegrenzer’ Na Spa en Monza, twee echte ‘Ferrari-banen’, volgt over twee weken Singapore. Daar zou het weer een ander spelletje moeten worden toch, met Mercedes en Red Bull?
“Dat is het mooie, dat we nu drie teams hebben die elkaar afwisselen. Mercedes is niet meer zo dominant en we weten van Singapore dat Red Bull er doorgaans een goede auto heeft, terwijl Max altijd goed is op stratencircuits en zeker in Singapore. Ik verwacht daar dus zeker wel wat van ze. En Singapore is ook een race die vaak gek kan uitpakken, met safetycars enzo.” We mogen sowieso niet klagen, de laatste zes races zijn allemaal erg leuk geweest.
“Absoluut. Dat gevoel dat we in het begin van het jaar hadden, dat Mercedes toch wel alles won en het saai was, is helemaal weg. Ik moet ook zeggen dat Mercedes begin dit jaar ook niet altijd mega sterk was, maar het wel telkens hun kant op viel. Nu niet meer altijd. We hebben mooie races gezien en hopelijk blijft dat zo, want daar draait het toch om.”
Bleekemolen: “Hij rijdt gewoon ontzettend sterk op het moment. Je hoort het nu ook veel: Max Verstappen en Leclerc, dát wordt de strijd van de toekomst. Zo zie ik het ook. Bij Leclerc zag je begin dit seizoen nog wat kleine foutjes, maar hij leert ervan en wordt steeds beter. Logisch ook, zowel die foutjes als dat hij steeds beter wordt: hij is jong en onervaren. Ik vind het echt heel knap wat hij nu doet.” Er was ook wat kritiek op hem, op zijn manier van verdedigen tegenover Lewis Hamilton. Wat is jouw kijk daarop?
“Ook daar zie je gewoon dat hij enorm graag wil winnen, er alles aan doet. Hij zoekt de grens op en gaat er soms misschien zelfs een beetje overheen. Maar dat is precies wat dit soort jongens zo goed maakt. Je zag dat vroeger ook bij Michael Schumacher, die ging vrij vaak over de grens heen! Het is ook precies wat mensen al een tijdje van Max zeggen, dat ‘ie soms over de schreef gaat. Maar nogmaals: die mentaliteit hóórt bij kampioenen.” Lees ook: Wolff vond Leclerc te agressief: ‘Stewards hadden politie-escorte nodig gehad bij straf’ In de andere Ferrari ging een viervoudig kampioen in de fout: Sebastian Vettel spinde en kwam onveilig terug op de baan. Hij zei dat hij de achterkant verloor… Hoe kijk je daar als coureur naar?
“Een stom foutje. Je ziet dat ‘ie een beetje overstuur heeft en dan te vroeg op het gas gaat, waardoor hij spint. ‘Waarom spint ‘ie daar nou?’, vraag je je af als je er naar kijkt, maar dat is natuurlijk vaak zo als je dat soort lullige foutjes ziet. Het was een kleine foutje met grote gevolgen.” Lees ook: Vettel na teleurstelling op Monza: ‘Ben liefde voor F1 nog niet kwijt’ Denk je dat dit voor een verdere kentering binnen Ferrari zorgt, wat betreft wie daar de kopman is?
“Ja, absoluut. Je ziet dat Ferrari toen Leclerc kwam eerst nog naar Vettel wees als nummer één en ze hebben hem begin dit jaar ook een paar keer geholpen, terwijl Leclerc toen ook serieus snel was. Eigenlijk had Leclerc, met wat meer geluk, in Bahrein al moeten winnen. Dan had hij ook al eerder boven Vettel gestaan. Ferrari zou gewoon moeten gaan voor wie de beste en snelste is, en dat is Leclerc. Hij zal namelijk alleen maar beter worden, want als je poles en zeges begint te pakken, geeft dat alleen maar meer zelfvertrouwen. Zo werkt dat als coureur.” “Voor Vettel zie ik het alleen maar moeilijker worden. Of ik het nog goed zie komen? Oef, het wordt heel lastig voor Vettel, want als coureur is het écht niet makkelijk om die negativiteit te doorbreken. Zeker niet met een Leclerc naast je die zo op z’n piek zit en dat misschien wel jaren kan vasthouden.” Dan Verstappen. Hij viel een stuk minder op, behalve bij de start. Hij probeerde voorzichtig te zijn, maar raakte Sergio Pérez alsnog. Toch te onvoorzichtig of gewoon pech?
“Een beetje pech toch wel. Die eerste bocht op Monza is gewoon zó lastig, want ze rijden daar enorm traag. Het is filerijden, maar als dan iemand voorin toch risico neemt en wat probeert, remt de rest nog verder af en krijg je een kettingreactie. Dan kun je nog zo voorzichtig zijn, maar dat is gewoon het gevaar van het achteraan starten en de drukte daar.” Lees ook: Waarom Verstappen niet voorbij Pérez kon komen: ‘Probleem met de toerenbegrenzer’ Na Spa en Monza, twee echte ‘Ferrari-banen’, volgt over twee weken Singapore. Daar zou het weer een ander spelletje moeten worden toch, met Mercedes en Red Bull?
“Dat is het mooie, dat we nu drie teams hebben die elkaar afwisselen. Mercedes is niet meer zo dominant en we weten van Singapore dat Red Bull er doorgaans een goede auto heeft, terwijl Max altijd goed is op stratencircuits en zeker in Singapore. Ik verwacht daar dus zeker wel wat van ze. En Singapore is ook een race die vaak gek kan uitpakken, met safetycars enzo.” We mogen sowieso niet klagen, de laatste zes races zijn allemaal erg leuk geweest.
“Absoluut. Dat gevoel dat we in het begin van het jaar hadden, dat Mercedes toch wel alles won en het saai was, is helemaal weg. Ik moet ook zeggen dat Mercedes begin dit jaar ook niet altijd mega sterk was, maar het wel telkens hun kant op viel. Nu niet meer altijd. We hebben mooie races gezien en hopelijk blijft dat zo, want daar draait het toch om.”