“Ik reed op Lime Rock, een klein circuitje in de buurt van New York. We zijn zesde geworden, wat ons enigszins tegenviel. We hadden punten goed willen maken ten opzichte van de leiders in het kampioenschap (IMSA SC), maar zijn daar helaas niet in geslaagd. Ik zorg er eigenlijk altijd voor dat ik gelijk na de race in het vliegtuig naar huis stap dus ik was ruim op tijd weer thuis voor de race. Het begin was vrij saai, met vrij weinig acties. Maar onverwacht werd het toch leuk, waardoor ik op het puntje van mijn stoel zat.” Het meest opvallende was dat Sebastian Vettel zich liet verrassen en in de bandenstapel eindigde. Pijnlijk?
“Natuurlijk. Hij wilde daar dolgraag winnen en ik denk dat iedereen hem dat ook wel gegund had. Tot aan die crash had hij een perfect weekend. Maar onder die omstandigheden had iedereen dit kunnen overkomen. Het was er zo glad en een klein foutje is dan snel gemaakt. Hij was bovendien op dat moment veruit de snelste man op de baan. Hij zat goed in zijn vel, had veel veel vertrouwen waardoor hij misschien iets te zelfverzekerd reed. Onder die omstandigheden is het bovendien heel moeilijk inschatten hoe veel je kunt pushen. Dit was dus iets te veel op de limiet. Jammer voor Vettel, maar leuk voor het WK. Ik heb al een paar keer gedacht dat het de kant van Lewis op zou vallen, maar na die problemen in de kwalificatie leek Vettel toch weer de beste papieren te hebben. Hopelijk blijft het zo interessant tot aan het einde van het seizoen. Zeker nu er ook nog wat races aankomen waarbij Red Bull mee kan doen en belangrijke punten af kan pakken.” Regen zorgde sowieso voor chaos, ook omdat het niet doorzette. Max Verstappen wisselde ook nog kort naar intermediates. Begreep jij die tactiek?
“Nou is dat moeilijk te beoordelen vanaf de bank, je moet daar echt staan. Bij onze lange afstand-races regent het altijd wel een keer en zijn we dus echt afhankelijk van de radarbeelden en moet je goed naar de lucht kijken om te beoordelen of de regen daadwerkelijk komt en hoe heftig het is. Vanaf de bank leek het me niet heftig genoeg om van banden te wisselen. Maar aan de andere kant had Max, op de plek waar hij reed, ook niks te verliezen. Door iets anders te doen, kun je wellicht een mooi resultaat forceren. Dit was iets meer gokken dan wijsheid. Maar als de regen had doorgezet had hij wel mooi de race kunnen winnen. Dus die gedachte van het team snap ik wel.” Hamilton reed weer een knappe race: van de veertiende plek naar de overwinning. Het werd nog even spannend toen Valtteri Bottas aanzette. Hij werd echter al snel teruggefloten door het team. Was dat nou echt noodzakelijk? Vettel lag er al uit dus voor het WK zouden ze toch wel goed scoren.
“Natuurlijk wil je Bottas in actie zien. Zeker omdat hij dit seizoen goed rijd, maar al zo veel pech heeft gehad. Maar vanuit het teamoogpunt begrijp ik het ook wel. Ze hebben al zo veel slechte ervaringen gehad van teamgenoten die elkaar raken. En dit werd wel echt heel close. En als je echt moet vechten op een half nat circuit, worden de risico’s heel groot. Bovendien zouden ze allebei veel langzamer zijn, wat ook weer risico’s oplevert. Dus hoe jammer ook, want we willen allemaal graag die actie’s zien, is het een begrijpelijke beslissing van Mercedes.” Komend weekend racen ze alweer in Hongarije. Wat kunnen we daarvan verwachten?
“Ik vind het moeilijk het verschil aan te geven tussen Ferrari en Mercedes. Soms lijkt het een typisch Mercedes-circuit en gaat het onverwachts de andere kant op. De onderlinge verschillen zijn nu heel klein. Bovendien heeft Red Bull op de Hungaroring ook een kans op de overwinning. Dat zag je wel aan de derde sector op Hockenheim: daar waren ze ook weer goed. Ze verliezen het met name op de rechte stukken en die heb je weinig in Hongarije dus dat biedt kansen voor Max.” Zelf rijd je volgend weekend de 24 uur van Spa. Hoe schat je jouw kansen in?
“Ik doe mee in de Pro M-klasse: dus met twee pro’s en twee amateurs. Dus overall doen we niet mee, maar in onze klasse maken we zeker kans op de zege. We hebben een sterke line-up, dus dat kan heel leuk worden.”
P6 was all we had at Lime Rock. Not easy with a heavy car at this low grip track. Now off to Spa for the Spa 24 hours with Black Swan Racing. pic.twitter.com/Vai9PmU9BO
— Jeroen Bleekemolen (@jbleekemolen) July 22, 2018
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."